Gå til innhold

Oppfølging ved fødsel nr2 etter tidligere keisersnitt


9nas

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva slags erfaringer folk har, og hva slags rutiner det finns på de forskjellige sykehusene, når man i utgangspunktet planlegger å føde vaginalt ved barn nr 2, etter keisersnitt med nr1.

 

Jeg skulle føde vaginalt med nr 2, men det ble fullstendig livmorruptur, og keisersnitt av grad 1. Det gikk heldigvis bra med både meg og babyen, men stiller meg selv spørsmål om alt ble gjort rett.. Sykehuset sier de står inne for alt, men kan jeg stole på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres litt merkelig ut at de vil du skal føde med tidligere livmorruptur, da er det vanligvis planlagt KS senere. Dette pga av det ikke er sikkert at livmor tåler en fødsel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da misforstår du... Jeg skal ikke ha flere barn. Men da jeg fikk mitt andre barn for tre mnd siden, var planen å føde vaginalt (hadde keisersnitt med den første) . Men det ble keisersnitt grad 1 pga total livmorruptur. Det jeg lurer på om andre har erfaringer med oppfølging på fødsel nr 2 når de har hatt ks med nr 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da misforstår du... Jeg skal ikke ha flere barn. Men da jeg fikk mitt andre barn for tre mnd siden, var planen å føde vaginalt (hadde keisersnitt med den første) . Men det ble keisersnitt grad 1 pga total livmorruptur. Det jeg lurer på om andre har erfaringer med oppfølging på fødsel nr 2 når de har hatt ks med nr 1.

Keisersnitt grad 1? Aldri hørt før. Hva er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Katastrosnitt" om man kan kalle det det. Full fart og full narkose..

 

 

Katastrofesnitt hadde jeg også! :-( Aldri hørt om grad 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det samme, ingen leger kaller det katastrofesnitt.

Tror nok det jo. Det står det i epikrisen min, og det var det de omtalte det som ved neste svangerskap også. Da var jeg på et annet sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen spes oppfølging magica fra tryll? Fikk du drypp?

Hva tenker du på med drypp? Om jeg ble satt i gang? Nei, ingen spesiell oppfølging. Ville gjerne føde så naturlig som mulig, til tross for det kan man vel si at jeg har hatt 3 dramatiske/kompliserte fødsler og 2 greie. Så har vel erfart at det å føde er ganske uforutsigbare greier. Ihverfall i mitt tilfelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er det samme, ingen leger kaller det katastrofesnitt.

Tror nok det jo. Det står det i epikrisen min, og det var det de omtalte det som ved neste svangerskap også. Da var jeg på et annet sykehus.

 

Javel, samme det. Var uansett ikke det som var poenget her. Du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

Ingen spes oppfølging magica fra tryll? Fikk du drypp?

Hva tenker du på med drypp? Om jeg ble satt i gang? Nei, ingen spesiell oppfølging. Ville gjerne føde så naturlig som mulig, til tross for det kan man vel si at jeg har hatt 3 dramatiske/kompliserte fødsler og 2 greie. Så har vel erfart at det å føde er ganske uforutsigbare greier. Ihverfall i mitt tilfelle...

Man får drypp for å få gang på riene, hvis det er liten fremgang. Jeg bare lurte på om du ble informert etter ditt første keisersnitt, at livmoren kunne revne ved neste fødsel?

Jeg ante ikke at noe sånt kunne skje. Og vet at flere sykehus ikke gir drypp, fordi det kan fremkalle at sånt skal skje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det er det samme, ingen leger kaller det katastrofesnitt.

Tror nok det jo. Det står det i epikrisen min, og det var det de omtalte det som ved neste svangerskap også. Da var jeg på et annet sykehus.

 

Javel, samme det. Var uansett ikke det som var poenget her. Du skjønner hva jeg mener.

 

Nei, jeg gjorde ikke det. Googlet det og fant ingenting. Derfor spurte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Ingen spes oppfølging magica fra tryll? Fikk du drypp?

Hva tenker du på med drypp? Om jeg ble satt i gang? Nei, ingen spesiell oppfølging. Ville gjerne føde så naturlig som mulig, til tross for det kan man vel si at jeg har hatt 3 dramatiske/kompliserte fødsler og 2 greie. Så har vel erfart at det å føde er ganske uforutsigbare greier. Ihverfall i mitt tilfelle...
Man får drypp for å få gang på riene, hvis det er liten fremgang. Jeg bare lurte på om du ble informert etter ditt første keisersnitt, at livmoren kunne revne ved neste fødsel?

Jeg ante ikke at noe sånt kunne skje. Og vet at flere sykehus ikke gir drypp, fordi det kan fremkalle at sånt skal skje...

 

Hvor fødte du hen? Ved noen sykehus er vag fødsel viktigere enn den fødenes sikkerhet. Derfor bruker de drypp etter keisersnitt. Andre steder velger de å ta nytt keisersnitt da det viser seg at det må gis drypp for å få fødselen videre... Det er jo faren for ruptur som gjør at keisersnitt nr 3 taes automatisk. At to keisersnitt gir enda større fare for ruptur enn etter et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Det er det samme, ingen leger kaller det katastrofesnitt.

Tror nok det jo. Det står det i epikrisen min, og det var det de omtalte det som ved neste svangerskap også. Da var jeg på et annet sykehus.

 

Javel, samme det. Var uansett ikke det som var poenget her. Du skjønner hva jeg mener.

Nei, jeg gjorde ikke det. Googlet det og fant ingenting. Derfor spurte jeg.

Å herlighet, for en kranglefant... Det står det i mine papirer, men whatever...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Ingen spes oppfølging magica fra tryll? Fikk du drypp?

Hva tenker du på med drypp? Om jeg ble satt i gang? Nei, ingen spesiell oppfølging. Ville gjerne føde så naturlig som mulig, til tross for det kan man vel si at jeg har hatt 3 dramatiske/kompliserte fødsler og 2 greie. Så har vel erfart at det å føde er ganske uforutsigbare greier. Ihverfall i mitt tilfelle...
Man får drypp for å få gang på riene, hvis det er liten fremgang. Jeg bare lurte på om du ble informert etter ditt første keisersnitt, at livmoren kunne revne ved neste fødsel?

Jeg ante ikke at noe sånt kunne skje. Og vet at flere sykehus ikke gir drypp, fordi det kan fremkalle at sånt skal skje...

Hvor fødte du hen? Ved noen sykehus er vag fødsel viktigere enn den fødenes sikkerhet. Derfor bruker de drypp etter keisersnitt. Andre steder velger de å ta nytt keisersnitt da det viser seg at det må gis drypp for å få fødselen videre... Det er jo faren for ruptur som gjør at keisersnitt nr 3 taes automatisk. At to keisersnitt gir enda større fare for ruptur enn etter et.

Stavanger universitetssykehus. Syns det er litt spesielt at det er opp til hvert enkelt sykehus. Men SUS lærte hvertfall litt etter det som skjedde meg, og forandra på rutinene sine...

 

Men bør man ikke bli informert om faren for livmorruptur etter et keisersnitt? Jeg hadde aldri hørt om det før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bare beskjed på ultralyd om at livmora var så god som ny. Fikk både riestimulerende og epidural ved en av fødslene etter ks. Ja, jeg visste om dette med ruptur, men at det var sjelden. Ble ikke "advart", men har lest dette selv et sted. Legen som sydde meg etter ks sa at han gjorde en grundig jobb slik at jeg skulle tåle flere svangerskap og fødsler. Tror vel kanskje det er veldig individuelt hvordan kroppen vår blir etter slike operasjoner...Er nok vanskelig å forutse hva man tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ps jeg fødte på ØSS

Ja, er nok vanskelig å forutse.. Og selvom han gjorde en grundig jobb, som du sier, så er det som regel ikke der det er sydd at det revner. Ekstremt skremmende og dramatisk situasjon.. Ingen flere barn på meg hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

De kan gi drypp selv ved tidligere ks , men mindre dose enn ellers. Og det skal overvåkes nøye. Sjansen for livmoruptur ved tidligere Ks er ca 2 %.

2/3 føder normalt andre gang.

Man skal ha overvåkning og mindre toleranse for å ligge lenge med rier. Så mindre terskel for nytt Ks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hadde ks med nr 1 pga tverrleie og dårlig fosterlyd. Nr 2 lå i sete å de forsøker ikke å snu setebarn hvis det er tatt ks tidligere. Jeg ville føde vaginalt og fikk det. Ble setefødsel men d gikk over all forventning. Mye bedre en ks. Kom meg MYE fortere og ikke noe vondt i ettertid men dette avhenger av fødselen og rifter osv osv. Var liveredd for ks ved nr 2 da nr 1 ble hastesnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under fødselen med nr 2 ble jeg sjekket hyppig og godt over åket. Fikk heller ikke lov å få epidural pga tidligere ks, i tilfelle jeg da måtte på drypp. De var hele tiden oppmerksom på faren for livmorruptur. Dette i Ålesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...