Gå til innhold

Endelig ny fosterdiagnistikk godkjent i norge :)NIFT testen :)


attpåklattnr2

Anbefalte innlegg

http://www.bioteknologiradet.no/2015/05/fosterdiagnostikk/

 

Siden jeg er 40 år vil jeg ha fosterdiagnostikk ved neste graviditet.I dag har vi tilbud om fostervannsprøve,morkakeprøve og Duotesten.har jeg tenkt lenge at kanskje ikke duo-testen er bra nok(ca 85% sikker),fostervann og morkakeprøve frister ikke pga abortrisiko.Nå er nift testen godkjent i NOrge.Denne testen er en enkel blodprøve hvor de kan finne ut trisomi 21,18 og 13 med 97-99% sikkerhet.

Dette er Nift testen;
Nift test er en NIP Test ( Non Invasiv Prænatal Test). Det er en blodprøve, der analyserer fritt DNA i morens blodbane, og beregner risikoen for trisomi 13,18,21 hos fosteret.
Risikoberegningen er meget mere precis sammenlignet med nakkefoldsscanning kombineret med Duo-test.
Dermed kan den gravide undgå risikoen for et unødvendigt inngrep som en morkakeprøve eller en fostervannsprøve.

Nyeste vitenskap fra BGI diagnostics med resultater fra 146.958 graviditeter viser:

Testens sensitivitet for trisomi 21,18,13 er hhv. 99,1%, 98,2% og 100%.

(Sensitivitet betyer at hvis fosteret lider av trisomi 21, vil testen opdage det med en sandsynlighed på 99,1%. Hvis fosteret lider af trisomi 13, vil testen opdage det med en sandsynlighed på 100%)

Testens specificitet for trisomi 21,18,13 er ca. 99,95%.

 

 

http://www.bioteknologiradet.no/2015/05/fosterdiagnostikk/

(Specificitet betyr at hvis fosteret IKKE har trisomi 13,18, og / eller 21 vil testen opdage det med en sandsynlighed på 99,95%).

Falsk positiv rate for trisomi 21,18, 13 er hhv. 0,05%, 0,05% og 0,04%.

Falsk positiv forteller sannsynlighet for at testen sier at fosteret lider af trisomi selvom fosteret er normalt og ikke lider av noen trisomi.

F.eks. hvis NIFT test sier at risiko for at fosteret lider af trisomi 21 er høy så er det en risiko på 0,05% for at denne risiko er forkert beregnet, og fosteret i virkeligheten ikke lider af trisomi 21.

Det er viktig at falsk risiko skal være så lav som mulig således at man ikke udsetter fosteret for unødvendigt invasivt inngrep fordi man tror at der er noe i veien med fosteret når det ikke er det.

Til sammenligningen er falsk positiv risiko for nakkefoldsscanning kombineret med doubletest ligger på 2-5%.

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Jeg er 38 år og 5+1 uker på vei. Er denne testen godkjent slik at jeg kan benytte meg av den? Jeg han nemlig kommet i det dilemmaet at jeg er bortreist på ferie i de to ukene de anbefaler å ta duotesten.

Lenke til kommentar

Hvor får man tatt testen?

 

Anonymous poster hash: f3f61...16b

jeg vet bioteknologi nemda har godkjent den testen.Men har dessverre ikke klart å finne ut om de har tatt den i bruk enda.Det beste er sikkert å ringe en av de store sykehusene i Oslo så får du nok svar.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

På høy tid!

Ser fortsatt ikke poenget med en kunstig aldersgrense på 38 år. Bakgrunnsrisikoen basert på alder ved 36 år er like høy som risikoen en krever for å gå videre med invasiv testing av de over 38 år. 

 

Prøvene blir nok sendt ut av landet til England i første omgang, etterhvert så vil nok Ullevål starte med analysering. Per dagsdato er det jo faktisk bare 2 personer i Norge som kjører samme type test med tanke på fosterets blodtype (rhesus typing). 



Anonymous poster hash: bf350...cb3
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Annonse

Gjest Januarmamma❤

Ultralydklinikken i København tar denne Nipt testen. Testen kalles Harmony, og blodprøven sendes til USA for analyse. Koster ca 7000 norske kr.

Endret av Januarmamma❤
Lenke til kommentar

Ultralydklinikken i København tar denne Nipt testen. Testen kalles Harmony, og blodprøven sendes til USA for analyse. Koster ca 7000 norske kr.

Ja man må nok dra til Danmark en stund enda.Da stortinget ikke skal avgjøre om testen blir godkjent før våren 2016.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...