Gå til innhold

Gravid og jobb i industrien


Frøkenbabysyk

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er en jente 20 år som prøver å bli gravid. Jeg har fast jobb som prosessoperatør på en fabrikk, noe som betyr at jeg jobber med kjemikalier, støy og til tider tungt arbeid. Ofte jobber jeg også alene uten mulighet til å få hjelp. I tillegg jobber jeg helkontinuerlig skift. 

 

Utifra det jeg har lest mener jeg at jeg har krav på tilrettelegging. Bedriften jeg jobber i er også en IA-bedrift (inkluderende arbeidsliv). Problemet er at jeg egentlig ikke ønsker at kollegene mine skal vite om graviditeten med en gang, i tillefelle alt ikke går som det skal. De kommer jo til å skjønne at noe er på gang og spørre spørsmål  hvis jeg blir omplassert e.l. 

 

Jeg bekymrer meg også over om fosteret kan ta skade av kjemikalier i luften allerede før jeg har testet positivt. 

 

Er det noen her inne som har erfaringer med dette? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at du ikke skal bekymre deg for perioden fra du du blir gravid til du tester positivt.  Det er en liten periode og mye av forsiktighetsreglene i slike yrker er å være på den sikre siden.  Dessuten å belaste over tid. Det er jo også regler hva ansatte som ikke er gravide skal utsettes for, så om disse er overholdt vil du nok være trygg 

Derimot kan jeg ikke se du har noe annet valg enn å bli omplassert. Du skal ikke utsette deg for det og jeg tror også arbeidsgiver som har et ansvar for deg ikke ville likt om du utsatte deg for risiko når du kunne ha blitt omplassert. jeg mener ikke at du har tenkt til å utsette deg for noe altså :)  

Bare greit å instille seg på å måtte melde fra 

 

 Lykke til med prøvingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du ikke skal bekymre deg for perioden fra du du blir gravid til du tester positivt.  Det er en liten periode og mye av forsiktighetsreglene i slike yrker er å være på den sikre siden.  Dessuten å belaste over tid. Det er jo også regler hva ansatte som ikke er gravide skal utsettes for, så om disse er overholdt vil du nok være trygg 

Derimot kan jeg ikke se du har noe annet valg enn å bli omplassert. Du skal ikke utsette deg for det og jeg tror også arbeidsgiver som har et ansvar for deg ikke ville likt om du utsatte deg for risiko når du kunne ha blitt omplassert. jeg mener ikke at du har tenkt til å utsette deg for noe altså :)

Bare greit å instille seg på å måtte melde fra 

 

 Lykke til med prøvingen

Takk for svar :) Jeg må vel kanskje bare godta at hele arbeidsplassen min kommer til å få vite det med en gang. Det viktigste er jo at jeg ikke utsetter fosteret for noe unødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er kanskje en grei pris å betale :)

 

Skjønner jo at det er litt kjipt, men det er liksom bare sånn. 

Vi har egentlig snakket om at vi ikke vil fortelle familien det før nærmere uke 12, men det kan vi vel bare glemme.. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet første gang og det i uke 14. Da jeg var gravid igjen fikk alle vite det med en gang fordi jeg syns det var godt at folk viste.  Så det kan være godt at de rundt vet også altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest ssjuni15

Du kan evt snakke med bedriftshelsetjenesten først, hvis dere har en som er kjent på stedet? Kan hende de vet litt om dette med kjemikalier osv. Det er jo ikke garantert at det er skadelig 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan evt snakke med bedriftshelsetjenesten først, hvis dere har en som er kjent på stedet? Kan hende de vet litt om dette med kjemikalier osv. Det er jo ikke garantert at det er skadelig

Hei,

 

Jeg var hos bedriftshelsetjenesten på helseundersøkelse for et par dager siden, og da tok jeg opp dette med legen. Hun sa at jeg skulle ta kontakt med personalavdelingen med en gang jeg testet positivt og at bedriften er veldig flinke med omplasseringer. Hun sa også at jeg aller helst burde snakke med bedriften med en gang og fortelle at jeg prøver, men at det ikke var nødvendig hvis jeg ikke ville.

 

Føler at jeg ødelegger for meg selv hvis jeg forteller at jeg prøver å bli gravid, vil egentlig ikke at de skal vite at det var planlagt. Jeg har hatt fast jobb i underkant av et år og har egentlig fått innvilget permisjon til studier fra og med august 2015. Satser på at jeg får utsatt dette et år hvis det kommer en liten en. Legen mente at de ikke kunne "trekke tilbake" permisjonen hvis jeg blir gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så heldig du er som har bedriftshelsetjeneste og som får råd rundt dette.

Tror heller ikke jeg hadde sagt at jeg prøver, men du kjenner utfordringene dine på din arbeidsplass best

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...