Gå til innhold

Har jeg pcos?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Håper kanskje dere kan hjelpe meg litt. Har i mange år hatt uønsket hårvekst. Har da mørke hår på overleppen, samt rundt navlen og en veiviser nedover.. Har i tillegg en del hår på armene, mer enn hva som er normalt for jenter. Har ikke en klassisk lys jentestemme heller. Er overvektig, har alltid slitt med vekten. Prøvd å gå ned i vekt mange ganger, men det er en kamp hver gang. Var hos legen for ikke så lenge siden som foretok en vanlig GU, og alt så fint ut.. Men jeg har på følelsen av at ting ikke er som de skal. Kan jeg ha pcos?

 

Anonymous poster hash: a3fe0...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Be legen henvise deg til en spesialist/gynekolog. De tar innvendig ul samt blodprøver. Blodprøver kan du også ta hos legen. Høres ut som det er muligheter for at du har diagnosen. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be legen henvise deg til en spesialist/gynekolog. De tar innvendig ul samt blodprøver. Blodprøver kan du også ta hos legen. Høres ut som det er muligheter for at du har diagnosen. Lykke til:)

Hårene på armene og til dels på magen har jeg hatt fra veldig ung alder, har det noe å si? Kan også nevne at min mor og min søster er hårete og, men har ikke pcos

 

Anonymous poster hash: a3fe0...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Hvordan er syklusene dine da?

Slutter på pillen i høst en gang. Første syklus var på 38, andre på 34 og nå 32. Tok el tester denne syklusen som var positive.

 

Anonymous poster hash: a3fe0...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

 

Hvordan er syklusene dine da?

Slutter på pillen i høst en gang. Første syklus var på 38, andre på 34 og nå 32. Tok el tester denne syklusen som var positive.

 

Anonymous poster hash: a3fe0...4e8

 

Det høres jo ut som du kommer til å få stabile sykluser. Veldig vanlig med kluss etter p- piller (skjønte ikke helt om du har sluttet enda?). En ting som kanskje er kjekt å vite er at med PCOS så kan eggløsningstestene slå ut selv om du ikke har EL. Temping er en sikrere måte å se om du har hatt EL eller ikke. Symptomene dine matcher en typisk PCOS'er, men positivt at det ikke ble sett noen cyster under ultralyd. Om du fortsatt er bekymret ville jeg forsøkt og ta hormonprøver.

 

Anonymous poster hash: 49630...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Hvordan er syklusene dine da?

Slutter på pillen i høst en gang. Første syklus var på 38, andre på 34 og nå 32. Tok el tester denne syklusen som var positive.

 

Anonymous poster hash: a3fe0...4e8

Det høres jo ut som du kommer til å få stabile sykluser. Veldig vanlig med kluss etter p- piller (skjønte ikke helt om du har sluttet enda?). En ting som kanskje er kjekt å vite er at med PCOS så kan eggløsningstestene slå ut selv om du ikke har EL. Temping er en sikrere måte å se om du har hatt EL eller ikke. Symptomene dine matcher en typisk PCOS'er, men positivt at det ikke ble sett noen cyster under ultralyd. Om du fortsatt er bekymret ville jeg forsøkt og ta hormonprøver.

 

Anonymous poster hash: 49630...86d

Har ikke tatt innvendig ul. Tenkte jeg skulle kontakte legen etter nyttår og få en time. Så el testene kan slå ut selvom man ikke har el? Forrige på fikk jeg en klar positiv test, hadde el slim og el smerter..

 

Anonymous poster hash: a3fe0...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var el-testene alltid positive? Dvs begge strekene like sterke hele syklusen? Eller sto d positiv på digital test?

 

 

Anonymous poster hash: 4c801...081

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var el-testene alltid positive? Dvs begge strekene like sterke hele syklusen? Eller sto d positiv på digital test?

 

 

Anonymous poster hash: 4c801...081

Nei, var kun sterk strek 2 ganger på samme dag. Har det noe å si?

 

Anonymous poster hash: a3fe0...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var hos legen idag. Er henvist til gynekolog. Skal også inn å ta blodprøver på dag 3 og 21 i syklusen.

 

Anonymous poster hash: a3fe0...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper jeg også. Mest frustrerende er at samboer nå vil vente med prøvingen.. Føler ikke han forstår meg og at det kommer trolig til å ta tid før jeg blir gravid.. Går rundt og er bare trist og lei meg for tiden.. Er ikke sånn jeg ville at ting skulle være:(

 

Anonymous poster hash: a3fe0...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta han med til gynekologen da vel - tror sambo her skjønte det først når han fikk høre det fra gyn.

Er han helt imot å ta en sædprøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vi ikke snakket om enda faktisk. Men jeg har nevnt at de ofte vil sjekke sædkvaliteten i en slik utredning. Han tror uansett at ting kommer til å gå fint.. Har prøvd å forklare hvordan ting fungerer, men han viser lite forståelse dessverre. Har fått time til gyn i slutten av februar, så vi får bare vente og se. Han vil uansett vente 2-3 mnd før vi begynner å prøve skikkelig. Jeg derimot vil starte nå. Jeg har jo ikke blitt gravid de siste 5 mnd til tross for at vi har hatt sex rundt forventet el.. Så jeg ser for meg at dette tar tid.

 

Anonymous poster hash: a3fe0...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er på dag 43 i syklusen, den lengste syklusen hittil, og det kan endelig se ut til at tr kommer idag! Har begynt å blø pittelitt, men for lite til å kalle det mensen enda. Da blir det blodprøver hos legen på tirsdag! Endelig et steg videre

 

Anonymous poster hash: a3fe0...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i tillegg fått ømme bryster for første gang i en syklus! Mye nytt her

 

Anonymous poster hash: a3fe0...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tr kom idag, så er dessverre ikke gravid.. Skal til gyn denne mnd, så jeg håper på litt hjelp da

 

Anonymous poster hash: a3fe0...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tr kom idag, så er dessverre ikke gravid.. Skal til gyn denne mnd, så jeg håper på litt hjelp da

 

Anonymous poster hash: a3fe0...4e8

Var å tok blodprøver idag. Får svar i løpet av uken håper jeg

 

Anonymous poster hash: a3fe0...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleieren på legekontoret sa at mine østrogen nivåer var på 0,09 dag 3 i syklusen. Noen som har peiling på hva det vil si?

 

Anonymous poster hash: a3fe0...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat d samme som deg sist jeg testet. Da var resultatene min i følge gyn ganske gode.

 

Jeg hadde 0.20 for 3 år siden, da hadde jeg tatt hormoner for å få mensen da jeg ikke hadd hatt det på flere måneder og var lett overvektig.

 

På resultatet mitt står d at normalen ligger mellom 0.09 og 0.21. Så vi ligger på nedre grense - hva nå en det betyr.

Endret av Ancear
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat d samme som deg sist jeg testet. Da var resultatene min i følge gyn ganske gode.

 

Jeg hadde 0.20 for 3 år siden, da hadde jeg tatt hormoner for å få mensen da jeg ikke hadd hatt det på flere måneder og var lett overvektig.

 

På resultatet mitt står d at normalen ligger mellom 0.09 og 0.21. Så vi ligger på nedre grense - hva nå en det betyr.

Er du prøver eller har du barn? Nedre grense betyr vel at vi produserer ikke fullt så mye østrogen.. Hmm.. Vet ikke om det er positivt eller negativt

 

Anonymous poster hash: a3fe0...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...