Gå til innhold

Gå til jordmor i tillegg?


Canvas

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Jeg er nå 14+3 og 12ukerskontrollen ble gjennomført hos lege for et par uker siden. Nå er det sånn at denne kontrollen var fort overstått (10 minutter kanskje) og målte bare blodtrykk, tok urinprøve, og fylte ut helsekort for gravide. Ingen blodprøver (akkurat det bekymrer meg egentlig ikke så mye tho), og ikke tid til å snakke noe særlig - jeg hadde egentlig ønsket å få tid til å spørre litt om mine bekymringer, spesielt ift. tidligere SA og også belastninger på jobb.. 

 

Så da lurer jeg på om jeg kan bestille time hos jordmor i tillegg? Altså nå med en gang, ikke vente til uke 24? Eller blir det kanskje veldig dumt?  :sjenert:

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal gå fint an. Men de ofetlige kan av og tik være vanskelig å få tid hos før. Eg har valgt å gå til privat jordmor fra allerede uke 12. Føler ho har mer tid og flinkere til å svare på spørsmål. Blir ho som følger meg opp og lege vist det er ting eg må gå til lege for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal gå fint an. Men de ofetlige kan av og tik være vanskelig å få tid hos før. Eg har valgt å gå til privat jordmor fra allerede uke 12. Føler ho har mer tid og flinkere til å svare på spørsmål. Blir ho som følger meg opp og lege vist det er ting eg må gå til lege for

 

Hmm er faktisk usikker på om det er noen private jordmødre her i området... kommer fra en liten by. Er litt redd for at det skal bli dumt at jeg ber om time når jeg allerede har vært på 12-ukerskontroll. Redd jeg skal "stjele" tid som andre (som kanskje ikke har vært på kontroll hos lege) heller burde fått  :ph34r:

 

Ellers er jeg førstegangsgravid så derfor jeg føler litt på behov for å få stille spørsmål og sitte ned og snakke litt også! Ikke bare det mest nødvendige med papirarbeid. (Valgte lege på 12ukerskontroll pga jeg har behov for litt ekstra oppfølging pga lavt stoffskifte, men hun glemte å rekvirere stoffskifteprøver på laben også, og da blir jeg litt bekymret for hvilken oppfølging jeg kommer til å få videre også... :forvirret:  ). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring til jordmor og sei akkurat det du innleda siste avsnittet ditt med. Oppfølginga skal tilpassast den gravide sitt behov.

 

Lykke til! Og gratulera så masse!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor ikkje du skal vøre redd for det. Eg hadde hvert på første kontroll hos legen i uke 10 og ja var så hos jordmor uke 12. Skader ikkje å prøve å få time. Hvet eg synes jordmor var flinkere med info. Er førstegangsgravid sjøl så kjønnet godt behovet.

 

Min jordmor kan og henvise til bl.pr. Men vist ikkje er det viktig at du tar kontakt med legen å får tatt de. Viktig å få riktig oppfølging

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar begge to :-) Skal søke litt på nettet og se om det finnes privat jordmor-mulighet her (selv om jeg har mine tvil på et så lite sted), og hvis ikke skal jeg ringe helsestasjonen i morgen tidlig og høre om de klarer å finne en ledig time til meg i løpet av noen uker  :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk time hos offentlig jordmor i uke 16 første gang og etter det hver 4. uke. Var også hos lege ca uke 12. Så rart hvis du har fått beskjed om å vente til uke 24 med time hos jordmor?

 

Anonymous poster hash: 41184...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? O.o fikk beskjed fra legen min når jeg var på 12ukerskontroll at neste er ultralyd på sykehuset (som jeg har fått time til i uke 18) og deretter neste "vanlige" kontroll ikke før uke 24.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har hvert hos legen 2 ganger og jordmor 1 og er 15 uker på vei. No er neste olu i uke 18, men jordmoren kan eg i teorien få komme så ofte eg vil til. Men det legen din sa er vel den minste standen man skal følge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst. Fikk til og med en lapp hos legen med anbefalt intervall der det var satt opp uke 12 hos lege, uke 16 hos jordmor, uke 17-19 oul, osv. Jeg ringte bare jordmor direkte. Eneste de "forlanget" var at jeg hadde vært hos lege og fått helsekort og tatt blodprøver.

 

Anonymous poster hash: 41184...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk jordmortime først i uke 24 da det ikke er så mye å gjøre om noe skulle gå galt før den tid. Frem til da gikk jeg til fastlegen og OUL i uke 17.

 

Sendte bare mail til nærmeste helsestasjon, fortalte dem navn, fødselsdato og termin og så ble jeg tildelt time og jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det skal gå fint an. Men de ofetlige kan av og tik være vanskelig å få tid hos før. Eg har valgt å gå til privat jordmor fra allerede uke 12. Føler ho har mer tid og flinkere til å svare på spørsmål. Blir ho som følger meg opp og lege vist det er ting eg må gå til lege for

Hmm er faktisk usikker på om det er noen private jordmødre her i området... kommer fra en liten by. Er litt redd for at det skal bli dumt at jeg ber om time når jeg allerede har vært på 12-ukerskontroll. Redd jeg skal "stjele" tid som andre (som kanskje ikke har vært på kontroll hos lege) heller burde fått :ph34r:

 

Ellers er jeg førstegangsgravid så derfor jeg føler litt på behov for å få stille spørsmål og sitte ned og snakke litt også! Ikke bare det mest nødvendige med papirarbeid. (Valgte lege på 12ukerskontroll pga jeg har behov for litt ekstra oppfølging pga lavt stoffskifte, men hun glemte å rekvirere stoffskifteprøver på laben også, og da blir jeg litt bekymret for hvilken oppfølging jeg kommer til å få videre også... :forvirret: ).

Jeg håper du får mer enn "litt oppfølging" med stoffskiftet ditt. Har du lavt stoffskifte når svangerskapet starter skal du øke medisindosen med 30-50% med en gang man får positiv graviditetstest, og det skal tas stoffskifteprøver hver fjerde uke gjennom hele graviditeten. Man har ofte behov for å øke ytterligere i løpet av svangerskapet.

Det er egne anbefalte verdier for TSH og T4 når man er gravid, legen din bør ha peiling på dette ellers bør du be om å bli fulgt opp av en endokrinolog.

Endret av Voffs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det skal gå fint an. Men de ofetlige kan av og tik være vanskelig å få tid hos før. Eg har valgt å gå til privat jordmor fra allerede uke 12. Føler ho har mer tid og flinkere til å svare på spørsmål. Blir ho som følger meg opp og lege vist det er ting eg må gå til lege for

Hmm er faktisk usikker på om det er noen private jordmødre her i området... kommer fra en liten by. Er litt redd for at det skal bli dumt at jeg ber om time når jeg allerede har vært på 12-ukerskontroll. Redd jeg skal "stjele" tid som andre (som kanskje ikke har vært på kontroll hos lege) heller burde fått :ph34r:

 

Ellers er jeg førstegangsgravid så derfor jeg føler litt på behov for å få stille spørsmål og sitte ned og snakke litt også! Ikke bare det mest nødvendige med papirarbeid. (Valgte lege på 12ukerskontroll pga jeg har behov for litt ekstra oppfølging pga lavt stoffskifte, men hun glemte å rekvirere stoffskifteprøver på laben også, og da blir jeg litt bekymret for hvilken oppfølging jeg kommer til å få videre også... :forvirret: ).

Jeg håper du får mer enn "litt oppfølging" med stoffskiftet ditt. Har du lavt stoffskifte når svangerskapet starter skal du øke medisindosen med 30-50% med en gang man får positiv graviditetstest, og det skal tas stoffskifteprøver hver fjerde uke gjennom hele graviditeten. Man har ofte behov for å øke ytterligere i løpet av svangerskapet.

Det er egne anbefalte verdier for TSH og T4 når man er gravid, legen din bør ha peiling på dette ellers bør du be om å bli fulgt opp av en endokrinolog.

 

 

Hei! 

 

Ja jeg skal ta prøver hver fjerde uke (men ikke nødvendigvis ha legetime for hver gang, møter bare opp på laben og hører fra de hvis det er for lavt). Legen min nevnte ikke et ord om å øke dosen allerede fra positiv graviditetstest, men det leste jeg så mye om når vi begynte å prøve at det har jeg gjort likevel - så får legen bare mene det hun vil om den saken. :-) Hun har også snakket om at jeg skal gå til endokrinolog litt senere i svangerskapet, spesielt om prøvene viser at stoffskiftet blir veldig lavt igjen. 

 

Tusen takk for svar til alle :) Jeg har fått time hos JM, og helsestasjon bekreftet at jeg skulle vært der mellom uke 12-14 (selvsagt ingen tvang, men de ønsket og anbefalte det.), så egentlig er jeg litt sent ute, men glad jeg fikk ordnet det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

 

Jeg er nå 14+3 og 12ukerskontrollen ble gjennomført hos lege for et par uker siden. Nå er det sånn at denne kontrollen var fort overstått (10 minutter kanskje) og målte bare blodtrykk, tok urinprøve, og fylte ut helsekort for gravide. Ingen blodprøver (akkurat det bekymrer meg egentlig ikke så mye tho), og ikke tid til å snakke noe særlig - jeg hadde egentlig ønsket å få tid til å spørre litt om mine bekymringer, spesielt ift. tidligere SA og også belastninger på jobb..

 

Så da lurer jeg på om jeg kan bestille time hos jordmor i tillegg? Altså nå med en gang, ikke vente til uke 24? Eller blir det kanskje veldig dumt? :sjenert:

Forstod jeg deg riktig: Tok du ikke blodprøver? Skal ikke de tas mellom uke 10 og 15? Og de må taes,og dokumentasjon tas med til fødsel. Føden er ganske strenge på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer! Kun urinprøve. Men fikk tatt de til slutt :) endte nemlig opp med å kontakte damene på laben selv, og hun ene listet bare opp prøvene hun ville jeg skulle ta (stemmer med det jeg har lest på nettet tidligere) og kontaktet legen med en gang og bad henne sende papirene. Det var kjempefint å få ordnet det, ikke kjekt å oppleve at fastlegen er helt "bortevekk" når man er førstegangsgravid og usikker.

 

Har vært hos jordmor nå forresten, var en kjempehyggelig opplevelse :-) fikk også med en sånn oversikt over anbefalte kontroller, men skal inn rett etter OUL i tillegg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vanlig å gå annenhver gang til fastlege og jordmor. 

Jeg var på første kontroll i uke 12. Har nettopp vært på kontroll igjen (uke 17). 

Fikk vite av jordmor at jeg egentlig skulle vært der i uke 15. Men det gjorde ingenting at jeg kom litt senere. 

Virker som det er flere kontroller i denne kommunen enn det som er vanlig, men siden noen kommuner har kontroll i mellom uke 12 og 24 gjør det sikkert ingenting om du kontakter jordmor og spør om du kan ha en kontroll til. Jeg syns det var veldig fint å ha en kontroll i mellom der så jeg fikk høre hjertelyden og snakke litt :)

 



Anonymous poster hash: 4309e...4db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har hørt noe om at det nokså nettopp er utarbeidet nye retningslinjer for oppfølging av gravide. Der anbefales et mindre antall oppfølginger enn tidligere. Det kan jo være forklaring på ulikheter; at noen har fått med seg og følger nye retningslinjer, mens andre ikke har det. Men det er nå bare tipping fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...