Gå til innhold

Noen som har vært i utlandet for behandling?


Lakseenka

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, nå ser det ut som det er påán igjen!

 

Er gravid for 8. gang (uke 5 nå) og har begynt å spotte så regner med det hele er over om ikke lenge. Jeg lurer på om noen har vært på noe behandling utenlands? Noen her inne har hatt kontakt med Serum i Hellas, husker ikke hvem. Jeg har kontaktet de per epost men ikke fått svar. Jeg har vært til mange leger i Norge men ikke kommet noe lenger. Den eneste legen jeg har vært fornøyd med var dr Mortensen i Bergen men sist jeg var der virket det som om han også hadde begynt å gi meg opp. Jeg har brukt masse forskjellige medisiner i tidligere svangerskap men ingenting har funket.

 

Alle ideer mottas med takk!

 

 

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Jeg har hørt noen har vært i kontakt med Serum, men ikke om de har reist ned for ivf. Flere engelske sider omtaler Serum, så du kan sikkert få litt svar ved å google :) Det er så lenge siden jeg leste om det nå, at jeg kan desverre ikke gi deg noen linker.. Har du sendt kontaktskjema som ligger på nettsidene deres? 

 

Trist å høre at du spotter nå. Du må nesten se om det tar seg opp, eller om det stopper opp. Det kan fortsatt gå bra. Du er også tidlig i svangerskapet. Med det mener jeg at mye kan gå galt tidlig, og det betyr ikke at det hadde hjulpet uansett hvilken behandling du hadde fått (medisiner og lignende). Jeg har fått et opplegg på fremtidig graviditet.. hvis jeg blir det igjen :( Det innebærer blant annet blodfortynnende, Prednisolon, progesteron og hcg. 

Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært i kontakt med Serum selv, men har lest endel om de da jeg tenkte å dra ned for ed etter å ha gitt egne egg en siste sjanse.

Jeg har lest at de tar endel prøver som ikke tas her. Bl.a. prøver av mensblod for en skjult type clamydia. Og de anbefaler ofte en hysteroskopi der nede som skal være grundig. Håper du får svar, ellers prøv igjen. Har fått inntrykk av at de er veldig seriøse.

Tror kanske det finnes en egen tråd om Serum på ønskebarn sine sider.

 

Forferdelig trist å lese du har mistet så mange, håper du lykkes snart :-)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

God overstått jul til alle som kikker innom! Jeg og mannen tok turen til Athen for å teste Serum- klinikken. Jeg hadde på forhånd tatt prøve av mensblod og googlet masse. Prøven viste positivt for en bakterie som heter ureaplasma som, etter det jeg har forstått, kan forårsake det som kalles bakteriell vaginose. Det skal vel være forbundet med tidlige fødsler og sene aborter etter det jeg har forstått. Da vi kom ned dit snakket hun legen om at bakterien kunne være en del-årsak men hun trodde det kunne være mange ting som virket sammen. Det ble tatt en del prøver, bla spermprøve med DNA- fragmentering og blodprøver som viste om våre immunsystemer ikke går overens. Hun anbefalte ny hysteroskopi (to en for 4 SA- er siden og fikk beskjed om at alt var ok) for å se om livmorslimhinnen så inflamert ut. Da vi kom tilbake til Serum etter å ha vært på sykehuset sa hun at jeg hadde et stort septum (skillevegg) i livmoren som da altså var blitt oversett av legen som gjorde det på meg for noen år siden. Hun sa at hun var helt sjokkert over at det var mulig å overse et så stort septum. Jeg fikk med meg CD med opptak av det som ble gjort i livmoren, hun viste meg og forklate på videoen. Visstnok var septumet så stort at det muligens måtte fjernes i flere omganger, dette pga blødninger under prosedyren som gjorde at kirurgen ikke så noe lengre. Jeg kikket om igjen på videoen i dag, var lettere sjokket over nyhetene der nede. Jeg så at når de kuttet septumet at det var bindevev for det er helt hvitt pga lite blodtilførsel. Vet ikke om det er noen jegere som leser dette men det kan lettest se ut som mellomlaget mellom hud og muskler når man flår en elg. Når kirurgen hadde kuttet dypt nok ble det rosa under- slik som muskel- og slimhinner ser ut. Problemet med skillevegger er at når fosteret fester seg til disse vil blodforsyninga bli for liten til at fosteret kan leve særlig lenge, spontanaborter er iflg Dr. Google, meget vanlige- det samme er ymse fødselskomplikasjoner og senaborter pga hvis fosteret ikke har festet seg i skilleveggen så blir det veldig trangt når det vokser og babyen kan dø eller bli liggende feil vei. Så, det var et rimelig interessant besøk! Vi er veldig glade for at vi gjorde det, planen er at vi skal tilbake om et par måneder for å se om alt er borte og evt fjerne rester. Så skal vi hive oss på prøvinga igjen etterpå! Selv om klinikken (lokalene) virker rimelig nedslitt så har de en helt annen tilnærmingsmåte der enn det jeg har opplevd her hjemme. Dessuten kan de gjøre så og si ALT! ED, spermdonasjon, embryodonasjon, PGD, immunisering etc. De har en fin nettside; www.ivfserum.com. Anbefales!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Lenge siden jeg har vært innom ;)

Så flott at du har fått så mye hjelp i fra Serum. Var jo selv kontakt med de i sommer, og det ble da funnet hidden clamydia, som da i spiller inn på at jeg mister og for exu'n, men er jo så klart ikke eneste årsak. Jeg syns de presset litt mye på at jeg skulle ta hysteroskopi, men vet at de har vært bort på mange skrekk eksempler fra andre land. Foreløpig så  har jeg valgt å ikke gå videre med de for først skal jeg nå ta siste forøk på riksen pluss at jeg har fått Vilja mi og vil ta 40mg prednisolon fra el, som jeg tror er min redning. Fikk også tatt hysteroskopi på riksen i høst, og holdt en tanke i hode om å se etter hvite flekker pga historier jeg har lest, men syns det så rosa og fint ut. Men nå er jeg jo ikke noe lege da :)

Håper virkelig at dette er veien til suksess for deg!! :)

For du forjener en liten en:)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har sendt prøver til Serum i Athen, hvor det ble påvist Ureaplasma. Jeg og samboer fikk 1 mnd antibiotika kur som skulle ta knekken på det. Vi prøver igjen nå etter 6 SA og 1 MA... har også vurdert den hysteroskopien der, som skal være mye grundigere enn i Norge. Kan jo absolutt være verdt å prøve ut!

Jeg har også hatt telefon konsultasjon med de og fikk snakke med en veldig hyggelig lege, som gikk grundig igjennom min historie. De tror det er immunologiske årsaker til at jeg mister siden jeg mister tidlig i 1. Trimester pluss at jeg sliter med stive fingerledd. De anbefaler at jeg skal ta 40 mg prednisolon fra eggløsning+fragmin+Cyklogest+d vitaminer+folat+full sykmelding. Så dette blir mitt regime når jeg blir gravid igjen.... kan ikke si jeg gleder meg, men hva gjør man ikke når ønsket om barn er så stort!!

 

Jeg vurderer også å teste NK celler i London dersom dette ikke fungerer. Har hørt om en flink lege der jeg i såfall vil kontakte.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg fikk også påvist Ureplasma, de mente at det ikke kunne føre til så mye som 8 SA men at det kunne være en faktor. Det mente de før septumet ble påvist. Etter det var påvist var det tydelig at det definitivt var hovedårsaken til tapene mine. Lenafk; da jeg fikk utført hysto på lokalsykehuset syntes jeg også alt så rosa og fint ut, en skillevegg har jeg alltid tenkt ser ut som en, ja, skillevegg- som ei hinne. Men jeg tenker at det er riktigere å kalle det ei sammenvoksing. Man ser tydelig på filmen jeg fikk med meg at når kirurgen begynner å kutte så kommer det frem bare hvitt vev, altså helt uten blodforsyning. Som du skriver har de vært borti skrekkeksempler fra andre land og jeg er et godt eksempel på det! Legen som utførte hystoen på meg kan umulig ha visst hva han drev på med. Selv jobber jeg som tannlege og har vært på en del kurs i utlandet. Der lærer jeg heeelt andre ting enn det vi lærte på studiet i Norge. Feks har jeg fikset pasienter som fikk beskjed av kjeveortopeden sin at bittfeilen deres er for komplisert og jeg er ikke spesialist engang! Det handler om at jeg kan andre typer teknikker og sånn er det nok innenfor helsevesenet også, desverre. Det er ofte liten enighet blant behandlere men de fleste legene virker veldig overbevist om at det de har lært på universitetet er riktig. I alle fall har jeg opplevd mange av legene jeg har vært hos som ignorante, det de ikke vet noe om eksisterer liksom ikke.

 

Vi er nå i gang med prøvingen igjen, er mer nervøs enn noen sinne da jeg føler at hvis jeg mister igjen er det virkelig ikke noe annet å prøve ut. Har mye drømmer om nettene. Huff, et tap er vel bare noe man må ta med seg på veien. Håper deres regime funker for dere uansett! Lykke til til oss alle her inne!

Lenke til kommentar

Du skrev det veldig levende angående hvordan den huden uten blodforsyningen så ut, selv om jeg ikke er jeger ;)

 

Hvis dette forsøket ender i en ny SA, så er det stor sansynlighet for at jeg kommer til å reise ned ditt og ta hysteroskopien, og imunologike tester. Hadde sikkert ikke vært dumt å sjekket om jeg og samboer matcher eller ikke også, slik dere gjorde.

Hva mente de om det forresten, at dere ikke matchet immunologisk, vil det skape ekstra utfordringer ved å beholde embyroet?

 

Jeg håper vi alle lykkes nå etter det vi har vært igjennom!! Neste 6 mnd vil nok fortelle oss mye :)

Lenke til kommentar

Lakseenka: Har du hatt hysto i Norge eller der nede? Jeg har hatt hysto her, men de fant ikke noe unormalt. PÅ 3d ul har jeg kun et septum som buker nedover, men det regner de ikke som årsaken til abortene.. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lenafk; hvis jeg husker riktig så testet de om jeg hadde antistoffer mot han i blodet mitt (blodprøve av oss begge). Hadde jeg hatt det skulle vi ta noen slags "antistoffsprøyter" som jeg oppfattet blir nesten som en vaksine. De kalte det immunisering. Vi satte oss ikke så mye inn i det fordi siden vi fikk beskjed om at vi måtte ned flere ganger og ta sprøyter så orket vi rett og slett ikke det. Vi har begynt på adopsjon og støtter oss til det hvis det ikke går med biologiske barn. Vi føler det er litt grenser for hvor mye vi skal styre på, det sliter voldsomt å prøve og feile så mye. Anbefaler å reise dit, viker som de sjekker alt som er mulig å sjekke.

 

Ønskegull; jeg tok først en hysto i Norge etter 4 sa, fikk vite at jeg hadde normal slimhinne og normal livmorhule. Der nede ble de helt sjokkert over at de ikke hadde sett septumet. Det du beskriver som et septum som bukter nedover virker som akkurat det jeg fikk se på videoen fra operasjonen der nede. Som jeg skrev i innlegget lenger oppe er jeg tannege og har vært mye på kurs i utlandet og mye av det som jeg i Norge lærte var sånn eller sånn blir tolket på en annen måte i andre miljøer. Skal prøve med et eksempel; det som kalles dypt bitt (dvs når man ser i speilet og biter sammen- hvis man med tennene i overkjeven skjuler mye av tennene i underkjeven har man dypt bitt) er noe jeg har lært på universitetet at det eksisterer. Utenlands har jeg lært at det kan være opphavet til spenningshodepine, migrene, øresus og smerter i ørene ØNH- legene ikke finner ut av. Hos små barn kan det gi tilbakevendene ørebetennelser. Jeg har flere ganger helt enkelt lagt fyllinger på noen av tennene til pasienter med dypt bitt slik at det blir høyere og deres spenningshodepine har alltid forsvunnet og migreneanfallene alltid blitt mye skjeldnere. Så der har dere en forskjell! Ønskegull- jeg anbefaler en secound opinion, jeg er rimelig sikker på at dr Jan Helge Seglem Mortensen på Sentumslegene i Bergen vi være av en annen oppfatning og vil henvise deg til en lege han vet vil fikse septumet. Jeg anbefalt han til ei av mine veninner og han mistenkte kanskje polypper og henviste henne til hysto. Hun ble pga kø sendt til et annet lokalsykehus i nærheten av byen vi bor i og der fant de noe de for henne forklarte som ei ujamn slimhinne og fjernet den når hun lå der i narkose. Hun ringte lokalsykehuset vårt og fortalte om det som var gjort og fikk vite at det hadde ingenting med saken å gjøre, deretter ringte hun Mortensen som mente at mye av problemet kunne være løst. 2 uker sener var hun gravid (hun slet med at hun ikke ble gravid og hadde prøvd ivf uten resultat) og fikk en sønn i desember. Uansett hvor i landet du bor er Bergen nærmere enn Athen!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Jeg har akkurat fått svar fra Serum i Hellas at jeg har testet positivt på Ureplasma. Nå må samboer og jeg på en 25 dagers pillekur. De skrev at jeg kunne få resept fra dem, men kan pillene hentes ut her? Vet ikke om jeg vil vise det til fastlegen da de ofte er skeptiske til det de vet lite om. Jeg har hatt fire aborter men har frisk fin sønn på fire år. Håper på det beste.

Lenke til kommentar

Jeg printet ut resepten og gikk på apoteket og hentet ut medisinene. Vel første apoteket var skeptisk og ville ikke gi ut medisinene, men et annet jeg prøvde sa det var greit siden det var en velkjent medisin. Er bare å prøve :) og jeg er gravid nå 4+4, så håper at denne antibiotika kuren har tatt knekken på det og at spiren vil sitte denne gangen. Lykke til på kuren!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...