Gå til innhold

Rier starter før planlagt KS


Guest3

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hva skjer hvis man får rier før planlagte operasjonen? Om natta for eksempel? Vil de operere eller vil de tvinge meg til naturlig fødselen? P.S. Fikk operasjonen bevilget for 2. gang pga angst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da reiser du inn på sykehuset og de tar snitt så snart det er ledig kapasitet. Regner med de gir deg spinal /epidural ganske med en gang. Så du vil ikke ligge lenge med vonde rier før snitt. De kan ta deg med en gang eller så må du kanskje vente en times tid. Om fødselen skulle starte på natta , så er det som regel bare murring en stund Før riene tar seg opp. Riene er som regel ikke kjempe vonde før langt ut I fødsel. Så det går fint :)

 

Og til slutt vil jeg si at jeg ikke kan forstå at du vil ha snitt. Jeg har ett ks og har fullstendig angst for det. Har bare lyst å føde vaginalt neste gang. Alle som har født og tatt ks. Vil mye heller føde kormalt. Men vet heller ikke hva som ligger bak så hadde gjerne hatt mer forståelse da :) Masse lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også ha keisersnitt grunnet angst etter forrige fødsel. Dersom riene begynner skal jeg bare komme til sykehuset så raskt som mulig, så tar de keisersnitt da.

Nei, alle som har prøvd både vanlig fødsel og ks ville ikke valgt vanlig fødsel. Vet om mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar de keisersnitt. Men jeg fikk høre at hvis jeg kom inn om natta med rier, kunne det hende de ikke tok keisersnitt før neste morgen.... Så da kan man dessverre risikere å være i fødsel i en god del timer først. Og det er aldri noen garanti for epidural, det vil være avhengig av kapasiteten til anestesilegen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ks for 2 år siden , og har termin om 1 uke. Jeg får prøve å føde vanlig om e jeg føder innen termin , viss ikke blir det KS. Håper så inderlig at jeg får prøve vanlig. Hadde selv veldig lang og traumatisk fødselsopplevelse sist før det ble ks.Men ønsker likevel å unngå KS . Alle hadde nok ikke ønsket det. Tror neppe de lar deg ligge I fødsel en hel natt mens du venter på keisersnitt. Da risikerer du jo å føde ungen før du får snittet. Hva om du har planlagt ks fordi du ikke kan føde normalt. Da risikeres liv og helse om du hadde lagt I fødsel en hel natt. Nei , mange har gått I fødsel før planlagt snitt. Og de har nok en god måte å håndtere det på.

De har dessuten noe de kan gi som kan stoppe riene.

Endret av Ellla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spurte på Ullevål hva skjer i slike tilfeller når rier starter om natta eller på sønndag. De sa at de har kapasitet alltid og man må være ekstremt uheldig å ikke få operasjonen hvis den er innvilget. Min ektemann sier at det er lettere med store sykehus. Men kanskje man kan få problemer i mindre sykehus. Vet ikke... Jeg håper å få min operasjon. I allefall fødselen starter ikke med første rier og hvis jeg har min mors gener, da har jeg masse tid med riene før selve fødselen. Og jeg håper at jeg kan tåle rier fordi andre gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok ks for 2 år siden , og har termin om 1 uke. Jeg får prøve å føde vanlig om e jeg føder innen termin , viss ikke blir det KS. Håper så inderlig at jeg får prøve vanlig. Hadde selv veldig lang og traumatisk fødselsopplevelse sist før det ble ks.Men ønsker likevel å unngå KS . Alle hadde nok ikke ønsket det. Tror neppe de lar deg ligge I fødsel en hel natt mens du venter på keisersnitt. Da risikerer du jo å føde ungen før du får snittet. Hva om du har planlagt ks fordi du ikke kan føde normalt. Da risikeres liv og helse om du hadde lagt I fødsel en hel natt. Nei , mange har gått I fødsel før planlagt snitt. Og de har nok en god måte å håndtere det på.

De har dessuten noe de kan gi som kan stoppe riene.

 

Det var det de eksplisitt sa til meg kunne skje, jeg kan ikke si så mye mer enn det... Du får tro hva du vil. De sa det rett ut til meg, da jeg spurte dem direkte om hva som ville skje hvis jeg kom inn på natta i fødsel. Jeg går ut fra at dette kun vil være aktuelt hvis fødselen går relativt sakte. Hvis den går fort kan jo, som du sier, barnet bli født innen morgenen kommer. Jeg kan fysisk ikke føde vaginalt, så da har de jo ikke så mye annet valg enn å ta keisersnitt på natta hvis fødselen går fort. 

 

Kanskje er det som Guest3 skrev forskjell på små og større sykehus, dette var på et relativt lite sykehus (ca 1000 fødsler i året, så ikke av de aller minste heller). 

 

Uansett, i de aller fleste tilfeller vil nok ikke dette bli et problem, men det kan være greit å vite at det ikke nødvendigvis er slik at man ligger på operasjonsbordet en time etter at man kommer inn med rier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg fikk rier en søndag ettermiddag og ble utsatt for et stort press til å føde normalt selv om jeg hadde fått innvilget keisersnitt. Måtte tårer og tenners gnissel for å få det, men det gikk. Kommer kanskje an på grunnen til KS er innvilget, jeg hadde panikk for fødsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg opplevde at vannet gikk to dager før planlagt keisersnitt ved sist fødsel. I utgangspunktet håpte de jeg kunne gå et par dager, men riene startet en time etter vannavgang. Da tok de keisersnitt på meg med en gang. Det er vel ikke slik at kvinner i Norge kan velge ks. Det skal foreligge en medisinsk begrunnelse for det som feks tidligere komplikasjoner, seteleie, alvorlig fødselsangst. Jeg tror vi bare kan regne med at kvinner som har fått innvilget ks har en god grunn til det, og at det ikke er noe de har valgt av bekvemmelighetsgrunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...