Gå til innhold

Ta stilling til student under fødsel.


Buster2

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Jeg vil minne alle fødende på at det er veldig lurt å ta stilling til, om du tillater student under fødsel eller ikke. Skriv det i fødebrevet!

Det er ikke alle jordmødre som spør, så det er muligheter for at studenten bare dukker opp på fødestua. Her blir studenten da bare presentert.

Selv om det høres ut som en smal sak, å si i fra at dette ikke passer for meg, kan det allikevel oppleves som det motsatte.  Med store smerter er ikke motet alltid på topp , og man klarer ikke sette grenser for andre.

Det skal spørres på forhånd, men mange gjør ikke det.

 

Videre er det forskjell på studentene. En jordmorstudent er allerede sykepleier og trenger å få pasienter å øve på. Det er med en jordmor hele tiden. Hun må også ha tatt i mot et visst antall barn for å få praksisen sin bestått.  Studenten har meget stor nytte av at du tillater at hun får være med.

 

At sykepleierstudenter er med på fødestua, vet ikke alle. Hun eller han  er med for å observere . Sykepleiere tar IKKE i mot barn. De er i praksis for å se hvordan spesialhelsetjenesten jobber. . Dvs at du får med en tilskuer til fødselen. Fint for studenten naturligvis, men det kan kjennes ubehagelig ut for enkelte fødende. Det er IKKE obligatorisk for sykepleierstudenter å observere fødsler. Praksisen sin får de bestått like fullt. 

Dette er kunnskap jeg ikke hadde da jeg fødte i februar. 

 

Hadde jeg visst at det kunne  ramle inn en sykepleierstudent under full fødsel, hadde jeg snakket med mannen min på forhånd og bedt han om å ordne opp(Hive ut studenten). Synes det er respektløst å bare ta med studenten uten å spørre, og er det noen sykepleierstudenter som leser dette, ta det til dere... Det skjer oftere enn det burde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var med på mange fødsler da jeg var sykepleierstudent. Jordmor var veldig tydelig på å spørre den fødende om det var greit at jeg var med. Og var det ikke greit, ble dette selvfølgelig respektert!

Dersom studenten blir tatt med uten at den fødende eller partneren har blitt spurt, må dette være en glipp av jordmor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fødte ble studenten med inn i rommet og ble presentert. Dette var i vaktskiftet og jeg hadde så sterke smerter at jeg ikke var i stand til å sette grenser. Jeg klarte faktisk ikke forholde meg til hva som skjedde i det hele tatt, langt mindre håndhilse på følget bestående av jordmor, barnepleier og student.

 Jeg vet at mange jordmødre ikke spør. Dette fordi sykehuset er et universitetssykehus, og derfor bør man belage seg på studenter.

Bare synd at man som fødende tror man skal bli spurt...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del kan de bare komme, jeg er usikker på hvorfor det utgjør noen forskjell, men jeg vet noen ikke ønsker mer enn minimalt med folk i rommet og skriver det i fødebrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...