Gå til innhold

1. svangerskapskontroll


scoobydo

Anbefalte innlegg

I morga har eg fyrste svangerskapskontroll hos legen. Er 9+5 då! Eg har to barn frå før og har slept unna glukosetest dei gangane.. men no er det nokon som seier at alle med BMI over 25 må ta det? eg har BMI på 26.2 (trur eg) og dei to eg har var begge 3500 gr ved fødsel..

 

9+5 er vel for tidlig å leite etter hjertelyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan gikk det? Litt tidlig for hjertelyd antagelig?

 

Glukosetest har jeg aldri hørt om. Jeg har to fra før jeg også. Mitt problem blir at min vanlige BMI som i skrivende stund er på 19,3 ryker opp til langt over 30 utover svangeskapet, men det skal vel ikke ha noe å si nå? Hva sa legen?

Mine barn har også vært normale på 3300g og 3600g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er vel BMI før graviditeten som blir lagt til grunn. Han skreiv på helsekortet at eg må ta 2 glukosebelastningstestar i løp av svangerskapet. Men det var fordi vi har en del diabetes to i familien. Glømte å spørre i fh til Bmi. I følge den terminkalkulatoren han brukte har eg termin 30. august. Hadde vore supert med augustbaby i fh til barnehageplass. Litt skuffa over at han ikkje kjente på magen i det heile, hadde vore kjekt om han kunne sagt noko om kor langt opp livmora ligg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed om at det var nye retningslinjer for svangerskapskontroll nå, og at jeg ikke kunne få time før i uke 12 pga blodprøvene. Har tre fra før av og aldri vert borti dette før.. Noen av dere andre som har fått samme beskjed?? Har heller aldri tatt glukosebelastningstest selv om min bmi har lagt over 25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp vært hos legen, uke 8+4. Gjorde ingenting annet en å få sykemelding pga ekstrem kvalme. Skal tilbake i uke 12 til 1 svskaps kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ssjuni15

Har nettopp fått beskjed om at jeg må ta glukosetest, med en BMI over 27 😉 Er 14 uker på vei, og har foreløpig ikke gått opp noe mer;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg tok alle blodprøvene i går.. 9+5. Dette er 3 svangerskapet og eg har tatt blodprøve mellom veke 8 og 10 alle gangane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tok alle blodprøvene i går.. 9+5. Dette er 3 svangerskapet og eg har tatt blodprøve mellom veke 8 og 10 alle gangane.

Det har jeg også, i mine tre tidligere svangerskap, men denne gangen fikk jeg motsatt beskjed..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...