Gå til innhold

Mars-jenter


J'espere

Anbefalte innlegg

Ja enig.. og jeg leste faktisk også her på forumet at noen hadde en teori om at det var større sjanse med de fryste, fordi når de har overlevd opptiningen så er de som regel veldig god kvalitet. Mye forskjellig informasjon .. men jeg har faktisk sett ganske mange her inne som ikke har fått det til på fersk, men så på fryseforsøket etter. 

 

Synd dere ikke har noen på frys, håper dere får mange kvalitetsegg neste gang! Hvis det blir to (som sist) kan du kanskje be dem om å fryse ett i stedet for å sette inn begge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er vel ingen som tørr å sette inn to på meg igjen...men føler det kommer litt an på antall og kvalitet også, blir spenende p se hva som skjer denne runden! Har blitt gravid på to av to forsøk så statistikken tilsier vel at det ikke skal klaffe denne gangen uansett..derfor jeg håper på flere enn ett egg så vi får på frys..dette er skumle greier, det står så mye på spill!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed om at 80% av fryseegg overlever, og at sjansen for at det blir graviditet av et overlevende egg er 25%. Som vel da blir 20% sjanse per egg i fryser. Individuell sjanse kan være annerledes.

 

Egg som skal fryses må være ganske perfekte, fordi de som har småfeil oftest ikke overlever, mens mange med imperfeksjoner blir barn om de settes inn ferske. Vi har innsett dag 2, mens frysing skjer dag 3, så avgjørelsen må tas før en vet om noe er frysekvalitet.

 

Jeg har akkurat regnet ut at jeg ikke rekker mars, regner med at Hauskengjengen tar påskeferie. Dere må ha masse lykke til!

 

embi, jeg bøyer meg i støvet... Men hva er det ikke verdt, det vi kjemper for:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei F*PCO, her var vi igjen ja... Vi var i samme gruppe i fjor sommer? Junijenter? Vi kan jo ikke gi oss, målet skal vi nå en eller annen gang alle sammen❤️

 

Synd du ikke rekker mars-gjengen! Påskeferie har jeg ikke tenkt på på hausken... Men har planlagt uttak og innsett uka før påske, så håper det går i boks! De hadde vel ikke planlagt det om det ikke gikk👍

 

Du må ha masse lykke til på neste runde!

 

Og takk for info om frys, 80 % for å overleve var bedre enn jeg trodde, det er jo bra! Får håpe vi får oss ett godt fryselager alle sammen nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Embi: at du har blitt gravid med en gang betyr vel bare at du har gode vekstvilkår i livmoren så det lett fester seg? Tror ikke man skal henge seg så mye opp i statistikk (selv om jeg gjør det jo selv - er jo det eneste objektive man kan forholde seg til). Men statistikken viser jo bare gjennomsnittet av alle som prøver, uavhengig av forutsetninger, og sier jo egentlig ikke så mye om dine individuelle sjanser. Hvis det har festet seg hver gang hos deg så har jeg troen på at det skjer neste gang også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff ja, klarer jo ikke å la vær å håpe det selv, men må prøve å forberede meg på d værste og! Men bra at du er positiv, det er godt med litt støtte og optimisme rundt seg nå😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei F*PCO, her var vi igjen ja... Vi var i samme gruppe i fjor sommer? Junijenter? Vi kan jo ikke gi oss, målet skal vi nå en eller annen gang alle sammen❤️

 

Synd du ikke rekker mars-gjengen! Påskeferie har jeg ikke tenkt på på hausken... Men har planlagt uttak og innsett uka før påske, så håper det går i boks! De hadde vel ikke planlagt det om det ikke gikk👍

 

Du må ha masse lykke til på neste runde!

 

Og takk for info om frys, 80 % for å overleve var bedre enn jeg trodde, det er jo bra! Får håpe vi får oss ett godt fryselager alle sammen nå!

Tror kanskje vi hadde uttak samme dag eller 1 dag fra:-) Jeg har hatt et forsøk i mellomtiden, men det ble en MA. Venter på første mens etter det, og det ligger nok an til å bli aprilforsøk, og kanskje ekstra uker med spray pga påsken. Du for helt sikkert gjort deg ferdig, de vet jo hvordan eggstokkene dine oppfører seg fra før:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk akkurat brev fra Rikshospitalet med brosjyre om fryseforsøk, der står det faktisk på side 1 at det er ca 70 % av frosne embryo som overlever tining, men på side 3 står det at ca 50-60 % av embryoene overlever tining.. Ikke rart det er forvirring når ikke en gang Riksen klarer å bestemme seg for et tall i brosjyren sin.. Men 50 %!! Da er det jo nesten like sannsynlig at de ikke overlever 😧 Det står og at sannsynligheten for graviditet kan være noe redusert ved tilbakeføring av tinte embryo i forhold til ferske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vel ingen som tørr å sette inn to på meg igjen...men føler det kommer litt an på antall og kvalitet også, blir spenende p se hva som skjer denne runden! Har blitt gravid på to av to forsøk så statistikken tilsier vel at det ikke skal klaffe denne gangen uansett..derfor jeg håper på flere enn ett egg så vi får på frys..dette er skumle greier, det står så mye på spill!!

Sjansen for nytt trillingsvangerskap er vel ekstremt liten, men en skal jo føle seg trygg underveis. Jeg er så i tvil om 1 eller 2 til neste. De vil helst ikke sette 2 på meg, pga mange follikler og risiko for ohss. Samtidig er nok eggkvaliteten lav, for vi fikk til sammen 21 embryo med kjernefeil (klarer ikke å fordele 1 dna-kjerne til hver celle når de deler seg). De 2 som ble satt inn var tilsynelatende perfekte, men ble 1 negativ og 1 MA som døde uke 7-8 ca. Jeg hellet egentlig mot 2 hvis kull nummer 2 ble like dårlig, men ble frarådet det ved innsett av en ny lege som ikke vet hva vi har forsøkt før. Det er så frustrerende å ikke vite hva vi bør velge! Jeg er også 37 til neste forsøk, så vi har begrenset tid å prøve på.

 

Statistikken din er 100% treff på 2 forsøk, som tilsier at du har større sjanse for å bli gravid på neste enn de fleste av oss:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi like forvirret alle sammen i hvertfall J'espere😉

Det er jo fortsatt en god sjanse synes jeg!

 

Huff F*PCO, det er frustrerende ja! Men kan jo hende legen forandrer mening når de ser hvordan dette forsøket går? Lett å sitte og synse basert på statistikk før noe har skjedd, men når du da sitter der og alt skal skje må han jo se på totalbildet?

Men det kan jo hende at du denne runden ender opp med tre flotte egg og da er det litt lettere å sette inn ett og fryse to! Vi har prøvd å forberede oss på hva vi vil før hvert innsett, men så kommer det alltid opp et scenario vi ikke var forberedt på... Nytter nesten ikke å ha en plan, må bare se hva man ender opp med! De ba oss denne gangen også om å tenke oss om hva vi ønsket, da med tanke på risikoen ved å sette inn to egg. Jeg vil sette inn 100 om det hadde økt sjansen for levende barn! Men vet at legen helst bare vil sette inn ett, så vi får bare se hvordan det går! Jeg kommer til å være livredd uansett...

 

Da satser vi på at april er mnd hvor vi alle tester positivt! Syns du bare skal henge her med oss jeg F*PCO😊 du er jo rett rundt hjørnet du og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja F*PCO .. høres utrolig frustrerende ut... Og så da med en ny lege som ikke har fulgt dere og vet hvordan ting har vært. Føler du at legen lytter til dere når dere forteller da? 

 

Jeg gikk skikkelig i kjelleren i går.. Jeg har hatt på følelsen at søsteren min (yngre) er gravid, men hun fortalte det ikke før i går. Jeg synes det er så syykt urettferdig, og er samtidig lei meg fordi jeg ikke klarer å være glad på hennes vegne . men det klarer jeg ikke! Det er egentlig en lang historie - for noen år siden hadde vi en stor krangel - dette var etter at det andre barnet deres var født, og rett etter fødselen måtte det gjennom en operasjon fordi det var født med en hjertefeil, og det var selvfølgelig veldig belastende for søster og mannen, søsteren var ganske langt nede lenge etterpå .. det har jeg full forståelse for, og krangelen handlet egentlig bare om at jeg følte det var vanskelig å forholde meg til hennes måte å håndtere det på fordi hun bare var veldig avvisende og jeg følte hun bare skjøv meg vekk (dette var 1/2 etter operasjonen og babyen var blitt helt frisk igjen)  - men da jeg forsøkte å ta det opp gikk hun helt i vranglås og skrek og kjeftet meg huden full. I "kampens hete" sa jeg noe om at det ikke bare er henne som har det vanskelig, og at hun jo tross alt hadde to friske barn mens jeg ikke engang vet om jeg kan få barn. Hvorpå hun skrek at hun ikke kunne passe på alle andre fordi hun måtte ta vare på familien nå (jeg er altså ikke lenger familie) og "jeg kan jo ikke gi deg noen barn". Denne setningen har bare brent seg inn i hodet mitt, og når jeg nå fikk beskjeden om at de skal ha nummer tre var det som noen dro ned en rullgardin for meg. Det føles som om hun driter langt i om jeg får barn så lenge ting går bra for henne (jeg har ikke fortalt henne om denne prosessen vi er i fordi jeg føler vi har glidd ganske langt fra hverandre, og hun fortalte jo ikke engang at hun var gravid før nå - hun har termin i juli). Jeg blir helt kvalm av hele situasjonen, og vet ikke om jeg orker å komme i familieselskap som er hos pappa neste søndag. Sorry, jeg høres jo helt forferdelig ut som ikke unner søsteren min å  få barn, men måtte bare ha noen å dele det med.. Tanken på at det ikke skal gå som vi håper er bare så uutholdelig, og det er enda verre når det ikke er uforbeholden støtte fra de rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres ikke forferdelig ut! Dette er bare klin umulig for andre enn oss som går gjennom dette å forstå... Og vi har såre og ømfintlige ører...sånn er det bare!

 

Gi det litt tid å venne deg til tanken! De siste årene har jeg brukt lenger og lenger tid på å komme over sånne "gladnyheter", men du kommer over sårheten og det går bedre etterhvert! De rundt forstår bare ikke alltid st du trenger tid og da blir det galt... Har selv blitt skjelt ut av ei barndomsvenninne for at jeg ikke brydde meg nok om graviditeten hennes, det gjør vondt å høre at man er en dårlig venninne/søster oppi alt følelseskaoset! Men gi deg selv tid til å reagere og komme over deg værste av sårheten, for det er sårt og det gjør vondt! Og så unngår du å si mer som kommer ut feil eller blir tolket feil...

 

Huff dete her er ikke moro! Og slike nyheter og situasjoner er skrekken!! De som ikke har opplevd å miste/slite vet ikke hvor vondt det er!

 

Kanskje dere etterhvert får en mulighet til å prate litt ut? Og at du kan forklare hvorfor dette er vanskelig?

 

Jeg synes det var godt nå når det kom frem i media (f eks krf Hareide) om folk som hadde mistet og hvor vondt d var for de, da kan alle lese om det og se at det ikke bare er jeg som sørger over ingenting! Det forandret seg litt nå når jeg måtte gravlegge tre små, da ble tonen og støtten og forståelsen en helt annen... Men gud forby at alle må gjennom det for å få forståelse!!!!!

 

Gi deg selv til J'espere! Det er lov å reagere! Dette gjør vondt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gode råd embi .. Jeg vet ikke om vi kommer til å kunne prate ut dessverre, hun er ganske spesiell og vi har en forhistorie med noen litt belastende episoder i oppveksten som gjør at ting blir litt vanskelig. Hun håndterer tilbakemeldinger ekstremt dårlig og har liten evne til å ta selvkritikk. Hun er ikke slem på noen måte, og som sagt - jeg har stor forståelse for at det var helt forferdelig å gå gjennom det å ha en liten baby som er syk og må operere. Hun har gått gjennom mye hun også og vet nok at det er vondt. Derfor synes jeg det er vanskelig at hun ikke kan forstå at også andre kan ha det tøft. Jeg er dessverre redd for at vi etterhvert kommer til å ha kun et minimum av kontakt. Det jeg er mest redd for er at hun kommer til å si noe lignende som det hun sa for et par år siden, for da er det en mulighet for at jeg ikke kommer til å klare å ha henne i livet mitt lengre. Jeg er kanskje litt dramatisk nå, men jeg kommer ikke til å klare å tilgi en sånn kommentar til fra en som sitter på sin høye hest med tre friske barn. 

 

Forresten, hvis noen har ment at du sørger over ingenting, så bor de jo virkelig i en glassboble. Å miste et barn må jo være det verste noen kan oppleve.. og når man i tillegg ikke har ett fra før og er i den situasjonen at det ikke bare å bli gravid igjen blir det bare mye verre . En venninne mistet i åttende måned, og hun har vært sykemeldt i et år, til tross for at hun hadde ett fra før og ble gravid på ny kort tid etter. Legen hadde da sagt at den beste måten å komme videre på var å bli gravid med en gang igjen, for de som brukte over et halv år før de ble gravide, brukte gjerne desto lengre tid fordi sorgen "setter seg" i kroppen.

 

Jeg må innrømme at jeg har litt vanskelig for å forstå sånne som trenger å ha gått gjennom noe vanskelig selv for å ha evne til å føle empati med andre. Men alle er jo forskjellige .. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja alle er forskjellige, det er helt sikkert!

Det viktigste nå er å ta vare på seg selv oppi alt dette! Og om det betyr mindre kontakt med familie eller venner i en periode så er det sånn det må bli!

 

Jeg gjør det og for å beskytte vennskapene mine...jeg kjenner at jeg trenger litt avstand for å ikke spy ut bitre kommentarer i øst og vest! I dag var jeg en hårsbredd unna å smelle ut et bildet av graven og skrive noe om min første morsdag som jeg "feiret" der... Både som en motsetning til alle "lykelige familier" på instagram osv men også for å vise at jeg har jo barn jeg og! Om enn bare på en annen måte... Men jeg gjorde d ikke altså! Best å bare holde seg unna internett i stedet!!

 

Så det er lov å beskytte seg, og beskytte verden fea oss😉❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å uff ja... skjønner godt at du har lyst til å sette ord på hvordan du føler det på en dag som dette. Må være vanskelig å se verden gå videre når du sitter igjen med en så stor sorg som ingen er i stand til å fatte.. Du er utroilg sterk som klarer å holde deg for god til det og i stedet rette fokuset fremover - på deg og dere og prosjekt baby. 

 

Ja du har rett, det er kanskje lurt å holde seg litt på avstand, og ja - akkurat nå trenger nok også verden beskyttelse fra meg  :sur:  :frustrert:  :angry: .. Jeg er heldig å ha verdens beste samboer, han har troen på at vi kommer til å lykkes til slutt, og plukker meg opp når jeg er for destruktiv. Jeg må minne meg selv på at jeg er utrolig takknemlig for å ha han oppi alt dete - jeg har vært gjennom nok dårlige forhold til å vite at det ikke er noe man må ta for gitt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da hopper jeg inn her..

starter forsøket etter planen ca 7.mars og uttak og innsett i uke 12 :) 

blir spennende! 

skal over på ny medisin, noe på ben... husker ikke hva :)

gikk sist på gonal-f 112,5ie og skal nå helt opp på 225 på den andre..

håper den virker bedre og at eggene blir store og fine denne gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hører til st.olavs :) 

hadde et forsøk nå i januar som ble avbrutt pga understimulering..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper Bemfola virker bra og at du får ut masse fine egg denne gangen! De må vel prøve seg litt frem med forskjellige medisiner og doser, men er sikker på at de lykkes med å finne det som passer til deg til slutt!

 

Jeg er så utmålmodig med å komme igang med neste forsøk, mars er veldig lenge til! Føler jeg spinner rundt min egen akse :danser: Vi skal jo selvfølgelig prøve på egen hånd denne syklusen, det er vel ikke så stor sjanse for at det går, men har jo hørt om flere som plutselig blir gravide på egen hånd etter henvisning til IVF.. Og når eggløsning er dagen etter Valentines-day ligger jo alt til rette for en veeeldig romantisk kveld med min kjære! :hjerter:

 

Etter å ha lest om alle dere som er så flinke til å leve sunt i prøveperiodene, så tenkte jeg at jeg også skal skjerpe meg fra nå av. Så fra og med i går ble godteri og potetgull byttet ut med smoothies og gulrøtter med kesamdipp, og det blir wok med grønnkål til middag annenhver dag! Har også gått til innkjøp av diverse vitamintilskudd - så nå skal denne livmoren bli så sunn og frisk at egget klamrer seg fast! :danse:

 

Apropos vitamintilskudd så har jeg lest flere som har brukt bidronninggele og Wild yam-krem - er litt skeptisk til særlig det siste, som skal stimulere progesteron-nivået. Er det noen som har erfaring med sånne helsekostprodukter? Jeg tenker at jeg gjerne prøver "alt", men hvis det kan forstyrre hormonnivået på en måte som er negativ for forsøket så vil jeg ikke risikere det ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utålmodig her og ja!! 13 dager til oppstart med spray her! Har nå en nedtellingsapp på mobilen og👍

 

Begynte også med en sunnere livsstil i går! (Må jo alltid starte på en mandag😉)

Tror ikke jeg hadde turd (tørt? Turt? Jaja) å prøvd noe bidronninggele eller wild yam nå J*espere! La legene styre hva du skal ha i deg nå, de vet best. Har ikke prøvd dette selv, men lest om det på forumet og det ser ut til å kunne ha stor innvirkning på syklusen...og den kan det være lurt å ikke tulle med nå? Er jo ikke sikkert du merker det altså, men er jo en sjanse å ta? Tenker at d er sånt man kan prøve hvis alt annet ikke virker? Har selv prøvd babyklister og akupunktur og kinesisk diett ( fikk råd av akupunktøren min) og ingenting funket bedre enn ivf med legemidler...

 

Siden jeg begynner på spray mellom eggløsning og mens denne syklusen er jeg nesten litt redd for å prøve denne mnd...får være litt forsiktige, redd for å begynne på spray i tilfelle det har skjedd noe. Kvaliteten på det vi har laget selv de siste årene er dårlig og med liten sjanse for å overleve, så er egentlig redd for å klare det selv i d hele tatt...har bare vært "bortkasta tid" da d har endt opp i MA hver gang...og nå har vi ingen mer tid å miste!

 

Nei nå får tida bare starte å fly!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett - jeg er litt overivrig nå og har lyst til å føle at jeg gjør noe aktivt  :danse:  Jeg har jo ingen hormonforstyrrelser ut fra det jeg vet, og da er det kanskje like greit å ikke tukle med hormonbalansen heller .. Men det er jo sikkert massevis av "ufarlige" kosttilskudd som hvetegress og spirulina, dersom jeg har et veldig stort behov for å tømme lommeboken :briller:

 

Ja skjønner at du er redd for å prøve selv når du skal begynne på spray. Vi fikk beskjed om å bruke prevensjon ukene før jeg begynte på spray for å hindre spontan graviditet.. Når du uansett ikke kan vite sikkert om du er gravid før du begynner på sprayen er det jo veldig skummelt. Og som du er inne på - ved ivf kan de jo styre hvilket embryo som får lov til å feste seg, og da er nok sjansen større for at det går bra ..

Jeg skal jo bare ta tabletter fra første menstruasjonsdag, så da vet jeg jo sikkert at det ikke er en spire der inne når jeg begynner.

 

Hva er forresten ditt amh-nivå? Jeg har ganske lav amh- nivå, det var på 7 da jeg målte i høst.. Da jeg fikk resultatet ble jeg veldig lei meg, for etter det jeg leste på nett var fruktbarheten sterkt nedsatt ved så lave nivåer. Men det hindret dem jo ikke å ta ut 12 egg hvorav fire ble av god kvalitet etter befruktning).. jeg har forsøkt å spørre flere av legene hva amh-nivået egentlig sier noe om, men får bare ulne svar tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe hva gjør vi vel ikke for å nå målet, koste hva det koster!

Kom over noen som nevnte vitex her om dagen. Har du prøvd det? Ble litt nysjerrig på å prøve det...

 

Målte amh høsten 2013, da var det på 13,5. Aner ikke om d er bra eller dårlig, men ingen av legene som har lest prøvesvarene har reagert i hvertfall. Etter d har vi ikke tatt noen tester, annet enn å sjekke svømmerne til sambo da, men de skal være fine. De har egentlig ikke funnet noe galt med oss! Annet enn at jeg muligens ikke har eggløsning hver mnd, eggene blir av og til til vanncyster i stedet..moro...da blir d jo ikke like enkelt å få d til. Og så tror vi d kan være et kvalitetsproblem, siden vi mister så tidlig og at vi aldri sitter igjen m så mange egg etter ivf.

 

Kan amh forandre seg mye og plutselig? Dette er eggreserven? 7 er jo ikke så lavt, du har nok mange flere fine egg å by på😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...