Gå til innhold

Hei hopp! Gravid og alene - når søker man på hva? :)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet ut at jeg har rett til overgangsstønad, foreldrepenger og barnetrygd. Jeg har ikke rett på dobbel barnetrygd, for jeg har samboer, men samboer er ikke far til ungen.

 

Når kan jeg sende søknadene?

Det er tidlig i svangerskapet ennå, men jeg vil gjerne ha alt på plass så fort som mulig.

Håper noen har noen greie svar :)

 

 

(Ja da, jeg vet det er mange som kommer til å mene mye om gravide og enslige nå, og jeg har samboer og det er sikkert mange meninger om det og, men dere kan spare dere for å kommentere. Det er liksom ikke noen vits. Ungen kommer enten dere vil eller ei, og den vil få det som plommen i egget. No worries.)



Anonymous poster hash: 40410...776
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å søke om foreldrepenger kreves erklæring om termindato, ETTER 27+0 uker, og helst seks uker FØR permisjonsstart (altså mellom uke 28 og uke 32 omtrent).

 

Barnetrygd har jeg forstått går av seg selv? :)

 

Anonymous poster hash: 8b1ef...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Os har du rett på frem til du og samboer har bodd sammen i 12 mnd. Etter det har du ikke rett på den lengre selv om han ikke er far til barnet.

 

Husk at du også må søke arbeidsgiver om permisjon i tillegg til å søke NAV om foreldrepengene.

 

Siden du ikke bor med faren til barnet har du rett på hele permisjonen.

 

Du bør også raskest mulig etter fødsel søke NAV om at de krever inn bidraget fra faren til babyen. Det blir som regel bare tull med privat avtale.

 

Lykke til.



Anonymous poster hash: b30e5...d22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...