Gå til innhold

Skuffet over responsen fra familie og venner..


Meg og alle gutta

Anbefalte innlegg

Vi venter nr 3. Har to gutter fra før.

Vi ønsket oss to BARN, uavhengig av kjønn så var i utgangspunktet fornøyd med de to vi hadde. Jeg ble uplanlagt gravid i desember. Barnet er kjempe velkomment og vi gleder oss til å få en til i familien.

I dag var jeg på ultralyd og babyen i magen er en sunn og frisk guttebaby!

Sendte melding til familie og venner hvor jeg skrev at vi venter en sunn og frisk liten gutt i september.

 

Responsen jeg får fra majoriteten er:

 

"Da er det bare å fortsette å prøve, så kommer jenta til slutt"

 

"Haha enda en gutt?! Jaja.. Gratulerer da."

 

Også mamma som sa: "Jaja, det er jo enda håp, de kan jo ta feil"

 

Var selvsagt noen som klarte å gratulere og si at det blir stas osv også, men blir bare så skuffa over at folk automatisk tror at jeg kun ønsker meg en jente. At de liksom uttrykker sympati fordi jeg får en frisk gutt til.

Kjenner at jeg blir ordentlig lei meg. Jeg har aldri ønsket meg jente eller gitt utrykk for det. Syns det er like stas uansett og for meg så gleder jeg meg like mye til denne lille gutten som jeg gjorde til førstemann skulle komme. Og andre mann for den saks skyld.

Jeg er sikkert litt hårsår, men føler at babyen min ikke er god nok fordi det ikke er en jente.

 

Jeg har pcos og en tett eggleder og det har ikke Vært en selvfølge at jeg skulle få egne barn, så jeg føler meg kjempe heldig og takknemlig som får 3 nydelige barn likevel.

 

Hva svarer man på sånne tilbakemeldinger egentlig?

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Huff, så trist! Gratulerer så mye med en frisk liten guttebaby i magen! :) så heldig de er som vokser opp med hverandre og har samme kjønn! Tenk hvor mye morro de vil få det, felles interesser osv. Det er stas med samme kjønn! :D

 

Selv har jeg fått min andre gutt i år, og fikk også kjenne på den negative responsen da jeg sa vi skulle få en gutt til.. Det var ikke måte på hva som ramlet ut av kjeften på folk: "kommer du ikke til å savne en datter da?" (Som om man kan bestemme kjønnet selv). "Huff, søsteren min fikk to gutter og det var et mareritt". "Jaja, praktisk med samme kjønn da" og lista fortsetter.. Syns det var så sårende og jeg ble bare mer og mer lei av å fortelle folk hva det ble etter hvert for det var aldri den entusiastiske tilbakemeldingen. Har bestemt meg for hvis det blir et barn nr 3 (noe jeg ikke tror det blir) så skal jeg ikke vite kjønn, eller i hvertfall ikke fortelle folk hva det blir fordi jeg orker ikke en ny runde med alt pisspreiket fra folk! Det er ingen selvfølge å få friske barn, føler meg som verdens heldigste som har mine to vakre gutter! Og ingen skal fortelle meg at det er synd på meg. Tenker de ikke vil lire av seg slike kommentarer når barnet først er der, så da får det forbli hemmelig i svangerskapet.

 

Syns du skal glede deg over din lille gutt og gi blanke i hva andre sier (selv om det er lettere sagt enn gjort). Ville også vurdert noen spydige kommentarer tilbake så de kanskje tenker seg om. Noe liknende "Tusen takk for den hyggelige gratulasjonen av min friske babygutt". Synd at andre skal ødelegge gleden av det aller største som kan skje i livet vårt.

 

Gratulerer igjen, vi som er guttemammaer vet hvor mye fint som er i vente <3

Lenke til kommentar

Så dårlig gjort å si slike ting dere forteller om! Jeg ser på det som mest ideelt å få barn med samme kjønn faktisk:) tror de generelt får mer glede av hverandre, man kan lettere arve klær og andre ting. Og det føles også litt "trygt" å få det samme som sist.

Her fikk vi jente først, og alle hinter om at nå ønsker vi oss vel en gutt osv. Virker som alle mener en av hver er det perfekte. For meg spiller det INGEN rolle! Tar gjerne en jente til:)

Kos deg med graviditeten ts, og finn noen tilbakesvar som setter folk litt på plass! Håper virkelig ikke de sier slike ting mens sønnene dine hører på, da hadde hvertfall jeg blitt sint...

Lenke til kommentar

Skjønner godt at du blir skuffet. Vi venter vårt første barn, og en av de kommende besteforeldrene hinter gang på gang at det bør bli jente, ettersom at gutter er bråkete og kontakten blir ikke like tett som mellom mor og datter. Vi får vite kjønnet i mai, og vi foreldrene kommer til å bli like glade om det blir gutt eller jente :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har jente nr. 3 i magen nå. Samboer har en gutt fra før, og mine to jenter er fra tidligere forhold også. Bestemoren til samboeren sa til meg at "jaja, dere har jo i hvert fall han ene gutten da". Jeg ble helt paff jeg da. Ble så glad da vi fikk vite at det er ei jente, og hadde blitt like glad om det var en gutt. Det var bare veldig godt å få vite hvilket kjønn det er generelt. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er bare....humor, jenter! Entusiasmen avtar generelt etter første unge tror jeg da. Så de prøver seg sikkert på humor for å være litt fiffige tilbake. Hvorfor har det så stor betydning hva andre tror dere mener - jeg mener hvorvidt noen tror du kunne ønsket deg jente? Det er nok ikke noe værre enn at det selvfølgelig hadde vært kos med en jente når det er bare gutter rundt en, men ikke hopp fra denne tanken til tanken om at de tror de ikke ønsker deg en gutt. Det blir å tilegne andre mening som de nok sikkert ikke har 😄 kos deg med gutten i magen! Det gjør jeg - nr 4 i rekken 😂😂

Lenke til kommentar

Annonse

Jeg kjenner også til problemstillingen. Har 2 gutter nå. Da jeg var gravid med Nr 2 ble det av mange og spesielt min mor sagt at de håpte jeg fikk jente denne gangen. ei kollega av meg presterte faktisk å si at man blir mye mer glad i jenter, og dette visste hun ettersom hun hadde en av hver selv!!

Selvfølgelig betyr det ingenting, men når man selv er veldig glad for å få en frisk liten baby er det kjedelig og sårende når du merker at folk rundt deg blir skuffet. Joda, sikkert mange som sier sånt med humor, men nærmeste familie sier disse tingene med en undertone der du hører hva de ønsker. Og det er ganske kjipt.

Vi har derfor bestemt oss for å ikke fortelle foreldre og venner før ord ul. Så er det bare å håpe at magen ikke blir for stor før den tid. 😂

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opplevde litt av det samme her med både første og andre. Alle var sikre på at nr 1 var jente, og når vi fikk se gutt på ultralyd hadde jeg nesten ikke lyst til å fortelle det til familien. Fikk reaksjoner som: "jaja,da så", "åja. Jaja, det blir vel koselig det også". Når jeg ble gravid med nr to, da MÅTTE det jo bare bli jente! Og når det viste seg å være jente ble de rundt meg overlykkelige, som om at, ah, endelig liksom.. Blir fryktelig lei meg og provosert av sånne tanker og uttalelser. Venter nå nr tre, og ingen har foreløpig sagt noe..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er desverre mange dårlige holdninger der ute. Jeg har en gutt og en jente og er gravid med en liten nå. Jeg fikk tilogme kommentar på gutten vår om at det var så risikabelt med gutter siden de kunne kjøre seg ihjel, voldta jenter, drepe noen eller lignende. Jeg ble helt skremt men ikke over fremtiden til gutten min. Jeg elsker de helt sinnsykt begge to helt uavhengig av kjønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...