Gå til innhold

Forslag


Fandens Oldemor

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste blitt så utrolig lei av at alle skrivefeil i innlegg skal kommenteres og latterliggjøres, uansett hvor alvorlig tema er i tråden. 3-4 forskjellige kan gjerne pepre med ufine og usmakelige kommentarer som går på rettskriving, uten at de engang har til hensikt å hjelpe HI med noe konstruktivt.

 

Hvorfor skal egentlig det være greit? Det ødelegger mange av trådene, og det kan ikke være spesielt hyggelig for trådstarterne å gang på gang få kritikk for skrivefeil når det egentlig er noe helt annet de lurer på.

 

Mitt forslag er at denne typen kommentarer burde ansees som regelbrudd på lik linje med annen ufin og unødvendig oppførsel, slik at vi forhåpentligvis kan unngå mange avsporinger. Når det har gått så langt at hetsen nærmest er sosialt akseptert, og det går sport i å lokalisere og kommentere andres skrivefeil; da synes det naturlig å se på hva man kan gjøre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hanne Mari

Hei

Takk for innspill! Jeg kan være enig i at dersom det eskalerer - eller fører til krangling på siden av temaet - kan det gjerne fjernes som avsporing. Om det blir riktig ufint vil det jo også være brudd på regelen om personangrep.

 

Vi kan godt prøve å være litt strengere på dette, men er likevel avhengig av rapporter på det, siden det er umulig for moderatorene å få lest alle tråder. Å komme med et par kommentarer så lenge tråden kommer seg tilbake på temaet anser jeg som ok (om enn ikke så veldig høflig), mens om det blir en hel debatt som ikke handler om temaet bør vi definitivt fjerne det som avporinger.

 

Fortsett med rapporteringen, så skal vi prøve å ta litt mer tak i det!

 

HM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/144249649-er-det-pris-krig-i-morgen-ogs%C3%A5/

 

Denne er rapportert som avsporing, og alt den får er en advarsel.

Det er helt utrolig, for den tråden ble fullstendig ødelagt. En regel på dette er absolutt på sin plass, for rettskrivningspolitiet har tatt helt av her inne, og ikke gjøres det for å være hjelpsomme heller

 

Anonymous poster hash: 143d5...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil jo egentlig si at uthengingen og latterliggjøringen er enda verre enn avsporinger. Derfor synes jeg det blir litt lettvint å si at "å komme med noen kommentarer så lenge tråden kommer seg tilbake på temaet anser jeg som ok". Det er ikke avsporingen som er det største problemet, men at folk som antageligvis sliter med rettskriving gang på gang skal bli forsøkt latterliggjort når de legger ut tråder. Det burde ikke være lov, uansett om avsporingen blir stor eller liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo egentlig si at uthengingen og latterliggjøringen er enda verre enn avsporinger. Derfor synes jeg det blir litt lettvint å si at "å komme med noen kommentarer så lenge tråden kommer seg tilbake på temaet anser jeg som ok". Det er ikke avsporingen som er det største problemet, men at folk som antageligvis sliter med rettskriving gang på gang skal bli forsøkt latterliggjort når de legger ut tråder. Det burde ikke være lov, uansett om avsporingen blir stor eller liten.

Jeg er så enig med deg, de slipper alt for lett unna. Jeg kan ikke skjønne at det skal være vanskeligere å lage å håndheve en regel på dette, enn de andre reglene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Mari

Ja, det skal selvsagt ikke være greit å mobbe folk, om det er for skrivefeil eller andre ting. Jeg tenkte mer at å si "*svare på trådens innhold*, og forresten så skrives det sånn og sånn" er mer ok enn "herregud, jeg skjønner ikke hva du mener når du skriver så dårlig, det heter jo selvfølgerlig sånn og sånn, det vet jo ALLE". 

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elisa bt

Som dyslektiker synes jeg Fandens Oldemors forslag er supert! Jeg bruker mye tid på å luke ut skrivefeil av innleggene mine før jeg poster de her, fordi jeg ikke orker det som ofte rett og slett er hets og stygge kommentarer fra "rettskrivningspolitiet". For min del betyr det at jeg ikke alltid gidder å engasjere meg i tråder som jeg egentlig kunne hatt konstruktive innspill i, rett og slett fordi det er for mye arbeid. Jeg skriver forståelig også når jeg ikke bruker tid på å luke feil, og i et forum som dette mener jeg egentlig at det burde være rom for at alle skal få lufte meningene sine, uavhengig av hvor flinke de er til å stave.

 

Det har vært noen tråder rundt temaet, der "politiet" forsvarer seg med at de vil hjelpe. Det er nok en del av de som retter på andres feil som gjør det nettopp for å hjelpe, men jeg har inntrykk av at mange også bruker det som en ventil for egen frustrasjon over ett eller annet. Hvis ikke er det noen her som trenger å lære seg litt elementær pedagogikk, man hjelper nemlig ingen til å lære noe ved å latterliggjøre dem og kalle dem dumme, snarere tvert i mot... Men, tilbake til de som faktisk ønsker å hjelpe, kanskje man kunne opprettet et eget under forum nettopp til det? Et sted der de som faktisk ønsker denne hjelpen kan spørre om den, enten det gjelder staving av konkrete ord, grammatikkregler eller generell hjelp til å formulere seg. Så kunne diskusjonene rundt rettskrivning holdes der, og Fandens Oldemors forslag kunne gjelde for resten av forumet? Jeg tror det ville hevet forumet, fordi flere ville tørre å henge seg med i diskusjonene.     

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Mari

Takk for fint og konstruktivt innlegg, jeg skal ta det med videre! Jeg vet ikke hvor langt prosessen med utvikling av forumet er akkurat nå, og kan ikke legge til nye rom nå som vi er så nær en forandring her, men om det ikke kommer på plass når alt er ordnet kan vi gjerne lage noe sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også dyslektikker og vil heller ha en bedre rettefunksjon enn forbud mot å kommentere skrivefeil. Å lese et forum der det er mye feil, både i rettskriving, grammatikk, tegnsetting osv. gjør dt lett å plukke opp feil fra andre. Om du over år ser og/å brukt feil vil det for eksempel være større are for at du begynner å tvile på reglen selv slik at du også begynner å gjøre samme type feil.

 

Retting ør gjøres høflig, ben ikke sees på som regelbrudd i seg sel.



Anonymous poster hash: 43706...129
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er også dyslektikker og vil heller ha en bedre rettefunksjon enn forbud mot å kommentere skrivefeil. Å lese et forum der det er mye feil, både i rettskriving, grammatikk, tegnsetting osv. gjør dt lett å plukke opp feil fra andre. Om du over år ser og/å brukt feil vil det for eksempel være større are for at du begynner å tvile på reglen selv slik at du også begynner å gjøre samme type feil.

 

Retting ør gjøres høflig, ben ikke sees på som regelbrudd i seg sel.

 

Anonymous poster hash: 43706...129

 

Men da bør det finnes en måte så man unngår usakelige kommentarer og at hele tråder blir ødelagt av 15 spydige kommentarer om at man ikke kan skrive rett

 

Anonymous poster hash: 143d5...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg er også dyslektikker og vil heller ha en bedre rettefunksjon enn forbud mot å kommentere skrivefeil. Å lese et forum der det er mye feil, både i rettskriving, grammatikk, tegnsetting osv. gjør dt lett å plukke opp feil fra andre. Om du over år ser og/å brukt feil vil det for eksempel være større are for at du begynner å tvile på reglen selv slik at du også begynner å gjøre samme type feil. Retting ør gjøres høflig, ben ikke sees på som regelbrudd i seg sel.Anonymous poster hash: 43706...129

 

Men da bør det finnes en måte så man unngår usakelige kommentarer og at hele tråder blir ødelagt av 15 spydige kommentarer om at man ikke kan skrive rett Anonymous poster hash: 143d5...21b
Ja, retting bør helst gjøres på en ok måte, men det å påpeke feil på en nøytral måte mener jeg ikke bør forbys.

 

Anonymous poster hash: 43706...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...