Gå til innhold

Dere som kan litt om hunder..


Katta_

Anbefalte innlegg

Jeg har en chihuahua som har ca. 12% Jack Russell i seg (mor hadde 25%, men far var renraset). En gang i fremtiden tenker jeg å sette valper på henne, men kan jeg da kalle disse renraset? Kan jeg kalle hunden min renraset? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du  har ingen renraset hund, Du har en blandingshund. Den har ikke en stamtavle i NKK og den vil selv om du parrer den med en renraset få renrasede avkom

 

Jeg ville ikke satt valper på en blandingshund. 

 

Din hund er like verdifull og flott for deg selv om  det ikke er en renraset hund.

 

 

For valpekjøpere og valpers skyld vil jeg si at man bør lese seg en god del opp på avl for å få til det skrittet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Men å sette valper på en frisk blandingshund er jo ikke noe problem med mindre du krysser raser som ikke bør krysses. Det er ikke alle som har penger til å betale 15000+ for en valp, meg selv inkludert. Det er fortsatt så fjernt å sette valper på henne, så om det skjer, skal jeg vite det som trengs å vite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at en hund skal bli registrert i nkk , så må foreldrene være godkjent på forhånd om man kan krysse mor og far. Mor og far må ha vunnet på utstilling så å så mange premier kommer ann på rasen. Dette er for å beholde rasen sitt utseende og gemytt riktig. Jeg hadde en utrolig pen hund. jeg sikker på at jeg hadde vunnet utstiling men ble bare snakk om. angrer i ettertid når han klarte å komme seg ut når jeg var på jobb av veranda døra og ble påkjørt.

 

Mamma har en registrert i nkk chihuahua. denne bør ikke avles på da den har veldig til underbitt..

Så synes heller du skal se ann gemytt.. Du må også tenke på om det er noen som kommer til å kjøpe valpene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det finnes overflod av blandingshunder på finn, så det er ingen grunn til å sette enda flere blandingshunder til verden. Du kan ikke kalle din hund for renraset for det er den ikke. Alle hunder som ikke har stamtavle er å regne som blandingshunder da de ikke er registrerte.

 

Dersom du likevel velger å sette valper på hunden din bør du sjekke den for arvelige sykdommer (som kan bli vanskelig siden du ikke har noen stamtavle å sjekke linjene på) og sjekke hunden for vanlige sykdommer som finnes på rasene den er blanding av. De samme helsetestene bør gjøres på hannhunden du har tenkt til å bruke.

 

Det er en grunn til at rasehunder er dyrerere enn blandinger. Seriøse oppdrettere legger mye arbeid på å finne gode eksemplarer av rasen for å forbedre den for hver generasjon og gi forutsigbare avkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund uansett rase er og blir en blandingshund hvis den ikke har fci papirer/stamtavle.

det er også mange helsetester, utstillingsresultater,krav om bruks meritter for å avle hos mange raser.

"Rasen" din er vel ofte plaget med patella, underbitt og ofte dårlig gemytt.

 

Om du alikevel velger å avle på en hund uten riktige papirer, håper jeg du helsetester, tar en mentaltest på hunden og står inne for utfordringer som kan dukke opp.

Endret av Attpåklatten <3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En hund uten papirer er førøvrig ikke verdt mer penger enn det du har hatt i rene utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du har vel fått svar på om hunden din er renraset regner jeg med nå :-) for å være renraset må den ha stamtavle på seg :) det med at hundene må ha vunnet så og så mange premier osv, har ingenting å si på om den er renraset eller ikke. Du kan ha en 100% renraset hund med stamtavle, men aldri vært på utstilling osv med den :-) det er jeg bra sikker på :-) jeg har en renraset chihuahutispe som jeg hadde valper på for en tid tilbake, jeg har stamtavle på valpene, men valgte å selge uten da noen ble overbitt, og jeg ønsket ikke videre avl på disse :-) når det gjelder å parre hunden din, så ser jeg ikke et problem indet om du velger en rase som går fint med din hund, at begge er friske osv, noe du får sjekket av en veterinær :-) det kan bli flotte hunder, også er det jo ofte slik at blandingshunder har mindre sykdommer enn reinrasede hunder :-) innhent den informasjonen du trenger :-) lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er blandingshunder friskere ?

Jo det er fordi de ikke tar alle de helsetestene man gjør med en rase hund, så eventuel sykdom/arvelige gener ikke blir oppdaget.

om en rase hund blir rønket med C hofter vil den jo bli en "syk" hund i det du får diagnosen, men du kan ikke merke noe på hunden noen gang.

En blandingshund vil jo da gå som "frisk" når den da ikke blir helsetestet.

 

Alle raseklubber har avlsrettningslinjer uavhengig av registreringsreglene til nkk.

det som er forskjellen da er jo bare om du vil bli sett på som seriøs eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sant, men hunden er like mye reinraset om den ikke har vært på utstilling osv. Er den reinrasa, så er den reinrasa. Det jeg sa om at blandingshunder har mindre sykdommer har jeg fra flere veterinærer. Jeg har både reinrasa og blandingshund selv, og veterinæren har sagt det ved flere anledninger at det er en kjent sak at blndingshunder får mindre av sykdommene mange reinrasa hunder har. Om det er slik eller ikke orker jeg ikke spekulere veldig mye på, men det var nå det di sa. Ha en fin kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om det er krav til utstillingresultater hos enkelte raser skal jeg ikke si noe om, da jeg ikke vet det. MEN jeg vet at det ikke finnes noe krav om det når det gjelder Chihuahua, da jeg har hatt flere fantastiske kull med reinrasa Chihuahua valper :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er ikke alltid man tjener så masse på å "engangs-avle" heller. . Det er alltid lurt å ta røntgen av hoftene til tispa og hannhunden før parring for å ikke avle på HD/Ad C, D osv for det er arvelig sykdom. Også må man øyelyse.. så kostnadene der er allerede oppi ca 3000 kroner. Og fødsel vet man heller aldri hvordan vil gå. Kanskje tispa må ta keisersnitt og det blir dyrt. Nå vet ikke jeg hvor mange valper en chihuahua kan få, men tipper det er max 4 stk. La heller ekte oppdrettere få drive oppdrett, så ikke rasen blir ødelagt. Vet at oppdrettere ikke er særlig begeistret for "kjøkkenoppdrettere" som vil at tispa dems skal ha ett kull fordi det er "sunt" for hunden.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Kjenner jeg blir helt oppgitt her! Å sette bevisst valper på en blandingshund er rett og slett idioti. Man vet ikke så mye om den hunden eller bakover i leddene. La seriøse oppdrettere ta seg av avl på renrasede. At blandingshunder er friskere enn renrasede er en myte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er forsikring.
blandingshunder er ikke sykere enn rasehunder, men på rasehunder får man dekt sykdommer og operasjoner til over 30 000.. (Begge foreldrene må være registrert i NKK, og valpen må være registrert i NKK, og forsikringen må være tegnet FØR hvalpen er 3 måneder!)

Blandingshunder ligger det på 6-11 000 og mange av s ykdommene som er typiske for chihuahua, som f.eks patella luxasjon som kan koste 20 000 per fot blir ikke dekt av forsikringen dersom du har blandingshund! Så da blir det unge hunder som må avlives i ung alder pga intense smerter fordi eierne rett og slett ikke klar å bla opp 20-60 000...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...