Gå til innhold

Dere som er utredet for habituell abort, hva ble sjekket? Fant de noe og hvor langt tid tok det før dere fikk svar på prøver?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal utredes i slutten av måneden, etter min 4.abort, 3. på rad. Har også to fullgåtte IVF svangerskap bak meg. 

Jeg skal visst ta prøver og hysteroskopi.

 

Hva sjekkes, hvor lang tid tar det å få svar på prøvene?

 

Mistet nettopp tvillinger etter IVF og tok det veldig tungt, veldig i tvil om jeg vil prøve igjen, men har noen egg igjen på frys så jeg må vel bare forsøke på nytt.

 

Det jeg vet jeg feiler er kraftig PCOS og Leiden mutasjon (den enkle varianten) bruker klexane, prednisolon, metformin, progesterontabeletter men mister likevel. Denne gangen hadde jeg også sett hjerte på den ene bare et par timer før jeg mistet, utrolig trist når den så perfekt ut men med så kraftige blødninger og sammentrekninger så mistet jeg den og.

 

Men det har jo gått bra før, er vel derfor jeg prøver igjen og igjen....



Anonymous poster hash: 0d9d4...1fe
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Hei! 

Først må jeg si det var trist å høre at du mistet igjen. 

Det er tøft å miste, og en vanskelig sorg å håndtere (det syntes jeg det var, i alle fall). Håper du har fine folk rundt deg som gir deg trøst og mulighet for å hvile og få krefter. 

 

Mannen min og jeg ble utredet sist sommer (2014) etter å ha mistet for tredje gang i juni. (To SA og en MA, den siste var en SA.)

Legen henviste meg til gynekolog. Gynekologen ga både meg og mannen min skjemaer med blodprøver vi skulle ta. 

Mannen min kunne ta sine når som helst, jeg skulle ta mine på visse dager i menstruasjonssyklusen. 

Først måtte jeg vente på første menstruasjon etter SA-en, deretter telle dager og sørge for å få tatt blodprøvene på Fürst. 

Vi fikk det heldigvis til å stemme ganske bra mellom reiser i ferien, slik at jeg fikk tatt alle blodprøvene i løpet av sommeren. 

 

Jeg har hørt det kan være litt annerledes for de som får utredning på sykehus, men slik var det i alle fall for meg. 

Oppfølgingen var gratis, jeg måtte bare betale en egenandel de gangene jeg tok blodprøver. 

 

Jeg husker ikke lenger alt som ble testet, men det var for å sjekke om jeg hadde blod som koagulerte lettere enn det burde, om jeg hadde riktig nivå av hormoner i kroppen, og både mannen og jeg ble sjekket genetisk. De genetiske testene ble gjort på Ullevål (Fürst sendte blodprøvene våre dit). 

De første prøvene tok det ganske kort tid å få svar på, de genetiske tok seks-åtte uker om jeg ikke husker feil. 

Alle prøvene ble sendt til gynekologen min. 

 

Tidlig i høst hadde jeg en time hos ham, der han sjekket livmoren min grundig og der jeg fikk svar på alle blodprøvene. 

Alt så bra ut og jeg fikk "lov" til å prøve å bli gravid igjen. 

Vi satset og jeg ble gravid på første forsøk. Selv om de ikke hadde funnet noen feil, ble jeg satt på progresterontilskudd, fikk 60% sykemelding og var til hyppige ultralydkontroller. Jeg sov mye de første 12 ukene, var kvalm og urolig, men utrolig nok gikk det bra denne gangen, og jeg er snart 24 uker på vei! 

 

Masse lykke til! 

Ikke gi opp, det kan virke håpløst nå, men husk på at det har gått bra før, da er sjansene store for at det skal gå bra igjen :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...