Gå til innhold

Veien videre etter 1 SA og 1 MA


Voffs

Anbefalte innlegg

Vet at dette strengt tatt ikke er rett forum i og med at jeg ikke har fått diagnosen habituell abort, men håper likevel det er ok at jeg poster her.

Jeg hadde en SA i uke 6 i august i år. Ble gravid igjen rett etterpå, eggløsning to uker etter aborten. Mistet denne i MA uke 10, hadde sluttet å vokse i midten av uke 8.

Jeg lurer på dette med når man egentlig kan starte å prøve igjen. Gynekologen på sykehuset sa at de anbefalte å vente til man har hatt en menstruasjon, men at hun samtidig ikke ville anbefale par som prøvde å bli gravide å bruke prevensjon... Dette fordi man egentlig ikke hadde entydig forskning som tilsa at det at man ble gravid igjen rett etterpå utgjorde større risiko for abort, og at de jo til stadighet så at det gikk helt fint.

Turnuslegen som var der når jeg dro fra sykehuset, det endte med kirurgisk abort, sa uoppfordret at jeg måtte vente en mens pga fare for at det var rester i livmoren som måtte ut, og som kunne føre til ny abort. Synes det var rart at hun sa dette så bastant når man egentlig ikke har forskning som underbygger dette..

Egentlig har vi lyst å prøve, eller i hvertfall ikke bruke prevensjon for å unngå å bli gravid med en gang. Men hva er egentlig risikoen her? Er det tidlig SA pga dårlige slimhinner/forhold i livmoren? Det kan jeg i så fall leve med. Eller er det også risiko for ny abort lenger ut i svangerskapet?

Lurer også på dette med tilskudd på progesteron, leser ar flere har fått det etter to SA/MA. Men ikke vært snakk om det for meg. Kan man få det etter to aborter, må man da be om det selv?

Endret av Voffs
Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Mht progesteron så vet jeg ikke om bien har fått det etter 2 aborter. Jeg mistet tre g rett etter hverandre. Ventet noen måneder og sitter nå m lille Ingrid som blir 12 uker imrg! Så jeg har troen på å ikke stresse opp kroppen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...