Gå til innhold

høyt blodsukker. diabetes 1


troja

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har diabetes 1 og ble uplanlagt gravid. Jeg er livredd for misdannelser og beskymrer meg grenseløst, siden jeg ikke hadde kontroll på blodsukkeret i starten. Jeg tok kontakt med diabetessykepleier, og får tommel opp pga langtidsblodsukkeret er på 7, 3. Men blodsukkeret svingte opp og ned som en jojo. Hadde ofte følinger om morgenen (som trekker ned hbnc) , men om dagen kunne jeg rote det skikkelig til. Flere ganger i uken over 15, nærmest daglig. Ofte opp i 17-18. Jeg fikk greie på at jeg var gravid i uke 6. Fikk greie på dette for 1, 5uker siden og jobber som bare det med å kontrollere blodsukkeret. Har to ganger etter på hatt blodsukker på 17-18 og reagerer med å bli livredd og er redd at fosteret ikke utvikler seg normalt og begynt å lure på abort, fordi jeg har frykt hele tiden. Jeg tok kontakt med fastlegen å spurte om i hvilken grad dette er farlig, legen svarer at det vet hun ikke. Synes jeg får kjempe dårlig oppfølging og fått kjempe dårlig informasjon. Jeg kan jo ikke gå rundt å være livredd til uke 12 da jeg endelig kan få snakke med en jordmor. Jeg hadde fått synlig større mage i uke 6, den var steinhard og stakk rett ut. Jeg spurte fastlegen om dette, jeg syntes det var for tidlig å få mage. Legen sa at det var ikke mulig at jeg hadde begynt å få mage, og sa at det var nok bare luft. Dette svarer hun uten så mye å se på magen min engang. Jeg er redd for at fosteret vokser for fort.

 

Er det noen her som kan gi meg svar om risiko, eller har erfaring med å hatt høyt blodsukker i starten av graviditeten. Håper på at noen kan hjelpe meg med dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

 

Skjønner at du bekymrer deg, for det er jo litt ekstra å passe på med diabetes1 under svangerskapet. Jeg har også det, og har født to flotte barn. Får du oppfølging på sykehuset? For det skal være egne team som ivaretar gravide diabetikere. Du skal IKKE vente til uke 12 med å få oppfølging.Nå er det noen år siden jeg var gravid, men jeg var til ukentlig kontroll på mitt sykehus, og følte meg godt ivaretatt, så ring diabetessykepleieren igjen eller ring nærmeste medisinske poliklinikk og hør hvem det er som skal ha oppfølging på deg. Jeg fikk også beskjed om at det er HbA1c som teller og ikke eventuelle svingninger. At fosteret vokser for fort i starten tror jeg ikke du skal bekymre deg for. Det de passer på er at de ikke skal legge for mye på seg på slutten. Det er også veldig vanlig å få litt mage tidlig. Det er gjerne luft og en følelse av "hovenhet". Det har ingenting med diabetesen å gjøre, men er noe alle gravide kan få. 

 

Lykke til med svangerskapet!

http://www.diabetes.no/Svangerskap+og+diabetes.b7C_wljM4l.ips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret. Det er godt å høre fra noen med erfaringer.

Jeg har vært på UL i uke 8 og det så normalt ut så langt, og hatt ny kontakt med diabetessykepleier. Har endelig begynt å slappe av, og tenker at dette kan jeg mestre. Den konstante frykten er begynt å slippe taket. Jeg vet ikke om det er normalt at personer med diabetes 1 måler blodsukkeret 20-30 ganger for dagen, og står opp midt på natten for å kontrollere eller spise bananer, kjeks og drikker oboy? Jeg trenger mindre basaldose nå, og får følinger 4-8 ganger i døgnet. Det er jo direkte usunt å spise så mye ekstra for å få skikk på blodsukkeret. Nå er dia-sykepleieren på ferie så jeg må redigere basaldosen selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde planlagt å bli gravid og tror selv jeg er 4-5 uker på vei. Var til legen her om dagen, og hun trodde jeg va nesten 10 uker. Det vil si at jeg ble gravid på p pillen og jeg tok ikke så godt vare på bls som jeg har gjort den siste mnd. Så er selv livredd for misdannelser, håper på ul snart så jeg får vite hvor langt jeg er på vei!! Blodsukkeret er lett å holde nede så lenge jeg tar nok insulin til hvert måltid. Har en dexcom(kontinuerlig bls måler))den piper hvis bls blir enten for lavt eller høyt, slik at jeg får fulgt med bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde planlagt å bli gravid og tror selv jeg er 4-5 uker på vei. Var til legen her om dagen, og hun trodde jeg va nesten 10 uker. Det vil si at jeg ble gravid på p pillen og jeg tok ikke så godt vare på bls som jeg har gjort den siste mnd. Så er selv livredd for misdannelser, håper på ul snart så jeg får vite hvor langt jeg er på vei!! Blodsukkeret er lett å holde nede så lenge jeg tar nok insulin til hvert måltid. Har en dexcom(kontinuerlig bls måler))den piper hvis bls blir enten for lavt eller høyt, slik at jeg får fulgt med bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...