Gå til innhold

Min fødsel - ikke helt som planlagt


HeleneT23

Anbefalte innlegg

Det ble overtid på meg, men det var jeg veldig forberedt på. Frøkna ble født 02.09.14 kl 18.36.

Jeg gikk noen dager med rier i forkant, og var på kontroll på obs posten kvelden før fødsel, med beskjed om å bare reise hjem og bare smørre meg med tålmodoghet for dette tok flere dager enda. Knapt 4t etter jeg kom hjem igjen ble riene sterkere. Var alene hjemme så satt å såg på tv og slappet av fra 03-06 da var planen å ta en dusj og prøve å sove. Når jeg gikk på badet då gikk vannet. Ringte da opp på kk og fikk beskjed om å komme opp. Ble innlagt 07.30 og resten av vannet gikk. Hadde ingen form for smertestillende igjennom riene. Kl 15 var det 10cm og legene begynte å snakke om å prøve tang etterhvert fordi hodet låg så langt oppe enda og hun låg med fjeser opp. Etter flere forsøk med tang ble det bestemt at det ble keisersnitt. Når de åpnet opp og skulle ha henne ut hang hodet fast i bekkenet, men kl 18.36 var en velskapt og herlig jente ute i denne verden. 3620g og 50 cm lang og en hodeomkrets på 37cm. Ikke helt som planlagt med haste keisersnitt for min del, men det gikk fint. Var oppe på beina og i super form dagen etter.

 

På natten 2 dager etter ks ble jeg kjempe syk. Ble hastet over til en ct undersøkelse som viste masse væske og luft i magen min. Derifra sendt rett til operasjon. På et eller annet vis som legene den dag i dag ikke har peilig på så klarte de å lage hull/rift igjennom tarmen min med tangen. Buken min var full i væske og luft og jeg var full i infeksjoner i magen og en crp på 593. De måtte legge ut tarmen min på magen og det ble et langt sykehus opphold på sykehuset. Vi var innlagt i 4 uker før hjemreise. Nå snart 4 mnd etter er formen begynt å normalisere seg for meg. Heldigvis fikk jeg verdens snilleste baby som sjarmerte alt av personale på sykehuset og sov stort sett hele natten fra første stund.

 

Dette var en komplikasjon ingen av legene hadde vært borti før og etter samtaler med andre leger i andre land viser seg å være svært skjelden etter fødsel. Mange mener jeg hadde en tøff og vanskelig fødsel, men de tar feil. Jeg opplevde timene med rier og fødsel/ks som flotte. Har ingen vonde tanker om den delen av hendelsene. Det er tiden etterpå og operasjonene i etterkant av ks som var tøff. Det ble 2 bukoperasjoner og minst 8 mindre inngrep i magen på ulike måter for å fjerne væske fra buken. Nå venter jeg bare på å få legge tilbake tarmen til våren. Frem til det skal jeg nyte tiden med prinsessen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi fyttirakkern for en opplevelse!

Er overbevist om at din positivitet har gjort dette lettere for deg. Klart du fikk gjennomgå med både rier og ks, men som du sier kan det i seg selv oppleves kontrollert og som en fin fødselsopplevelse likevel. Komplikasjonene du har fått i ettertid kan jo knekke den beste! At du ikke er bitter, men ser det som uflaks er nok igjen med på,å gjøre deg sterkere.

 

Du har virkelig vært uheldig.

 

Gratulerer med jenta og fortsatt lykke til ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) Tror jeg hadde vært på sykehuset 3 uker før sykepleierene fikk seg en skrape og to... Da var jeg sliten og lei var ikke et dekkende ord og de begynte å snakke om en tredje bukoperasjon... Men det gikk seg til.. Var ubeskrivelig godt å komme ut etter 4 uker uten å være ute i frisk luft og uten slanger og maskiner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg :) 

Jeg var innlagt et par uker på sykehus under graviditeten og var stor tsett i godt humør, men en dag da jeg atter en gang fikk helt merkelig mat pga graviditet, fikk en liten bit tørr kokt torsk mens alle andre fikk en stor fin bit laks, tok gravidhormonene over og jeg sa "nei takk" og slang maten tilbake  he he noen ganger må man vel får si i fra stor eller liten sak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja på et tidspunkt må man få vise litt misnøye.. Er overrasket selv over hvor tålmodig jeg var så lenge.. Men hadde ikke blitt fortere frisk av å gråte og være sur.. Da hadde dagene blitt enda lengre.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så fælt! Men bra du er ved så godt mot og at alt var bra med baby og med deg nå etter operasjoner. God bedring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...