Gå til innhold

far skal ta hele permisjonen og mor ulønnet perm. i ett år


sportymami

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Før jeg møter opp hos NAV så ønsker jeg å vite litt mer om:

 

Far til barnet jobbet i utlandet, 4 uker på og 4 uker av. Siden han tjener betydelig mer enn meg så har vi bestemt oss for at far skal ta hele permisjonen bortsett fra de 6første ukene som mor må ta. Begge to ha altså rett til foreldrepenger. Men Jeg skal altså ta ulønnet permisjon i ett år fra min jobb. Så far skal ta ut sin permisjon hver gang han er hjemme i de 4ukene anne hver måned.

 

Får jeg noe da, feks engangsstønad eller ingenting når far tar alt? Eller må vi ta gradert uttaak?? Og hvordan bør vi gå frem det med far, blir det gradert uttak eller hva??? :)

Endret av sportymami
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om far skal ta fellesdelen må du enten studere 100% eller jobbe minst 75%

Du kan ikke gå hjemme i ulønnet permisjon.



Anonymous poster hash: a5789...abf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg meldt meg opp på årsstudium, så jeg tenker å ta uten stipend så hvis jeg gjør det dårlig eller stryker så har vell ikke det noe å si for fars permisjon? Jeg har gj.snittlig lønn på 18.000kr og far over 1,5mill. Jeg vet at foreldrepengene bare er opptil 5g men at det er valgfritt om arbeidsgiver betaler det resterende? Og jeg tror det vil lønne seg mer enn at jeg tar hele permisjonen/foreldrepenger. Hva tror dere???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre penger er 6G. og ja det er opp til arbeidsgiver om de betaler det resterende

 

Hvordan arbeidsgiver forholder seg til at han er i permisjon 4 uker når han er av arbeid og er i arbeid 4 uker vet jeg ikke. Det er en form for gradert permisjon og det må godkjennes av arbeidsgiver.

 

Om du er fulltidsstudent og han har permisjon vil jeg tro  lønner seg om det ikke er noen feller herj eg ikke ser. Jeg er ikke så stødig på regler rundt studier. 

 

Hvis han bruker permisjon i 4 uker og så er i jobb i 4 uker vil det bety at han bruker dobbelt så lang tid på å ta ut permisjonen.

 

Husk at det er 9 uker som går bort, de 3 ukene før termin og de 6 ukene etter som du må ha.n samt en siste uke som da utgjør 10 uker mødrekvote

 

 

Du har ikke krav på engangsstønad når han tar hele permisjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg meldt meg opp på årsstudium, så jeg tenker å ta uten stipend så hvis jeg gjør det dårlig eller stryker så har vell ikke det noe å si for fars permisjon? Jeg har gj.snittlig lønn på 18.000kr og far over 1,5mill. Jeg vet at foreldrepengene bare er opptil 5g men at det er valgfritt om arbeidsgiver betaler det resterende? Og jeg tror det vil lønne seg mer enn at jeg tar hele permisjonen/foreldrepenger. Hva tror dere???

Har du søkt arbeidsgiver eller opplyst arbeidsgiver om at du skal studere i din ulønnede permisjon?

 

Du får foreldrepenger for mødrekvoten på 10 uker siden du har opptjent deg rett til foreldrepenger.

 

Mannen din må søke arbeidsgiver om gradert uttak og høre om arbeidsgiver er villig til å betale ut foreldrepenger over 6G.

 

Anonymous poster hash: a5789...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Da har jeg meldt meg opp på årsstudium, så jeg tenker å ta uten stipend så hvis jeg gjør det dårlig eller stryker så har vell ikke det noe å si for fars permisjon? Jeg har gj.snittlig lønn på 18.000kr og far over 1,5mill. Jeg vet at foreldrepengene bare er opptil 5g men at det er valgfritt om arbeidsgiver betaler det resterende? Og jeg tror det vil lønne seg mer enn at jeg tar hele permisjonen/foreldrepenger. Hva tror dere???

Har du søkt arbeidsgiver eller opplyst arbeidsgiver om at du skal studere i din ulønnede permisjon?

 

Du får foreldrepenger for mødrekvoten på 10 uker siden du har opptjent deg rett til foreldrepenger.

 

Mannen din må søke arbeidsgiver om gradert uttak og høre om arbeidsgiver er villig til å betale ut foreldrepenger over 6G.

 

Anonymous poster hash: a5789...abf

 

Nei jeg hadde i utgangspunktet sagt at jeg skulle ta ulønnet i ett år, men det var før jeg visste at det ikke går hvis far skal få permisjon. Så jeg har ikke søkt på noe. Men må jeg opplyse arbeidsgiver om at jeg vil studere det året jeg tar permisjon fra jobben? og hvorfor? Ja Min mann kommer hjem neste uke så da har vi tenkt å søke om dette, men da går han rett til sin arbeidsgiver eller skal vi først booke et møte hos nav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldre penger er 6G. og ja det er opp til arbeidsgiver om de betaler det resterende

 

Hvordan arbeidsgiver forholder seg til at han er i permisjon 4 uker når han er av arbeid og er i arbeid 4 uker vet jeg ikke. Det er en form for gradert permisjon og det må godkjennes av arbeidsgiver.

 

Om du er fulltidsstudent og han har permisjon vil jeg tro  lønner seg om det ikke er noen feller herj eg ikke ser. Jeg er ikke så stødig på regler rundt studier. 

 

Hvis han bruker permisjon i 4 uker og så er i jobb i 4 uker vil det bety at han bruker dobbelt så lang tid på å ta ut permisjonen.

 

Husk at det er 9 uker som går bort, de 3 ukene før termin og de 6 ukene etter som du må ha.n samt en siste uke som da utgjør 10 uker mødrekvote

 

 

Du har ikke krav på engangsstønad når han tar hele permisjonen

Hans kollegaer har tatt de 10ukene som de har rett på i permisjon og da har deres arbeidsgiver gått villig med på å betale det resterende beløpet, men nå er det jo snakk om desto flere uker så kanskje de blir vanskelige men det får vi se på

 

Ja okei men da tar jeg 9 uker, men jeg blir litt forvirret. Men min mann søker på gradert uttak og hva søker jeg da? hvis jeg fortsatt skal få de 9ukene fra min arbeidsgiver? jeg er bare helt blå i dette temaet :P:) tusen takk for svar :)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Da har jeg meldt meg opp på årsstudium, så jeg tenker å ta uten stipend så hvis jeg gjør det dårlig eller stryker så har vell ikke det noe å si for fars permisjon? Jeg har gj.snittlig lønn på 18.000kr og far over 1,5mill. Jeg vet at foreldrepengene bare er opptil 5g men at det er valgfritt om arbeidsgiver betaler det resterende? Og jeg tror det vil lønne seg mer enn at jeg tar hele permisjonen/foreldrepenger. Hva tror dere???

Har du søkt arbeidsgiver eller opplyst arbeidsgiver om at du skal studere i din ulønnede permisjon?

 

Du får foreldrepenger for mødrekvoten på 10 uker siden du har opptjent deg rett til foreldrepenger.

 

Mannen din må søke arbeidsgiver om gradert uttak og høre om arbeidsgiver er villig til å betale ut foreldrepenger over 6G.

 

Anonymous poster hash: a5789...abf

 

Nei jeg hadde i utgangspunktet sagt at jeg skulle ta ulønnet i ett år, men det var før jeg visste at det ikke går hvis far skal få permisjon. Så jeg har ikke søkt på noe. Men må jeg opplyse arbeidsgiver om at jeg vil studere det året jeg tar permisjon fra jobben? og hvorfor? Ja Min mann kommer hjem neste uke så da har vi tenkt å søke om dette, men da går han rett til sin arbeidsgiver eller skal vi først booke et møte hos nav?

 

Ja du må da søke arbeidsgiver om permisjon for studier. Er regulert av lover dette også.

 

Arbeidsmiljøloven: § 12-11.Utdanningspermisjon

 

Anonymous poster hash: a5789...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Foreldre penger er 6G. og ja det er opp til arbeidsgiver om de betaler det resterende

 

Hvordan arbeidsgiver forholder seg til at han er i permisjon 4 uker når han er av arbeid og er i arbeid 4 uker vet jeg ikke. Det er en form for gradert permisjon og det må godkjennes av arbeidsgiver.

 

Om du er fulltidsstudent og han har permisjon vil jeg tro  lønner seg om det ikke er noen feller herj eg ikke ser. Jeg er ikke så stødig på regler rundt studier. 

 

Hvis han bruker permisjon i 4 uker og så er i jobb i 4 uker vil det bety at han bruker dobbelt så lang tid på å ta ut permisjonen.

 

Husk at det er 9 uker som går bort, de 3 ukene før termin og de 6 ukene etter som du må ha.n samt en siste uke som da utgjør 10 uker mødrekvote

 

 

Du har ikke krav på engangsstønad når han tar hele permisjonen

Hans kollegaer har tatt de 10ukene som de har rett på i permisjon og da har deres arbeidsgiver gått villig med på å betale det resterende beløpet, men nå er det jo snakk om desto flere uker så kanskje de blir vanskelige men det får vi se på

 

Ja okei men da tar jeg 9 uker, men jeg blir litt forvirret. Men min mann søker på gradert uttak og hva søker jeg da? hvis jeg fortsatt skal få de 9ukene fra min arbeidsgiver? jeg er bare helt blå i dette temaet :P:) tusen takk for svar :)))

 

Morskvoten er på 10 uker og du søker da permisjon hos arbeidsgiver for foreldrepemisjon og egen søknad for utdanning. Ellers søker du NAV om foreldrepenger for de 10 ukene.

Far søker om gradert uttak hos arbeidsgiver og må legge med denne avtalen når han søker NAV om gradert foreldrepermisjon og foreldrepenger. Det må også legges med skriv om hva du gjør når far har fellesdelen. Bekreftelse på 100% studier eller minst 75% jobb.

 

Anonymous poster hash: a5789...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Foreldre penger er 6G. og ja det er opp til arbeidsgiver om de betaler det resterende Hvordan arbeidsgiver forholder seg til at han er i permisjon 4 uker når han er av arbeid og er i arbeid 4 uker vet jeg ikke. Det er en form for gradert permisjon og det må godkjennes av arbeidsgiver. Om du er fulltidsstudent og han har permisjon vil jeg tro  lønner seg om det ikke er noen feller herj eg ikke ser. Jeg er ikke så stødig på regler rundt studier.  Hvis han bruker permisjon i 4 uker og så er i jobb i 4 uker vil det bety at han bruker dobbelt så lang tid på å ta ut permisjonen. Husk at det er 9 uker som går bort, de 3 ukene før termin og de 6 ukene etter som du må ha.n samt en siste uke som da utgjør 10 uker mødrekvote  Du har ikke krav på engangsstønad når han tar hele permisjonen

Hans kollegaer har tatt de 10ukene som de har rett på i permisjon og da har deres arbeidsgiver gått villig med på å betale det resterende beløpet, men nå er det jo snakk om desto flere uker så kanskje de blir vanskelige men det får vi se på Ja okei men da tar jeg 9 uker, men jeg blir litt forvirret. Men min mann søker på gradert uttak og hva søker jeg da? hvis jeg fortsatt skal få de 9ukene fra min arbeidsgiver? jeg er bare helt blå i dette temaet :P:) tusen takk for svar :)))

Morskvoten er på 10 uker og du søker da permisjon hos arbeidsgiver for foreldrepemisjon og egen søknad for utdanning. Ellers søker du NAV om foreldrepenger for de 10 ukene.Far søker om gradert uttak hos arbeidsgiver og må legge med denne avtalen når han søker NAV om gradert foreldrepermisjon og foreldrepenger. Det må også legges med skriv om hva du gjør når far har fellesdelen. Bekreftelse på 100% studier eller minst 75% jobb. Anonymous poster hash: a5789...abf

Tusen hjertelig takk for svar, da går samboer til arbeidsgiver før vi drar til NAV :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...