Gå til innhold

Jeg er sikker på at det er noen foreldre her inne som har døtre med designervesker


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Herregud for noen kvalme, dumme naut av noen ungdommer som sto frem på tv i kveld.

 

Lær ungene verdier!

 

Anonymous poster hash: 54afd...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jenter på 17 & 20, de synes d er latterlig!! De kjøper seg vesker på H&M, eBay, etc...

 

Jeg har alltid lært dem at fine ting trenger ikke spesielle navn, d medfører kun flere 0'er på prislappen... ;)

 

Anonymous poster hash: cdfe5...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen poengterte at gutter får mye penger til hobbyer, og jeg måtte ta meg selv i det. Her koster ungdommens hobby 20-30 000 i året. Og utstyret kan selvsagt selges til halv pris senere, slik som disse veskene.

Jenters hobby er vel å være en av saueflokken.. Verken særlig smart eller intelligent, men et must i en del av livet. Høl i hodet egentlig, men sånn er det vel bare?

Mistenker kjendiser bl.a tredje kona til Riise var ei slik dolle som ung. Ikke alle kjøper disse idiotdyre veskene, jeg kjenner ingen tenåringer som har.

Spesielle miljøer som snart blir å fylle livet med silikon og Restylane ;)



Anonymous poster hash: 92307...a21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine jenter har, offer harde fleste venninnene også. Sånn er det i enkelte miljøet/ skolekretser. De har valgt å spare til det selv (bursdag/jul/ukepenger, de får ikke ta av det som står på sparekontoen). Har 3-4 vesker hver til 5-6000,- og 2-3 billigere til rundt 1000,-. Som en annen påpekte er det sjelden sånn "styr" når gutter bruker mye mer penger enn strengt tatt nødvendig på f eks stereoanlegg, sykler, trimma mopeder, dyre telefoner/spillkonsollet/data eller annet vas.. Bryr meg null og nada om misunnelige dritt kjerringer som bestandig rakket ned på andre jenter/kvinners valg. Jeg mener heller ikke at det å kjøpe dyre vesker er det mest fornuftige en ung jente kan bruke penger på men ser heller ikke helt det store problemet i forhold andres sløseri her i samfunnet.

 

Anonymous poster hash: 029c6...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så trist at vi ikke ser det en gang.

Og så stresser de seg samtidig syke av presset.

Voksne!!!

 

Anonymous poster hash: 01c51...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det lov å kritiserer de som tar andre, dyrere valg enn deg HI?

 

Jeg lærer mine barn å aksepterer at alle tar forskjellige valg, og det er like lite greit å slenge dritt til en med dyre vaner som en med dårlig råd. Sånne holdninger vil jeg ikke ha i mitt hus!

 

Anonymous poster hash: 5315a...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er forkastelig å skulle bruke så mye penger på en veske uansett alder. Sånn generelt i forhold til det overflodssamfunnet vi lever i så er det helt på trynet, og jeg kan tenke på veldig mange andre og mer fornuftige ting å bruke de pengene på. Men det er meg, og jeg prøver å ikke la mine meninger vises til de som er rundt meg. Barna mine er enda så unge at de ikke bryr seg, og jeg kommer ikke til å lære dem opp til å bruke merker, jeg kommer til å lære dem å leve bærekraftig.

Det jeg har null respekt for er foreldre som kjøper sånne dyre vesker til barna sine. jeg mener at noe av det viktigste man kan lære barna sine er verdien av en krone og hvor mye man faktisk må jobbe for å få penger nok til en sånn veske eller noe annet tilsvarende. 

 

De ungdommene som jobber hardt og sparer for å få råd til dyre ting, det være seg vesker, pc, spill, anlegg osv, har jeg ingen problemer med, de lærer faktisk hva det vil si å jobbe for noe, selv om jeg synes fokuset deres er feil. Likevel, respekten for å jobbe mot noe man ønsker seg er absolutt prisverdig.

Men klart, å skulle ha med sånne verdier på skolen hver dag, det må være slitsomt å passe på, en veske til 10.000, pc til 4-5 tusen, mobil til 3-4 tusen.... Kan ikke tenke meg å gå rundt med sånne verdier på meg hver eneste dag, og ikke minst gi etter for et press om at jeg må ha sånne og sånne ting for å passe inn i en viss gruppe. Interesserer meg midt i ryggen. Men som sagt, det er min mening. 



Anonymous poster hash: 299a5...f96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenter som har det å være sau som hobby fortjener alt de får av crappy, ureflekterte gjennomsnitts-dibber-liv videre. Heldigvis er det massevis av flotte, sterke jenter som faktisk bruker hodet til annet enn å huske pinkoden med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jenta mi bare sju, og hun har en Beckmann sekk.

Hva fremtiden bringer vet jeg jo ikke, mora hennes vil nok i nei, men hvafaren gjør, eller besteforeldre finner på er ikke alltid godt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det lov å kritiserer de som tar andre, dyrere valg enn deg HI?

 

Jeg lærer mine barn å aksepterer at alle tar forskjellige valg, og det er like lite greit å slenge dritt til en med dyre vaner som en med dårlig råd. Sånne holdninger vil jeg ikke ha i mitt hus!

 

Anonymous poster hash: 5315a...387

Men det er jo ikke kun et individuelt valg. Som foreldre har vi ansvar for hvilken kultur ungdommene våre inngår i, skaper og opprettholder. Når foreldre tillater at en 15-åring har veske til 8000, er det ikke bare hun som har en fin veske. Hadde det vært sånn, hadde det jo vært nesten uproblematisk. Hun bidrar imidlertid til at de andre også synes de må ha, at familier som ikke har råd må velge mellom å prøve å få datteren til å høre inn eller å betale regninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig i at det er galskap! Men det er vanskelig å argumentere mot 13 åringen når hun ønsket seg MK veske til 3000kr....når broren på 15 fikk Playstation til 3500kr...

Det er et sinnsykt press på ungdomsskolen her vi bor. Man "må" liksom ha de rette tingene og merkene for å passe inn.

Jeg er ikke eldre enn at jeg husker hvor viktig det var når jeg selv var i den alderen..

 

Anonymous poster hash: ff338...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hvorfor er det lov å kritiserer de som tar andre, dyrere valg enn deg HI?

 

Jeg lærer mine barn å aksepterer at alle tar forskjellige valg, og det er like lite greit å slenge dritt til en med dyre vaner som en med dårlig råd. Sånne holdninger vil jeg ikke ha i mitt hus!

 

Anonymous poster hash: 5315a...387

Men det er jo ikke kun et individuelt valg. Som foreldre har vi ansvar for hvilken kultur ungdommene våre inngår i, skaper og opprettholder. Når foreldre tillater at en 15-åring har veske til 8000, er det ikke bare hun som har en fin veske. Hadde det vært sånn, hadde det jo vært nesten uproblematisk. Hun bidrar imidlertid til at de andre også synes de må ha, at familier som ikke har råd må velge mellom å prøve å få datteren til å høre inn eller å betale regninger.

Er det min datter som har jobbet og spart for å kjøpe vesken hun har råd til eller du som ikke vet å lære barna dine at man kan ikke få alt man peker på som er problemet her?

 

Jeg føler vi er tilbake til matpakke diskusjonen i barnehagen igjen. Når jeg sender med grove vafler i barnehagen så står du på foreldremøter og forteller hvor urettferdig set er at du ikke gidder å fjøre det samme for barnet ditt. Derfor får ikke jeg lage vafler til barnet mitt....

 

 

Anonymous poster hash: 341d6...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Hvorfor er det lov å kritiserer de som tar andre, dyrere valg enn deg HI?

 

Jeg lærer mine barn å aksepterer at alle tar forskjellige valg, og det er like lite greit å slenge dritt til en med dyre vaner som en med dårlig råd. Sånne holdninger vil jeg ikke ha i mitt hus!

 

Anonymous poster hash: 5315a...387

Men det er jo ikke kun et individuelt valg. Som foreldre har vi ansvar for hvilken kultur ungdommene våre inngår i, skaper og opprettholder. Når foreldre tillater at en 15-åring har veske til 8000, er det ikke bare hun som har en fin veske. Hadde det vært sånn, hadde det jo vært nesten uproblematisk. Hun bidrar imidlertid til at de andre også synes de må ha, at familier som ikke har råd må velge mellom å prøve å få datteren til å høre inn eller å betale regninger.
Er det min datter som har jobbet og spart for å kjøpe vesken hun har ønsker seg, eller du som ikke vet å lære barna dine at man kan ikke få alt man peker på som er problemet her?

 

Jeg føler vi er tilbake til matpakke diskusjonen i barnehagen igjen. Når jeg sender med grove vafler i barnehagen så står du på foreldremøter og forteller hvor urettferdig det er at du ikke gidder å gjøre det samme for barnet ditt. Derfor får ikke jeg lage vafler til barnet mitt....

 

 

Anonymous poster hash: 341d6...5d0

Her var det mye skrivefeil... Jeg har nå prøvd å rette...

 

 

Anonymous poster hash: 341d6...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hvorfor er det lov å kritiserer de som tar andre, dyrere valg enn deg HI?

 

Jeg lærer mine barn å aksepterer at alle tar forskjellige valg, og det er like lite greit å slenge dritt til en med dyre vaner som en med dårlig råd. Sånne holdninger vil jeg ikke ha i mitt hus!

 

Anonymous poster hash: 5315a...387

Men det er jo ikke kun et individuelt valg. Som foreldre har vi ansvar for hvilken kultur ungdommene våre inngår i, skaper og opprettholder. Når foreldre tillater at en 15-åring har veske til 8000, er det ikke bare hun som har en fin veske. Hadde det vært sånn, hadde det jo vært nesten uproblematisk. Hun bidrar imidlertid til at de andre også synes de må ha, at familier som ikke har råd må velge mellom å prøve å få datteren til å høre inn eller å betale regninger.

Er det min datter som har jobbet og spart for å kjøpe vesken hun har råd til eller du som ikke vet å lære barna dine at man kan ikke få alt man peker på som er problemet her?

 

Jeg føler vi er tilbake til matpakke diskusjonen i barnehagen igjen. Når jeg sender med grove vafler i barnehagen så står du på foreldremøter og forteller hvor urettferdig set er at du ikke gidder å fjøre det samme for barnet ditt. Derfor får ikke jeg lage vafler til barnet mitt....

 

 

Anonymous poster hash: 341d6...5d0

 

Nei, det er ikke meg. Jeg er hun som hadde hatt råd til å lage kule eventbursdager, men som holder igjen fordi jeg synes noen skal ta det ansvaret. Jeg er hun som ikke gir barna mine dyre telefoner fordi jeg ikke vil at de skal være med på å trekke opp prisnivået. Jeg er hun som har en tenåring som skjønner at vi ikke bruker penger på dyre designvesker eller vinterjakker. Du må gjerne mene at det er greit at din datter sparer til dyre vesker. Jeg tillater meg allikevel å mene at vi har et kollektivt ansvar for hva vi skal akseptere at ungdom signaliserer at er viktig. Det er en helt annen diskusjon enn matpakkene. I den er jeg forøvrig enig med deg, men skjønner ikke hva det har med saken å gjøre. Bortsett fra at misunnelse jo alltid tenkes på som trumfkortet på DiB da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hvorfor er det lov å kritiserer de som tar andre, dyrere valg enn deg HI?

 

Jeg lærer mine barn å aksepterer at alle tar forskjellige valg, og det er like lite greit å slenge dritt til en med dyre vaner som en med dårlig råd. Sånne holdninger vil jeg ikke ha i mitt hus!

 

Anonymous poster hash: 5315a...387

Men det er jo ikke kun et individuelt valg. Som foreldre har vi ansvar for hvilken kultur ungdommene våre inngår i, skaper og opprettholder. Når foreldre tillater at en 15-åring har veske til 8000, er det ikke bare hun som har en fin veske. Hadde det vært sånn, hadde det jo vært nesten uproblematisk. Hun bidrar imidlertid til at de andre også synes de må ha, at familier som ikke har råd må velge mellom å prøve å få datteren til å høre inn eller å betale regninger.

Jeg holder også igjen for å ikke øke presset om dyre ting blant ungdommen, der er vi helt enige.

 

Det jeg derimot synes er forkastelig er alle de nedlatende, kritiserende kommentarene til de som velger å kjøpe dyre ting. Jeg takler ikke dobbeltmoral om at vi skal vise sympati med de som har dårlig råd, men gjerne kan slenge drit til de med god råd. Det er dessverre en utstrakt tendens, ikke bare her inne og jeg blir kvalm av slike dobbeltmoralske holdninger.

 

Anonymous poster hash: 5315a...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at de ikke er greit å latterliggjøre ungdommene. Har sett noen kjipe FB-meldinger som får det til å grøsse nedover ryggen. Når voksne mobber fremmede ungdom på nettet, er de med på å opprettholde skiller heller enn å utfordre dem.

Endret av Iiiiik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ungdommene lærer seg at de må jobbe for å få det de ønsker, er det helt likegyldig hva de får/kjøper. Hvis de derimot får alt de peker på i tide og utide, er det helt forkastelig. At man jobber, enten hjemme eller utenfor hjemmet, sparer,og unner seg det man vil trenger ingen annen å legge seg opp i! Motepress vil det alltid være i den tiden, det bare opptrer litt forskjellig. Det er vi som foreldre som må lære barn/ungdom sunne verdier samtidig som de vokser opp i denne tiden!

 

Anonymous poster hash: 0c2eb...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de jobber og betaler vesken selv synes jeg det er ok. De lærer fort nok at de ikke kan holde på slik.

Kjøper foreldre derimot dyre vesker og klær uten at de må yte noe for det så er det motbydelig.

Sånn til slutt synes jeg det er trist å se at samfunnet vårt beveger seg i denne retningen. Det er i mine øyne galskap å betale så mye for ei veske.

 

Anonymous poster hash: 5a516...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette dreier seg jo ikke bare om dyr eller billig veske..

 

jeg kjøper dyre vesker, sko, skjerf osv.. men kjøper jo da gjerne bare en veske - i stedet for 4 billigvesker fra H&M (som jeg hadde en tendens til å gjøre før.. bruker ca like mye på shopping..)

Dessuten føler jeg det er enklere å shoppe litt etisk bevisst (tenke litt gjennom hvem som bruker barnearbeid, hva slags materiell som brukes osv) hvis jeg har mulighet til å gå litt opp i pris..

 

barna mine er så små at dette ikke er tema ennå - men hva skjer når de blir så store? jeg vet ikke.. vanskelig balanse mellom å ikke være skylden i at de havner utenfor, og å ikke bare gi de alt! Jeg tenker at noe av løsningen ligger i å la de "jobbe for det" - spare bursdagspenger, ønske seg i julegave, ta seg en deltidsjobb osv! Dette går jo parallelt med å lære barna verdien av penger, verdien av en dags arbeid osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at jeg startet en diskusjon her inne for en stund siden om at jeg ikke kunne forstå at voksne kvinner bruker mange tusen på slike vesker. Gjett om jeg fikk pepper! Men når du som mor har tre svindyre vesker, er det så rart at 15-åringen vil ha det samme? Vi er forbilder, glemt det???

 

Er forsåvidt enig i at det er forskjell på å bare få en slik veske, og å spare opp til det selv. Likevel er jo resultatet det samme: din datter går med en 5000-kronersveske, og venninnene vil ha de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal stå og le høyt på sidelinja den dagen disse bortskjemte nauta av noen pyntedukker møter virkeligheten hardt og brutalt! Den dagen de innser hva det faktisk koster å leve. De er jo så dumme at det ikke er snakk om at de får seg en utdannelse som kan finansiere det syke forbruket deres. De får håpe på et liv som knulledukker for mannfolk som dumper dem så fort det dukker opp noen som er litt strammere. Et liv som hore, betalt i vesker. Det er noe å se fram til, det!



Anonymous poster hash: 597b9...be5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke bort i fra at vår snupp kan finne på å ønske seg noe slikt når den tid kommer. Hun vil da få penger tilsvarende en helt vanlig veske fra oss. Resten må hun i så fall klare å spa frem selv ved å jobbe osv.

 

MEN jeg har allerede nå (hun er 6) begynt å fortelle henne om skadene ved bruk av veske i stedet for sekk osv. Dersom hun skulle ønske seg en kul sekk, så vil jeg spytte i det det koster innenfor rimelighetens grenser.



Anonymous poster hash: cefa4...a7b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...