Gå til innhold

Gravid med diabetes.


susab12

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en jente som har hatt diabetes type 1 i 12 år. Livet med sykdommen går opp og ned, hvor HBA1C'en har variert fra 7 til 9. Jeg har nå blitt gravid. Ikke planlagt, men veldig ønsket. HBA1C'en var sist på 8,4,  altså forhøytet. Svangerskap med diabetes bør planlegges nøye, men dette er desverre for seint nå. Har fått time hos diabetessykepleier ganske så snart, så må jeg ta det derfra.

 

Etterlyser dere som har erfaring med diabetes i svangerskapet (insulin-regulert).

 

Jeg gjør selvsagt alt jeg kan for å senke blodsukkeret nå, men sliter med at det "vil" ligge mellom 9 og 11. Har også en del følinger innimellom ned mot 2,2. Vil heller ha følinger enn høyt blodsukker, da jeg har forstått det slik at de første 12 ukene er høyt blodsukker kritisk for frøet i magen.

Hvordan har dere oppnådd god blodsukkerkontroll i deres svangerskap, og har blodsukker/insulinbehov fulgt den vanlige informasjonen (lavt insulinbehov i starten, høyere seinere)?

 

Har dere kun hatt oppfølging via sykehuset, eller har dere også benyttet banlig jordmor?

 

Blir fulgt opp ved Sørlandet Sykehus, Kristiansand.

 

Venter spent på andres erfaringer og tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Hei. Kan desverre ikke hjelpe deg helt. Da jeg kun har svangerskap diabetes. 2 svangerskapet nå.

 

Men jeg kan fortelle deg at du er hos jordmor som vanlig, men at du også følges opp jevnlig av poliklinikken på ditt sykehus. Jeg var til vekst og blodgjennomstrømning kontroll hver uke med forrige og hver 6 med denne, da det ikke er så høyt blodsukkeret mitt nå som sist.

 

Men du følges godt opp assa :) Så fast legen henviser deg som risikosvangerskap og så får du time i posten. Viktig da å reise tidlig til legen så henvisning kommer frem tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå leste jeg litt raskt, ser du følges opp alt :-) men vil anbefale jordmor også, da dem har bedre tid enn de på sykehuset. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...