Gå til innhold

Viktig: Endring i forumreglene og moderatorrettigheter!


Gjest Hanne Mari

Anbefalte innlegg

Gjest Hanne Mari

Forumreglene har nå blitt justert. Forumledelsen anbefaler at alle brukere leser regelene for å være sikker på hva de har å forholde seg til. Les også den følgende informasjonen nøye.

 

Fra og med nå kan alle Brukermoderatorer sjekke hvilket nick som står bak et innlegg der man har krysset av som AnonymBruker. De kan også se IP-adresser.

 

Dette skjer av følgende grunner og vil ha følgende konsekvenser:

 

* Hittil har kun jeg som forumsjef og Kira som administrator hatt denne muligheten. Det innebærer at dersom det begås grove regelbrudd på for eksempel nattestid må vi vekkes for å kunne gå inn og stenge brukere ute, og at grov sjikane, lovbrudd og lignende kan bli stående lenge fordi brukermoderatorene er logget på til ulike tider. De har ikke kunnet stoppe slike ting på annen måte enn å sitte i timesvis for å slette innlegg/tråder, og ikke hatt mulighet til å finne ut hvilket nick som står bak den anonyme som bryter reglene og stenge vedkommende ute.

 

* Egmont Publishing ønsker å ha like regler på alle forum vi har ansvaret for. Alle moderatorene på for eksempel Kvinneguiden kan sjekke AB, og det har vært et ønske om at alt skal fungere på samme måte på alle forum. Egmont Publishing og foreldre.no står ansvarlige for forumet og arbeidet moderatorene gjør.

 

* Det har i det site eskalert i flere grove regelbrudd på foreldreforumet, og for å kunne ta tak i dette og gjøre forumet trivelig for alle ser vi dette som en nødvendighet. Ting forandrer seg, og vi må tilpasse oss deretter.

 

* De kan IKKE se at du heter Sara Hansen og bor i Fredrikstad. De kan se NICKET du skriver under når de sjekker hvem som står bak AnonymBruker. De får ikke opp annen identifiserende informasjon ved å bruke denne funksjonen. 

 

* Alle moderatorene må skrive under en taushetserklæring og er under kontrakt med Egmont Publishing. De er ikke anonyme for hverken hverandre eller meg, vi vet hvem hverandre er i virkeligheten. De kan IKKE sjekke AB etter eget forgodtbefinnende, og dette er noe jeg som admin har mulighet til å vite om de gjør. Da vil de miste jobben som moderator.

 

* Dette skal kun benyttes ved grove regelbrudd, ved behov for å stenge brukere ute eller dersom det rett og slett er krise (for eksempel selvmordskandidater som trenger hjelp umiddelbart og vi må komme i kontakt med dem på PM).

 

* Moderatorere har ikke under noen omstendighet lov til å benytte dette til sin fordel. Da mister de moderatorjobben. Det er et verktøy som skal brukes sjelden, men som kommer svært godt med i tilfeller der det er snakk om grove regelbrudd.

 

* Når det gjelder IP-adresser er dette kun en tallrekke som kan brukes til å se om det er mange innlegg fra samme IP i samme tråd. Dette er knapt relevant, ettersom brukere som for eksempel bruker nettet fra samme studentsal eller arbeidsplass vil ha samme IP. 

 

Det er ikke mulig for hverken brukermodertorene eller Admins å finne ut hvem du er i virkeligheten ut fra IP. Det er kun politiet som har mulighet til å knytte IP opp til privatpersoner, og selv da må de ta kontakt med nettverksleverandøren for å få vite hvem personen er.

Muligheten er tilgjengelig for ekstreme tilfeller der politiet må kontaktes, for eksempel om noen skulle true med terrorvirksomhet eller andre lovbrudd, eller at det er fare for liv og helse.

 

Vi er klar over at det finnes verktøy for å finne ut mer om IP, men det finnes ikke inne på selve forumets panel. Reglene for dette gjelder på samme måte som sjekk av AB; moderatorene må forholde seg til kontrakten sin og kan miste jobben om de bryter denne.

 

Gjør også oppmerksom på at forumet er åpent på internett. Dersom du frykter at noen skal identifisere deg bør du tenke deg godt om før du poster noe, da alt ligger tilgjengelig via google. 

 

God sommer!
Hilsen Hanne Mari, forumansvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bra!

 

Vil den som blir sjekka ut slik bli gitt beskjed om at de er sjekka?

 

Og; om en moderator bryter reglene og sjekker yten grunn, vil da vi som brukere bli varslet om dette?

 

Anonymous poster hash: 42424...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hanne Mari

Bra!

 

Vil den som blir sjekka ut slik bli gitt beskjed om at de er sjekka?

 

Og; om en moderator bryter reglene og sjekker yten grunn, vil da vi som brukere bli varslet om dette?

 

Anonymous poster hash: 42424...b51

 

Hei

Nei, den som blir sjekka vil ikke automatisk få beskjed, men vedkommende vil nok forstå det utfra sammenhengen (utestengelse eller advarsler basert på oppførsel i forumet over tid eller nylig tid og man har postet kun med AB, for eksempel).

 

Dere vil heller ikke bli varslet om en moderator sjekker uten å ha grunnlag for det, det blir noe som tas opp med vedkommende "på bakrommet", men det er noe vi ser svært alvorlig på. Det blir som å unnlate seg andre regler på vanlige arbeidsplasser. Det vil få konsekvenser, men er likevel ikke noe alle kollegene får greie på! :)

 

Hanne Mari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Bra!

Vil den som blir sjekka ut slik bli gitt beskjed om at de er sjekka?

Og; om en moderator bryter reglene og sjekker yten grunn, vil da vi som brukere bli varslet om dette?Anonymous poster hash: 42424...b51

 

 

Hei

Nei, den som blir sjekka vil ikke automatisk få beskjed, men vedkommende vil nok forstå det utfra sammenhengen (utestengelse eller advarsler basert på oppførsel i forumet over tid eller nylig tid og man har postet kun med AB, for eksempel).

 

Dere vil heller ikke bli varslet om en moderator sjekker uten å ha grunnlag for det, det blir noe som tas opp med vedkommende "på bakrommet", men det er noe vi ser svært alvorlig på. Det blir som å unnlate seg andre regler på vanlige arbeidsplasser. Det vil få konsekvenser, men er likevel ikke noe alle kollegene får greie på! :)

 

Hanne Mari

Takk for svar, men om jeg blir sjekka flere ganger av samme moderator, uten grunn, vil jeg jo gjerne vite om det, og vite at denne personen faktisk mister sin 'stilling'!

 

Anonymous poster hash: 42424...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Mari

 

 

Bra!

Vil den som blir sjekka ut slik bli gitt beskjed om at de er sjekka?

Og; om en moderator bryter reglene og sjekker yten grunn, vil da vi som brukere bli varslet om dette?Anonymous poster hash: 42424...b51

 

Hei

Nei, den som blir sjekka vil ikke automatisk få beskjed, men vedkommende vil nok forstå det utfra sammenhengen (utestengelse eller advarsler basert på oppførsel i forumet over tid eller nylig tid og man har postet kun med AB, for eksempel).

 

Dere vil heller ikke bli varslet om en moderator sjekker uten å ha grunnlag for det, det blir noe som tas opp med vedkommende "på bakrommet", men det er noe vi ser svært alvorlig på. Det blir som å unnlate seg andre regler på vanlige arbeidsplasser. Det vil få konsekvenser, men er likevel ikke noe alle kollegene får greie på! :)

 

Hanne Mari

Takk for svar, men om jeg blir sjekka flere ganger av samme moderator, uten grunn, vil jeg jo gjerne vite om det, og vite at denne personen faktisk mister sin 'stilling'!

 

Anonymous poster hash: 42424...b51

 

 

Det skjønner jeg at du vil. Men vi kan ikke gå ut med sånne ting fordi det faktisk ville vært et brudd på egne regler - uthenging av enkeltpersoner. Men i et slikt tilfelle ville du jo merket at moderatoren ikke lenger var moderator (uten at vi skrev noe i forumet om at personen ønsket å slutte - som jo er noe annet).

 

Moderatorene har nok å gjøre med å moderere her inne døgnet rundt, og det er svært lite interessant for dem om "mor til rhododenhron" har skrevet et innlegg. Har hun skrevet "j**** kjerring, du fortjener å dø" til noen blir det imidlertid interessant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Bra!

Vil den som blir sjekka ut slik bli gitt beskjed om at de er sjekka?

Og; om en moderator bryter reglene og sjekker yten grunn, vil da vi som brukere bli varslet om dette?Anonymous poster hash: 42424...b51

 

 

Hei

Nei, den som blir sjekka vil ikke automatisk få beskjed, men vedkommende vil nok forstå det utfra sammenhengen (utestengelse eller advarsler basert på oppførsel i forumet over tid eller nylig tid og man har postet kun med AB, for eksempel).

 

Dere vil heller ikke bli varslet om en moderator sjekker uten å ha grunnlag for det, det blir noe som tas opp med vedkommende "på bakrommet", men det er noe vi ser svært alvorlig på. Det blir som å unnlate seg andre regler på vanlige arbeidsplasser. Det vil få konsekvenser, men er likevel ikke noe alle kollegene får greie på! :)

 

Hanne Mari

Takk for svar, men om jeg blir sjekka flere ganger av samme moderator, uten grunn, vil jeg jo gjerne vite om det, og vite at denne personen faktisk mister sin 'stilling'!Anonymous poster hash: 42424...b51

 

Det skjønner jeg at du vil. Men vi kan ikke gå ut med sånne ting fordi det faktisk ville vært et brudd på egne regler - uthenging av enkeltpersoner. Men i et slikt tilfelle ville du jo merket at moderatoren ikke lenger var moderator (uten at vi skrev noe i forumet om at personen ønsket å slutte - som jo er noe annet).

 

Moderatorene har nok å gjøre med å moderere her inne døgnet rundt, og det er svært lite interessant for dem om "mor til rhododenhron" har skrevet et innlegg. Har hun skrevet "j**** kjerring, du fortjener å dø" til noen blir det imidlertid interessant. :)

tusen takk for raskt svar!

 

Anonymous poster hash: 42424...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint, men den ip-adresse trusselen er og blir en trussel. Ikke bruk den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Mari

Hei! Hva mener du med at den er en trussel? 

Moderatorene (og admin også for den del) kan bare få opp hvilke brukere som har brukt den IPen som kommer opp, noe som ikke gir så mye mening hvis det feks finnes tredve brukere med samme IP. Om de skulle bruke andre verktøy som ikke finnes på forumet vil de miste jobben. Personlig aner jeg ikke hvordan man bruker andre verktøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Hva mener du med at den er en trussel? 

Moderatorene (og admin også for den del) kan bare få opp hvilke brukere som har brukt den IPen som kommer opp, noe som ikke gir så mye mening hvis det feks finnes tredve brukere med samme IP. Om de skulle bruke andre verktøy som ikke finnes på forumet vil de miste jobben. Personlig aner jeg ikke hvordan man bruker andre verktøy.

Det vil si at det er en tom trussel, derfor unødvendig å true med

 

Anonymous poster hash: d4419...2d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei! Hva mener du med at den er en trussel? Moderatorene (og admin også for den del) kan bare få opp hvilke brukere som har brukt den IPen som kommer opp, noe som ikke gir så mye mening hvis det feks finnes tredve brukere med samme IP. Om de skulle bruke andre verktøy som ikke finnes på forumet vil de miste jobben. Personlig aner jeg ikke hvordan man bruker andre verktøy.

Det vil si at det er en tom trussel, derfor unødvendig å true med Anonymous poster hash: d4419...2d8

Det er jo ikke det dersom det går så langt at noen vil politianmelde..... Ikke at jeg tror det, men muligheten er der!

 

Bra tiltak :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Mari

Jeg valgte likevel å opplyse om det ettesom det når slike ting annonseres alltid er noen som vil påpeke slike ting. (Når jeg sier at vi ikke har verktøyene vil noen si "jammen, de finnes der ute!!") Derfor ville jeg opplyse om at vi ikke bruker dem (eller for den saks skyld vet hvordan), og at regelene gjelder for dette også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg valgte likevel å opplyse om det ettesom det når slike ting annonseres alltid er noen som vil påpeke slike ting. (Når jeg sier at vi ikke har verktøyene vil noen si "jammen, de finnes der ute!!") Derfor ville jeg opplyse om at vi ikke bruker dem (eller for den saks skyld vet hvordan), og at regelene gjelder for dette også. :)

 

Det finnes like gode verktøy for å skjule sin IP som for å spore dem. Og om jeg ville virkelig lage helvete her inne så ville jeg brukt VPN for å skjule min IP sånn at jeg ikke var sporbar. Derfor er trusselen om at dere kan se IP nesten verdiløs. Og dere har jo heller ikke myndighet til å bruke min IP til noen ting, dere må evt gå via politi. En IP er unik, men den er ikke som et telefonnummer den er ikke nødvendigvis knyttet til meg som person. Kun min ISP har oversikt over hvilken IP jeg har til en hver tid. Derfor kan jeg opptre med ulike IP-adresser her inne. 

 

Som er grunnen til at jeg sa at trusselen om IP er tom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hanne Mari

Skjønner! Det er bra at du er enig med meg i at det at moderatorene kan se IP ikke kan brukes til noe fornuftig, og du har selvsagt helt rett i informasjonen du kommer med.

 

Også må jeg legge til at det virkelig og ikke på noen som helst måte er ment som en trussel, men informasjon, ettersom vi plikter å informere brukere om hvordan forumet fungerer. Å true med noe virker mot sin hensikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...