Gå til innhold

Når fortelle barna at nissen ikke fins?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne at mine barn (eldste er 5år) skal få leve i troen om at nissen fins enda noen år til...

 

Så er dilemmaet at noen av barna i barnehagen har blitt fortalt av sine foreldre at nissen ikke fins, og disse barna står jo hardnakket på dette, også her hjemme på besøk hos oss.

 

Hva sier dere i sånne situasjoner, ogvhvor lenge lat dere deres barn tro på nissen?

 

Anonymous poster hash: d46e3...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har man aldri trodd på nissen (vi er en familie av skeptikere), men jeg har sagt til han at mange barn tror og at han ikke skal ta fra den den troen. Han er faktisk ganske sporty på det.

 

Jeg tror dessverre det kan være vanskelig å unngå at andre forteller til barnet ditt at julenissen ikke finnes. Kanskje det enkleste er å ikke snakke lm det, og dersom han spør, kan du spørre han tilbake om hva han mener selv. Om han sier at han tror at julenissen finnes, so be it. Om han er i tvil, kan du la han utforske tvilen selv.

 

Anonymous poster hash: 83473...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri løyet til barna våre om dette så trenger ikke fortelle i ettertid at vi løy.

 

Hva sier dere når andre unger forteller sannheten?



Anonymous poster hash: 33b29...38e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at de tidsnok oppdager dette selv, så får jeg heller ta jobben med å "trøste" om det skulle trenges. Men enn så lenge bytter vi nisse med naboen og lar dem tro så lenge dem kan:)

 

Anonymous poster hash: a5544...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde på nissen lenge.

 

Min mormor pleide å si "I livet trenger vi alle noe å tro på innimellom. Og kanskje vi alle trenger å tro på litt magi?"

 

Jeg visste innerst inne at det ikke fantes nisser. Men jeg elsket magien, og den trodde jeg på ☺️☺️

 

Anonymous poster hash: 9f2ba...47d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer aldri til å påstå at nissen finnes. De ser ham jo selv hver jul, men de får vurdere selv om han er virkelig eller ikke. Hvis de spør så kommer jeg nok til å svare noe vagt, i alle fall mens de enda er små.

 

Vet om en jente på 13 som fortsatt tror på julenissen, selv om barna i klassen hennes har fortalt henne i mange år at han ikke finnes. Fordi mamma sier at han finnes, og da må det jo være sant. Det er hakket verre enn å finne ut av det "for tidlig" synes jeg.



Anonymous poster hash: 2c977...da7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror vi ikke på slikt, og vi snakker heller aldri om Julenissen. Han er en figur på film, ikke en person som kommer med gaver til oss, så det er ikke noe problem sånn sett.. 



Anonymous poster hash: aa36e...705
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min var ikke gamle karen da han fant en del logiske brister mtp konseptet julenisse, og dette har han fortalt broren som nå er fem. Men yngstemann tror fortsatt litt på det, så tar ikke fra han denne gleden. Tenker de finner tidsnok ut dette selv, så det er ikke Moe vi trenger å fortelle dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i at vi trenger litt eventyr og magi i livene våre, så hvorfor i alle dager skal man fortelle at nissen ikke finnes?

 

Her er barna 5, 7, 10 og 13 år gamle, de eldste tror selvfølgelig ikke på nissen lenger, men selv de synes det er gøy å si at man kan aldri vite ;)

 

De to minste vet også at nissene vi ser på kjøpesenteret, i byen, på TV osv er utkledde menn. De jobber som nisse i julen, men de er ikke den ordentlige nissen. Den ordentlige nissen er det ingen som vet om finnes, men man kan velge å tro på han. Det har jeg alltid sagt og kommer alltid til å si, jeg liker nissen jeg :)

 

 



Anonymous poster hash: d92ba...a7f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da mange her som tar fra barna julemagien :)

 

Vi tror hverken på Gud eller annet overnaturlig, men jeg har ikke tenkt til å ta fra ungene julemagien med nissen før de selv ikke vil lenger !

 

Når venner av ungene (merk de er bare 4-5 år) sier nissen er bare bestefar for det sier mamma - så skjønner jeg ikke hvorfor man styrer med nisse på julaften...

 

Trist! Jeg storkoser meg så over ungenes glede over nissen. Og selvsagt tror de ikke at alle kjøpesenternisser er julenissen - det ville ikke vært mulig;)

 

Anonymous poster hash: d46e3...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset tror vi på magien, ungene er over 9 år og vet jo at nissen ikke finnes på ordentlig.... eller kanskje han finnes allikevel? I fantasien finnes han og han bor oppe i skogen her, vi setter ut grøt og merkelig nok blir den spist hvert år.... Jepp noe med julens magi og da tenker jeg at dere som familie lager deres sak på det..... Når ungene her spurte om nissen ikke fantes, så spurte jeg de igjen om hva de trodde og så lenge man tror og tror på magien så finnes nissen også... Jeg tror på nissen og har alltid gjort det😉❄⛄❄

 

Anonymous poster hash: 5c818...3c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Veldig enig i at vi trenger litt eventyr og magi i livene våre, så hvorfor i alle dager skal man fortelle at nissen ikke finnes?

 

Her er barna 5, 7, 10 og 13 år gamle, de eldste tror selvfølgelig ikke på nissen lenger, men selv de synes det er gøy å si at man kan aldri vite ;)

 

De to minste vet også at nissene vi ser på kjøpesenteret, i byen, på TV osv er utkledde menn. De jobber som nisse i julen, men de er ikke den ordentlige nissen. Den ordentlige nissen er det ingen som vet om finnes, men man kan velge å tro på han. Det har jeg alltid sagt og kommer alltid til å si, jeg liker nissen jeg :)

 

 

 

Anonymous poster hash: d92ba...a7f

 

Jeg fikk visst ikke frem at de to minste tror nissen finnes, selv 7-åringen tror det, og jeg kommer ikke til å si noe annet.

 

Det er noe med magien, når ungene legger seg natt til 1.desember og våkner om morgenen til en kalender hvor det henger 24 gaver. Da sier vi at nissen har vært her og fylt den opp, selvfølgelig vet 13-åringen at det er jeg som har hengt opp gavene mens de sov, men har til dags dato aldri sagt det høyt og det tror jeg ikke han kommer til å gjøre heller. Det er julens stemning og magi, som vi ønsker å ha i huset vårt.

 

Samme med julaften, 23.desember står juletreet ferdig pyntet i stuen og julestrømpen henger på dørhåndtaket til soverommene deres, og når de våkner på julaften er strømpen fylt opp og alle gavene ligger under juletreet. Selvfølgelig har nissen vært der i løpet av natten! Jeg er ikke helt sikker på når de to eldste skjønte at det jo var jeg og pappa som fikset dette, men det har aldri spilt noen rolle, vi later som det er nissen og er lykkelige med det alle sammen :)

 

Jeg elsker jul  :nissegutt:

 

Anonymous poster hash: d92ba...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det litt morosame er jo at dei vaklar mellom å ville tru på nissen og å tenkje at det berre er tull. Eg vil ikkje lyge til ungane mine, men vil heller ikkje seie at nissen ikkje finnes, så eg smiler litt lurt og seier noko kryptisk ala "ja, kven veit?" Vi har ikkje hatt utkledd julenisse på besøk, men strømpe som fyller seg i løpet av natta, og julepakkane ligg under treet på morgonen julafta. Eg trudde eigentleg ikkje at 5 åringen trur på nissen, men her om dagen snakka han om nissen som skal komme med gåver, så han har nok litt lyst til å tru på det og. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har snupp (som nå er 6) for lenge siden skjønt at hverken nissen, alver, troll e.l. finnes, men vi har ikke sagt det. Vi sier bare at - det kan vi jo ikke vite! (og blunker, gliser litt, så hun skjønner det).

 

Det er kjempefint å få lov til å ha sine fantasiverdner, men også fint å skjønne at det er fantasi!



Anonymous poster hash: 8cb9a...c31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MiffaBlir3Barnsmor

Her har sønnen min på syv skjønt at det ikke er selveste nissen som kommer, men han tror det er nissens hjelper og han vil gjerne sette ut grøt til nissen på julaften. Jeg har ingen planer om å ta fra han den gleden. Han skjønner greia selv etterhvert. Fram til da gleder vi oss sammen til nissen kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man forteller sannheten når barna spør. Litt julemagi og fantasi er bare herlig, men når barna spør skal de kunne stole på at de får et ærlig svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en fireåring som var rimelig skeptisk til nissen som var hos oss på julaften i fjor.

 

Han hadde nemlig vært på juletrefest, og det var jo DER den ekte nissen var.

Tenker også at de finner det ut av seg selv uten at man må ha en 'alvorsprat om nissen'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...