Gå til innhold

Etnisk norsk??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er jeg det når jeg ble født i Norge av norsk mor og europeisk far? Og i så fall hva med mine barn? De har norsk far.

 

Anonymous poster hash: ab20f...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I mitt hodet, så er vel du ikke det? Du er halvt norsk og halvt ... Dine barn derimot, de ville jeg sett på som etnisk norske.. Tror jeg.. Merker nå at jeg i grunn ikke er så opptatt av hvem som er "etnisk norske"....

Endret av Parasoll☀️
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er du ikke det. Du er halvt norsk. Barna dine er derfor heller ikke etnisk norske

 

Anonymous poster hash: 4cd22...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etnis norsk er vel hvis man har norske foreldre i flere generasjoner bakover. Usikker på hvor mange.

Har jo lite betydning i hverdagen. Betydde litt mer under krigen, da ble "halv"-jøder reddet ut av dødstransportene fordi en av foreldrene var norsk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lært i dag at jeg tydeligvis ikke er etnisk norsk. Og jeg som alltid har følt meg og kalt meg norsk.

 

Anonymous poster hash: f37d9...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lært i dag at jeg tydeligvis ikke er etnisk norsk. Og jeg som alltid har følt meg og kalt meg norsk.

 

Anonymous poster hash: f37d9...08b

Har du kalt deg etnisk norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Da har jeg lært i dag at jeg tydeligvis ikke er etnisk norsk. Og jeg som alltid har følt meg og kalt meg norsk. Anonymous poster hash: f37d9...08b

Har du kalt deg etnisk norsk?

Norsk. Jeg bruker aldri etnisk om noen.

 

Anonymous poster hash: f37d9...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lært i dag at jeg tydeligvis ikke er etnisk norsk. Og jeg som alltid har følt meg og kalt meg norsk.

 

Anonymous poster hash: f37d9...08b

Herregud, er det noe å sitte over? Barna mine er halvt norske, halvt amerikanske og kjenner jeg lever bra med det.

 

Anonymous poster hash: 34fc9...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Da har jeg lært i dag at jeg tydeligvis ikke er etnisk norsk. Og jeg som alltid har følt meg og kalt meg norsk. Anonymous poster hash: f37d9...08b

Har du kalt deg etnisk norsk?
Norsk. Jeg bruker aldri etnisk om noen.

 

Anonymous poster hash: f37d9...08b

I mitt hode er det forskjell på norsk og etnisk norsk 😉

Det er maange flere norske enn etnisk norske i Norge 😀

Endret av Parasoll☀️
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Da har jeg lært i dag at jeg tydeligvis ikke er etnisk norsk. Og jeg som alltid har følt meg og kalt meg norsk. Anonymous poster hash: f37d9...08b

Har du kalt deg etnisk norsk?
Norsk. Jeg bruker aldri etnisk om noen.

 

Anonymous poster hash: f37d9...08b

I mitt hodet er det forskjell på norsk og etnisk norsk 😉

Det er maange flere norske enn etnisk norske i Norge 😀

Det er forskjell. Jeg er norsk og til dels etnisk norsk. Har en oldemor som er svensk, ellers bare norske i stamtreet tilbake til 1700-tallet. Velger å kalle meg etnisk norsk likevel. Men norsk er man jo dersom man har norsk statsborgerskap.

 

Anonymous poster hash: 7959b...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Da har jeg lært i dag at jeg tydeligvis ikke er etnisk norsk. Og jeg som alltid har følt meg og kalt meg norsk. Anonymous poster hash: f37d9...08b

Har du kalt deg etnisk norsk?
Norsk. Jeg bruker aldri etnisk om noen.

 

Anonymous poster hash: f37d9...08b

I mitt hodet er det forskjell på norsk og etnisk norsk 😉

Det er maange flere norske enn etnisk norske i Norge 😀

Det er forskjell. Jeg er norsk og til dels etnisk norsk. Har en oldemor som er svensk, ellers bare norske i stamtreet tilbake til 1700-tallet. Velger å kalle meg etnisk norsk likevel. Men norsk er man jo dersom man har norsk statsborgerskap.

 

Anonymous poster hash: 7959b...2ce

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da har jeg lært i dag at jeg tydeligvis ikke er etnisk norsk. Og jeg som alltid har følt meg og kalt meg norsk. Anonymous poster hash: f37d9...08b

Herregud, er det noe å sitte over? Barna mine er halvt norske, halvt amerikanske og kjenner jeg lever bra med det.Anonymous poster hash: 34fc9...696

Nei, jeg bryr meg fint lite hva andre kaller meg. Er jo folk her inne som bryr seg og skriver innlegg om hvem som ikke er "ekte" norsk, hvor mange ikke-norske som går i klassen, bor i nabolaget osv.

Jeg er stolt av å være norsk, men jeg er også stolt av å være "europeisk". Men jeg føler meg jo mest norsk siden jeg har vokst opp i Norge og kan det språket best.

 

Anonymous poster hash: f37d9...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har aldri slått meg at jeg ikke skulle være etnisk norsk.

 

På fars side kan jeg føre slekten tilbake til 1500-tallet, alle etnisk norske på både bestefars og bestemors side.

På mors mors side har vi foreløpig ført slekten tilbake til 1700-tallet, også der alle etnisk norske.

Min mors far var tysk.

 

Jeg anser meg selv som etnisk norsk, men med en dæsj tysk blod ;)

 

Det er nok mange som tror de er 100 % etnisk norske som ikke er det likevel. Er f.eks. forbausende mange med spanske gener etter skipsforlis noen hundre år tilbake, eller tyske fra hanseatenes tid.

 

Hvor norsk man er ligger i følelsene. Min adopterte venninne fra et annet land føler seg akkurat like norsk som meg, tross sin mørke hud. Foreldrene hennes og søskene hennes er etnisk norske. En annen venninne som er etnisk norsk føler seg ikke helt norsk lenger, hun har bodd mange år i utlandet.

 

Betyr det egentlig så mye?



Anonymous poster hash: f7ac9...ec5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du er født i Norge er du norsk i mitt hode for du får da norsk statsborgerskap og norskt fødselsnummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:(

 

Jeg ble så uvell av å lese kommentarene her.

 

At dere mener det er en selvfølge at vi ikke er etnisk norske.

 

Jeg har vokst opp med helnorsk alenemor, har selv et helnorskt navn og helnorskt utseende. Har kun hatt kontakt med min helnorske familie.

 

Jeg har derfor alltid tenkt at jeg har vært etnisk norsk?!

 

Men tydelegvis ikke når jeg ser i denne tråden her. For faren min (dvs mannen moren min ble gravid med...) er engelsk.

 

Jeg føler meg 100% etnisk norsk og alle jeg kjenner tror jo også at jeg er det (jeg forteller ikke alle og enhver at min nesten ukjente far er engelsk fordi det ikke er relevant mener jeg, da).

 

Ble faktisk litt lei meg nå jeg :(

 

Anonymous poster hash: 11782...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene oldemor er tysk, ellers norske oldeforeldre. Er jeg etnisk norsk? Hvor går grensen? Hva vil det si å være etnisk norsk?

 

Anonymous poster hash: d47f2...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:(

 

Jeg ble så uvell av å lese kommentarene her.

 

At dere mener det er en selvfølge at vi ikke er etnisk norske.

 

Jeg har vokst opp med helnorsk alenemor, har selv et helnorskt navn og helnorskt utseende. Har kun hatt kontakt med min helnorske familie.

 

Jeg har derfor alltid tenkt at jeg har vært etnisk norsk?!

 

Men tydelegvis ikke når jeg ser i denne tråden her. For faren min (dvs mannen moren min ble gravid med...) er engelsk.

 

Jeg føler meg 100% etnisk norsk og alle jeg kjenner tror jo også at jeg er det (jeg forteller ikke alle og enhver at min nesten ukjente far er engelsk fordi det ikke er relevant mener jeg, da).

 

Ble faktisk litt lei meg nå jeg :(

 

Anonymous poster hash: 11782...570

Hvorfor lei deg? Dine gener er halvt norske/ engelske. Du føler deg norsk, men er jo ikke ETNISK norsk. Hvis du hadde hatt afrikansk far, da ville du vært mørkere, tror du at du ville følt deg like etnisk norsk? Men, bare si at du er etnisk norsk du, ingen tar skade av det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:(

 

Jeg ble så uvell av å lese kommentarene her.

 

At dere mener det er en selvfølge at vi ikke er etnisk norske.

 

Jeg har vokst opp med helnorsk alenemor, har selv et helnorskt navn og helnorskt utseende. Har kun hatt kontakt med min helnorske familie.

 

Jeg har derfor alltid tenkt at jeg har vært etnisk norsk?!

 

Men tydelegvis ikke når jeg ser i denne tråden her. For faren min (dvs mannen moren min ble gravid med...) er engelsk.

 

Jeg føler meg 100% etnisk norsk og alle jeg kjenner tror jo også at jeg er det (jeg forteller ikke alle og enhver at min nesten ukjente far er engelsk fordi det ikke er relevant mener jeg, da).

 

Ble faktisk litt lei meg nå jeg :(

 

Anonymous poster hash: 11782...570

Det er da ikke stygt eller rasistisk ment. Fakta er fakta. Det er forskjell på å være norsk av statsborgerskap og av etnisitet. Ofte blir vi kalt skandinavere (vi er jo veldig like), i videre forstand er vi kaukasiske, Samene er finsk-ugriske, selv om de også er hvite (og norske). Dette er gener og har ikke noe med tilhørighet og nasjonalitet. 

 

Min niese og nevø er norske, uten tvil, men de er ikke etnisk norske, iom. at min halvbror er halvt tysk og moren er thai. Hverken jeg eller min bror har i oppveksten sett på ham som mindre norsk enn meg. 

 

Anonymous poster hash: a0662...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Her var det mye tøysete sammenblanding.

Etnisitet handler om kultur, ikke om gener. Derfor er en person med engelsk far og norsk mor uansett etnisk norsk, når hun har vokst opp i Norge og er oppdratt i norsk kultur og snakker norsk. Hvis hun hadde vokst opp i England hos faren, og med mindre kontakt med moren, ville hennes etnisitet bli engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye tøysete sammenblanding.

Etnisitet handler om kultur, ikke om gener. Derfor er en person med engelsk far og norsk mor uansett etnisk norsk, når hun har vokst opp i Norge og er oppdratt i norsk kultur og snakker norsk. Hvis hun hadde vokst opp i England hos faren, og med mindre kontakt med moren, ville hennes etnisitet bli engelsk.

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte sjekke definisjonen.. På språkrådet sine sider står det følgende:

 

"”Etnisk nordmann” blir man når den kulturelle og geografiske tilknytningen til Norge er så sterk at den er ens primære etnisitet. Her spiller det naturligvis en rolle både hvordan en sjøl oppfatter seg, og hvordan andre oppfatter en, og dette burde ikke være særlig oppsiktsvekkende."

 

I såfall kan jeg vel definere meg som etnisk norsk :)

 

Anonymous poster hash: 11782...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...