Gå til innhold

Vektøkning


Ung_frue

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trodde jeg hadde gått opp 1 kg, men veide meg i dag igjen og har altså ikke gått opp et gram. Tenker jeg skal kjøpe en ny vekt i tilfelle det er noe gale med den.

 

Er det normalt å være 16 uker på vei og ikke ha lagt på seg noen ting? 

Hvor mye har dere lagt på dere under graviditeten? Eventuelt gått ned? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan gå opp og ned flere kilo i vann bare på få dager. Du kan ha spist mye karbohydrater eller salt mat som gjør at kroppen hamstrer vann og veier mer men som løser seg etter noen dager med nok drikke og en "tur på dass". Vei deg alltid på morgenen eller etter en skikkelig tur på do for å kvitte deg med cargo.

 

Du må ikke ha gått opp så mye til uke 16, kroppen forbrenner mer kalorier og svangerskapskvalme kan påvirke deg. I uke 16 hadde jeg bare gått opp 1,3 kilo selv før jeg så gikk ned igjen til mindre og så opp igjen til mer. Ikke tenk på deg, følg med på magen din. Hvis den vokser så går det nok bra.



Anonymous poster hash: 27513...866
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gått opp noe i vekt når jeg var like langt. Men ca fra uke 20 begynte jeg sakte å legge på meg. Ingenting faretruende alene, så ser du an om kiloene kommer etterhvert :) Tenker jordmor/fastlege passer på når du skal til kontroll :)



Anonymous poster hash: 9afb4...45c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 5 kg pga. hyperemesis i starten av svangerskapet. Nå i uke 15 har jeg gått opp 10kg og det på bare ett par uker! Gått opp 5 kg fra den vekta jeg hadde før graviditeten. 



Anonymous poster hash: 810a8...969
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en legger på seg varierer. Baby er ikke store greiene i uke 16. Jeg føk opp 6 kg de første 12 ukene. Så stoppet det helt opp til uke 20. Kom litt og litt på frem til uke 30(6 kg til). Så la jeg ikke noe mer på meg frem til fødsel. Altså 12 kg tilsammen.

 

Nå en uke etter har jeg 3 kg igjen før startvekt. Har fremdeles en del vann igjen som burde forsvinne neste uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er i uke 18 og har ikkje lagt på meg har heller gått ned, men slete mye med kvalme og oppkast. Magen har no vokst så då stresser ikkje eg så veldig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er i uke 24 og har lagt på meg 4 kg.

Det varierer veldig fra person til person og svangerskap til svangerskap hvor mye man legger på seg

 

Anonymous poster hash: e55b9...f6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned nesten 2 kg fra jeg veide meg i uke 10 til uke 16. JM finnes ikke bekymret i det hele tatt. Jeg hadde mye vann i kroppen i første trimester og var oppblåst frem til ca uke 14 før jeg plustelig ble "slankere" igjen.. Symfyse-fundusmål er dog helt på gjennomsnittet, og baby har gode sterke hjerteslag, så jeg stresser ikke jeg heller. Det varierer veldig fra person til person, 

 

Vil tro jeg også har vært påvirket av kvalme, for selv om jeg ikke har kastet opp noe særlig, har jeg likevel spist mindre (og alt av søtsaker, som jeg tidligere har spist masse av, er totalt utelukket. Det går ikke ned nå heller, selv om jeg ikke er kvalm lengre!), men begynner å venne meg mer til å spise oftere og heller små måltider nå.  :spise:



Anonymous poster hash: 77615...fa0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akkurat 24 uker i dag, og har gått opp 10 kilo!!! Var helt normalvektig og slank fra før, men må innrømme at jeg er smånervøs for hvor dette ender. Klarer ikke helt å begrense inntaket til tider 😢

 

Anonymous poster hash: 2de58...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått opp ca 2 kg i uke 20. 1 kg i uke 16. Etter uke 20 så har det balla på seg. Gått opp 10 kg til og er i uke 35. Så totalt 12 kg hittil. Ser ut som jeg ender på samme vekt ved termin som med de andre to, bare at jeg har hatt forskjellige utgangspunkt alle gangene og gått opp deretter.

 

Veide minst ved start med nr 1 - gikk da opp 28 kg i løpet av svangerskapet. (Var normalvektig)

 

Med nr 2 så var jeg ganske overvektig og gikk opp kun 6 kg - veide det samme den dagen jeg fødte som jeg gjorde med nr 1.

 

Denne gangen lå jeg ca midt i mellom startet med nr 1 og 2 før graviditeten og det ser ut som jeg ender på samme vekt ved termin som med de andre to.

 

Har prøvd å begrense vektoppgang ved å kutte ut saft, brus og usunn mat, men for min del så ser det ut som om kroppen min regulerer det selv. Jo lettere jeg er, jo mer legger jeg på meg og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg begynner på uke 14 idag og føler meg SÅ oppblåst. Magen ser ut som jeg er laaangt på vei og føler jeg har lagt masse på meg (3.5-4 kg), til tross for at jeg har ganske god kontroll på inntak vs forbruk. Har noen erfaring med å være så oppblåst? Varer det hele svangerskapet??



Anonymous poster hash: 5bb96...c6e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15+2 idag og har gått opp 2,5kg...liker veldig at det ikke ble kastet på meg flere kg i starten slik som med de to andre...vel ig merke var jeg godt i hold da jeg ble gravid første gangen, og andre gangen hadde jeg ikke gått ned alt fra første svangerskap...så dette svangerskapet startet på en fin normal vekt og håper jeg slipper å slite meg ned etterpå slik jeg måtte med de andre to😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veke 20 gått opp nesten ti kilo har vore mykje liggjande med kvalme og spist for å døy a, vert og veldig utmatta om eg et for lite, og toåringen krever sitt. Får vel berre ta tak i det i permisjonen og trille masse, gjekk seg raskt til sist, sjølv om eg gjekk opp nesten 20 kg då. vekta var tilbake til normal på under tre mnd. Så det får stå sin prøve.

 

Anonymous poster hash: ba96f...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13+5 og har ikke gått opp noe ennå. Er overvektig i utgangspunktet, så skal derfor ikke behøve å gå opp veldig mye. Spiser og lever som normalt, har et reltivt lavt aktivitetsnivå, men er ekstra påpasselig med at det ikke blir for mye søtt, fett og salt.



Anonymous poster hash: 647a5...cb6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med første gikk jeg ned 6 kg i starten, og begynte ikke å legge på meg før jeg var 25 uker. Da jeg var 32 uker, hadde jeg kommet tilbake til startvekt, og da jeg fødte ei uke etter termin, var jeg gått opp 6 kg fra startvekt. Var normalvektig, men i svangerskapet spiste jeg stort sett bare søte ting, da ingenting annet ville ned. 

Med andre gikk jeg ned 4 kg i starten. Ved uke 22 begynte jeg å gå opp de tapte kiloene. I uke 34 var jeg tilbake til startvekt. Fødte ei uke etter termin, og var da gått opp 9 kg fra startvekt. Normalvektig. Spiste sunt og variert, men spiste godteri innimellom.



Anonymous poster hash: 9f98d...cb8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 18 uker, og har gått opp 7 kilo. Stresser litt med dette, og føler jeg legger på meg altfor mye, men vet jo man ikke skal slanke seg under graviditeten. Spiser sunt, ingen brus/godteri eller noe, og er mye fysisk aktiv. Så skjønner ikke helt hvor kiloene kommer fra?! 


Anonymous poster hash: c6edf...995



Anonymous poster hash: c6edf...995
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...