Gå til innhold

Vektestimering og evt. igangsettelse, noen med erfaring???


frøken K

Anbefalte innlegg

Skal på ultralyd på mandag for å sjekke vekten til baby.  Da er jeg 37+5 uker.
Bakgrunnen for ultralyden er at jeg ba om den selv, fordi jeg har en veldig traumatisk opplevelse fra forrige fødsel med stor baby på 4501 gram 9 dager overtid. Jeg er denne gangen livredd for å få et like stort eller større barn og redd for å måtte gå så mange dager overtid. Det uroer meg veldig! 
 

Men min jordmor latterliggjør det liksom litt ved å si at når jeg klarte å føde et stort barn sist, så klarer jeg det nå og. Jeg måtte ikke ha sugekopp eller slik sist, men jeg holdt på å rakne fra a til å nedentil, og måtte klippes for å få ut baby skånsomt. Jeg er så redd for at ting ikke går like bra nedentil denne gangen om barnet er så stort. Jeg har også hatt endel plager med inkontinens i ettertid.

 

Da jeg var på ordinær ul så sa jordmoren på ullevål at det var mulig å ta en vektestimering nær termin og evt. planlegge igangsetting så jeg slapp å gå så mye over. Men derfor lurer jeg på hvilke "kriterier" som er for å bli igangsatt? Altså, hvor stor må babyen være på mandag for at jeg skal få innvilget igangsettelse pga str?

Er det noen andre som har hatt vektestimering? Hvilken uke hadde du det i, og hva ble babyen estimert til?

Ble du igangsatt?

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Jeg var til kontroll i uke 39 fordi ultralydtermin var 2uker etter siste mend-termin og jeg var urolig pga det og en fæl første fødsel som ble igangsatt 11 dager etter termin. Lille ble anslått til 3,4kg da, og ca 4kg ved termin. Var ikke snakk om noe igangsetting pga str selv om førstemann var 3,2kg og det var bare med nød og neppe (og saks) han kom ut.

Lille kom av seg selv én dag over termin og fødselen gikk kjempebra til tross for at hun veide 3,8kg! Jeg revna noe, men de lappet meg sammen og jeg hadde ingen plager/smerter verken på barsel eller i etterkant.

Lykke til!

Endret av mortilknerten
Lenke til kommentar

Hmm.. Men hvis første var 3,2 kilo var jo det en liten(normal) baby da. Skjønner de ikke setter igang da..

3,8 kilo er jo også godt innenfor normalen..  

Lenke til kommentar

Ble sikkert litt rotete; var ikke på vevekstestimering med førstemann, men ble satt igang pga overtid. Andremann kom av seg selv, og det var ikke snakk om igangsetting pga størrelse da heller, selv om jeg ikke trodde jeg kunne få ut en så stor unge! 😝

Lenke til kommentar

Åja :)  Godt å vite at det er håp for at 2.mann kan komme før da... Håper jo aller helst det, så jeg slipper å gå overtid. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har ikke opplevd det selv, men en nær venninne av meg var i en lignende situasjon, men hun kunne ikke føde for store barn pga hoftefeil.

Barnet ble estimert til 3,6 i uke 37 og hun ble da satt igang da de mente barnet ville være for stort til å pasere gjennom hennes bekken rundt termin.

Hun ble satt igang, men det endte med KS.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Annonse

Det er vel ikke så mye vekten det kommer an på, men størrelsen på hodet.. 

 

Når det er sagt, snakk med lege! evt jordmor på sykehuset. Jordmødre på helsestasjonen har jeg dålig erfaring med. Føler at de ikke har mer kunnskap enn meg, og det eneste de er opptatt av er naturlig fødsel og amming.

Lenke til kommentar

Du må henvises til fødselssamtale på sykehuset. Ble henvist av jordmor.

Her var babyen målt til rundt 4 på ultralyd, og jeg er veldig liten. Itillegg var det 2 uker avvik på mens termin og ordinær ultralyd termin. Fødselslege strippet meg, det samme gjorde jordmor noen dager etterpå + akupunktur. Det satt igang fødselen 3 uker før:) Hadde ikke den gjort det hadde de satt meg igang

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Første var litt over 4,5 kg og ganske rask fødsel for første gang å være - alt gikk helt fint, men jeg har også vært litt skeptisk til evt. å gå på overtid denne gangen. Prøvde å si det til legen, men han sa bare at det ikke gjorde noe, skal ta det opp med jordmor og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...