Gå til innhold

Kjære lærer; vedr skriveretning på tall


serr

Anbefalte innlegg

Min 2.klassing terper for tiden på skriveretning på tall. Altså, ikke hvorvidt de er speilvendt, men hvor man begynner og hvor man avslutter. Eksempelvis skal man begynne å skrive 5 fra bunnen og opp.

 

Når det gjelder skriveretning på bokstaver forstår jeg greia med tanke på senere løkkeskrift. Men når det kommer til tall ser jeg ikke helt hvorfor man lager en stor greie ut av skriveretning.

 

Mitt barn ligger (enn så lenge) ganske langt foran i de fleste fag. Når han er på nettet finner han som regel 4.klasse-oppgaver å løse da 2. og 3. klasses oppgaver gir lite eller ingen utfordringer.

Men vi opplever at gleden over å sette opp mattestykker på papir og å regne ødelegges av at mor og far skal stå over og si at skriveretningen på tallene er feil. Han vil ikke lenger opp på tavla og skrive noe, da tallet hans sist ble visket ut fordi han ikke brukte korrekt skriveretning.

Han er en ordentlig tallnerd, og lærte seg å skrive tallene lenge før han begynte på skolen. Som foreldre tenkte vi ikke på skriveretning den gang, vi oppmuntret ham bare til å ha det gøy med tallene.

 

I følge læreboka skriver jeg også tallene "feil" i flere tilfeller, og jeg har virkelig ikke lagt merke til at det har gjort meg dårligere faglig sett. Han spør selvsagt hvorfor han må lære å skrive tallene "om igjen", og det forstår jeg godt. Jeg synes det er vanskelig å forsvare at han må terpe på dette i stedet for å fokusere på oppgavene og moroa med matte. Han legger da også veldig godt merke til at mamma for eksempel skriver 5-tallet "feil". Å prøve å snu denne vanen nå er omtrent som å be meg skrive med høyre hånd (jeg er venstrehendt).

 

Så kjære lærer, hvis du leser dette, kan du forklare meg hvorfor dette er så sabla viktig, slik at jeg kan forklare gutten min det på en ordentlig måte. For jeg forstår det virkelig ikke.

Endret av serr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Det er helt tullete at tallene skal skrives på en bestemt måte. Et 5-tall er et 5-tall, uavhengig av om man begynner øverst eller nederst med å skrive det. Dette har aldri vært et tema på skolen her. Jeg har forresten aldri sett eller hørt at man skal begynne å skrive 5-tallet fra bunnen av :/ Gleden av matematikk ødelegges hvis fokuset skal være på rettskriving av tall. Både tall og bokstaver skal forresten skrives fra toppen og ned, hvis man skal skrive "korrekt" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri hatt matematikk i småskolen, men jeg må si at jeg syns dette høres tullete ut. Kunne ikke falt meg inn å rette på skriveretningen til mine ungdomsskoleelever, så sant de skriver så vi forstår. Derimot terper jeg på oppsett, hvordan de setter opp regnestykket og viktigheten med det å bruke linjal og det å være nøyaktig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er lærerstudent, og jeg har aldri blitt fortalt at tall skal skrives på en bestemt måte (ovenfra/nedenfra ). Ta kontakt med læreren og få en forklaring på hvorfor dette er så viktig. Ettersom sønnen din har en interesse for tall og matematiske oppgaver, bør fokuset være på utfordring og vedlikehold av interessen, ikke om han skriver tallene sånn eller sånn. 

 

Den læreren høres litt tullete ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...