Gå til innhold

VG+ Thomas kan bli far til 100 barn...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har ikke VG+, så har kun lest overskrifta. Denne Thomas, er han privat eller offentlig donor? Trodde i min naivitet at det både fantes begrensinger på antall barn en offentlig brukt donor kan etterlate seg (dette ble oss fortalt under forsøkene), OG at de hadde en slags taushetsplikt. Føler meg (som har en donorbaby laget på Riksen i magen) rett og slett litt...vet faktisk ikke hva jeg skal si...sjokkert over at han går ut, og forulempet over å få ansiktet hans servert slik...

 

Noen som har lest saken? 



Anonymous poster hash: 21548...9a8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke lest artikkelen, men på riksen sa dem til oss at det var kun 8 barn pr donor. Så siden jeg har "donor-tvillinger" kan denne donoren kun hjelpe til med 6 andre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest artikkelen :-)

Han er dansk, og han snakker om at i teorien kan han bli far til 100 barn. Det står også at han maks kan bli far til 8 norske barn. Cryos som han donerer til har begrensninger på hvor mange barn i hvert land som kan få barn med samme donor.

Januar-spirer: jeg tror tvillinger og søsken ikke gjelder, selv om kvota er fyllt opp kan man fortsatt bruke donorens sæd til søskenforsøk. Var iallefall sånn for etpar år siden.

 

Jeg syns også det er rart at han valgte å stå fram på denne måten.

Særlig siden det var bilde av det personlige brevet han har skrevet og som ligger i den utvidede profilen hans, noe som faktisk gjør at man kan gå inn og finne ham i listene til Cryos når de har hans varer inne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Vi fikk jo også beskjed om denne 8-grensen, så syntes det var merkelig. Personlig mener jeg det er unødvendig å stå frem med bilde og navn når man er donor i et så lite land som Norge. Er tross alt bare et fåtall godkjente donorer her så det er fort gjort å gjenkjenne på en eller annen måte. 



Anonymous poster hash: 21548...9a8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidenerinne: Til oss sa dem at man ikke kunne reservere donor til søskenforsøk og når han hadde brukt opp "kvota" si så var han ute av systemet. Vi måtte gi beskjed både etter tidlig ul og etter fødsel slik at dem kunne føre opp to barn på donoren. Ikke godt å si hva som da er riktig i forhold til donor/tvillinger/søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo ha blitt forandret også. Har du vært i Norge eller Danmark?

Kan jo hende de praktiserer forskjellig også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym: Han kan brukes som donor i Norge ja, på lik linje med alle donorer som er ikke-anonyme. Men han er altså Dansk og varene fra ham må bestilles fra Cryos som er et dansk firma.

Tror ofte de offentlige klinikkene i Norge bruker norske donorer og ikke de fra Cryos, men dette kan jeg ikke nok om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært inne og lest på Cryos sine nettsteder nå. Litt avansert med nasjonale og internasjonale kvoter.

Cryos teller ikke med aborter og søsken. Fullt mulig de teller på annen måte her i Norge. Men så tror jeg heller ikke norske offentlige klinikker bestiller fra cryos. Men at noen private norske klinikker gjør/kan gjøre det. Men det siste er jeg ikke sikker på.

Jeg har iallefall vært i Danmark og kan i teorien få hvor mange helsøsken jeg vil til barnet mitt, noe jeg syns er flott hvis jeg orker prøve igjen :-)

Og hvis du har fått barn med donor fra Cryos og det er flere strå å få tak i kan du også reise til Danmark og gjøre det samme :-) (når man behandles i danmark og er norsk går det på internasjonal kvote)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rikshospitalet har egne sædbanker så vi har ikke mulighet for helsøsken til våre, men nå er vi fornøyde med de to vi har fått. Var to barn vi ønsket oss og heldige er vi som har fått det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...