Gå til innhold

Kaldrøkt makrell


Mammatilgullet1

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Lirer jeg også på,men jeg kom over en artikkel om julemat på mammanett og der mener jeg det sto at kaldrøkt var fy fy! :(

 

Anonymous poster hash: 179f8...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte jordmor på kontroll jeg var på denne uken, hun sa det var trygt å spise både røkt laks og makrell så lenge den er nyåpnet og ikke lagt åpen i kjøleskapet noe særlig. Det er kanskje gravet laks du tenker på? Det er visst fy fy :) hun sa at det er supert å spise røyka laks eller makrell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte jordmor på kontroll jeg var på denne uken, hun sa det var trygt å spise både røkt laks og makrell så lenge den er nyåpnet og ikke lagt åpen i kjøleskapet noe særlig. Det er kanskje gravet laks du tenker på? Det er visst fy fy :) hun sa at det er supert å spise røyka laks eller makrell

 

Kaldrøkt makrell er noe helt annet. Kaldrøkt markell er saltet og deretter røkt i ca 25 grader. Den er ikke varmebehandlet og blir dermed som f.eks gravet fisk. 

Jeg hadde styrt unna. 

 

Anonymous poster hash: e2eac...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge den er fersk skal det vel ikke være noe problem. Jeg passer på hva jeg spiser som gravid, og når jordmor sier det er trygt å spise fersk og veldig sunt for både mor og barn i mage, så lurer jeg litt.. Jordmor burde vel være til å stole på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FisK

• Unngå rå fisk. Eksempel: rakfisk.

• Unngå hvalkjøtt og selkjøtt, fordi slikt kjøtt kan inneholde høyt nivå av kvikksølv.

• Unngå blåkveite over 3 kilo, all gjedde, abbor over 25 cm,

ørret over 1 kilo, røye over 1 kilo.

• Unngå eksotisk fisk som hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt.

• Unngå fiskelever, Svolværpostei og Lofotpostei.

• Unngå krabbeinnmat fra skallet, fordøyelseskjertelen i kamskjell

og nyren i o-skjell.

• Gravet eller røkt fisk bør

du innta ferskest mulig. • Gravide kan spise sushi,

 

 

Dette sier matportalen. Nederst står det at vi kan spise det. I mitt tilfelle blir det å kjøpe helt fersk makrell (kaldrøkt), som kommer ny på butikk hver dag - og spise den samme dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FisK

• Unngå rå fisk. Eksempel: rakfisk.

• Unngå hvalkjøtt og selkjøtt, fordi slikt kjøtt kan inneholde høyt nivå av kvikksølv.

• Unngå blåkveite over 3 kilo, all gjedde, abbor over 25 cm,

ørret over 1 kilo, røye over 1 kilo.

• Unngå eksotisk fisk som hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt.

• Unngå fiskelever, Svolværpostei og Lofotpostei.

• Unngå krabbeinnmat fra skallet, fordøyelseskjertelen i kamskjell

og nyren i o-skjell.

• Gravet eller røkt fisk bør

du innta ferskest mulig. • Gravide kan spise sushi,

 

 

Dette sier matportalen. Nederst står det at vi kan spise det. I mitt tilfelle blir det å kjøpe helt fersk makrell (kaldrøkt), som kommer ny på butikk hver dag - og spise den samme dag.

 

Du får nå gjøre som du vil men kaldtrøkt er ikke det samme som å spise varmrøkt. Kaldtrøkt fisk er ikke varmebehandlet og en bør unngå det. 

 

Anonymous poster hash: e2eac...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

FisK

• Unngå rå fisk. Eksempel: rakfisk.

• Unngå hvalkjøtt og selkjøtt, fordi slikt kjøtt kan inneholde høyt nivå av kvikksølv.

• Unngå blåkveite over 3 kilo, all gjedde, abbor over 25 cm,

ørret over 1 kilo, røye over 1 kilo.

• Unngå eksotisk fisk som hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt.

• Unngå fiskelever, Svolværpostei og Lofotpostei.

• Unngå krabbeinnmat fra skallet, fordøyelseskjertelen i kamskjell

og nyren i o-skjell.

• Gravet eller røkt fisk bør

du innta ferskest mulig. • Gravide kan spise sushi,

 

 

Dette sier matportalen. Nederst står det at vi kan spise det. I mitt tilfelle blir det å kjøpe helt fersk makrell (kaldrøkt), som kommer ny på butikk hver dag - og spise den samme dag.

Du får nå gjøre som du vil men kaldtrøkt er ikke det samme som å spise varmrøkt. Kaldtrøkt fisk er ikke varmebehandlet og en bør unngå det.

 

Anonymous poster hash: e2eac...3ba

Sushi er heller ikke varmebehandlet, men likevel helt trygt å spise. Hvorfor skulle ikke kaldrøkt makrell være ok da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er det jeg ikke forstår. Og den linken jeg la til her, var nyheter om fisk og fiskespising blant gravide (kom ut i midten av desember i år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden kanskje, men det kommer under temaet "dette skjønner jeg ikke:"

Det er greit å spise parmesan av upasteurisert melk, men ikke greit å spise brie av pasteurisert melk. Ehhhh. Hvorfor ikke? Jeg trodde pasteurisert betydde at det var ok? *Forvirret.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

FisK

• Unngå rå fisk. Eksempel: rakfisk.

• Unngå hvalkjøtt og selkjøtt, fordi slikt kjøtt kan inneholde høyt nivå av kvikksølv.

• Unngå blåkveite over 3 kilo, all gjedde, abbor over 25 cm,

ørret over 1 kilo, røye over 1 kilo.

• Unngå eksotisk fisk som hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. Tunfisk på boks er helt trygt.

• Unngå fiskelever, Svolværpostei og Lofotpostei.

• Unngå krabbeinnmat fra skallet, fordøyelseskjertelen i kamskjell

og nyren i o-skjell.

• Gravet eller røkt fisk bør

du innta ferskest mulig. • Gravide kan spise sushi,

 

 

Dette sier matportalen. Nederst står det at vi kan spise det. I mitt tilfelle blir det å kjøpe helt fersk makrell (kaldrøkt), som kommer ny på butikk hver dag - og spise den samme dag.

Du får nå gjøre som du vil men kaldtrøkt er ikke det samme som å spise varmrøkt. Kaldtrøkt fisk er ikke varmebehandlet og en bør unngå det.

 

Anonymous poster hash: e2eac...3ba

Sushi er heller ikke varmebehandlet, men likevel helt trygt å spise. Hvorfor skulle ikke kaldrøkt makrell være ok da?

 

 

Sushi i Norge har vært dypfrosset. Mens kaldrøkt makrell er kun saltet og røkt i romtemp. 

 

Anonymous poster hash: e2eac...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...