Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes


Nora2012

Anbefalte innlegg

Hei dere, har aldri vært sukkermonster, med andre ord er ikke glad i søtt, men har fått bevist svangerskapdiabetes. Ikke overvektig og har lagt på meg 9kg (uke 30). 

Men som sagt nå har det vist seg at jeg ved fastende mage hadde høyt blodsukker på 10 mmol/liter (180 mg/dl). Derfor skal jeg ta en ny test som går over 3 timer med måling av blodsukker hver time neste uke, kan hende de resultatene er normale. 

 

Noen som har hatt høyt ved den første målingen og normalt ved den andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kunne tyde på det, men slik jeg har lest fra vitenskaplige studier så er det ikke bevist at det har en direkte sammenheng, altså man kan ha mye fostervann uten å ha svangerskapsdiabetes. Derfor vil jeg ta testen som går over tre timer på fredag med sukkerbelastning for å være helt sikker... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo forsåvidt ha svangerskapsdiabetes uten at det har noen sammenheng med fostervannet også.

 

Jeg kjenner et par som har hatt sv. Diabetes og de har ikke vært overvektige. Ingen har tatt den tretimerstesten men brukt måleaparat hjemme før og etter måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er en god ide. Fikk jo ikke høyt utslag på tom mage, men etter at jeg hadde drukket glukose vannet var det høyt. Så skal faktisk prøve med måleaparat :) har 8 uker til KS, så forhåpentligvis er dette dramaet over etter fødsel. For jo holde meg uten en del frukt og stivelse en stund, poteter og frukt går det mye av i dette huset, men det for resten i husholdningen spise uten meg i de neste ukene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde svangerskapsdiabetes. Fastende var mitt 5,2, og 2 timer etter glukosebelastning var det 8,3. Det sjekket meg på grunn av alderen min (44 år), men jeg er overvektig (men var på -6kg ved glukosebelastningen, og endte opp på -8 kg et par dager før ungen kom ut), og faren min har diabetes. Da jeg hadde ingen symptomer i det hele tatt, så var jeg helt sikker på at jeg ikke hadde det. Ble helt sjokkert da det visste seg å være sant.

 

Jeg ble anbefalt å måle blodsukkert fastende før frokost, og 1,5-2 timer etter frokost. Fant raskt ut hvilke matvarer jeg IKKE kunne spise da blodsukkeret steg for høyt. Langtidsblodsukkeret holdt seg stabilt hele tiden (fikk påvisst sv.diabetes i uke 24) gjennom resten av svangerskapet. Jeg var selv veldig flink til å ikke spise ting jeg ikke burde, og holdt det i sjakk uten medisiner. 

 

Ny glukosebelastning i uke 31 var 4,6 fastende, 10,x etter 1 time (husker ikke akkurat tallet) og 9,x (husker ikke akkurat tallet) 2 timer etter gluskosebelastning. Jeg visste innen 15 minutter etter at jeg drakk drikken at blodsukkeret var for høyt da jeg ble ekstrem trøtt, svimmel og desorientert av høy blodsukker.

 

Jeg ville gjort som legen anbefaler i forhold til å ta ny prøve eller ikke. Jeg ble selv nesten fornærmet at de mente jeg hadde svangerskapsdiabetes, for jeg visste at dét hadde jeg ikke (!), men så feil kan man ta. Mine egne målinger visste at det var sant. Svangerskapet er over for meg, barnet er 4 uker gammelt, og har etter fødselen ikke hatt noen problemer med svangerskapet. Jeg har blitt anbefalt å ta ny glukosebelastning 3-6 måneder etter fødselen for å sjekke at alt er i orden, og har blitt advart at jeg har, mest på grunn av min alder, en 50% forhøyet riskiko for å utvikle diabetes innen 5 år som resultat av svangerskapsdiabetesen.

 

Lykke til videre! Det er faktisk mulig å kontrollere svangerskapsdiabetes med kosten din og å ha en helt grei størrelse på babyen (min kom 38+6 og var 3440 gram).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok akkurat testen idag, fastende var 5,1 etter 2 timer vet jeg ikke enda, de tok en blodprøve i armen og sender den til sykehuset, får vel svaret over helgen antar jeg. Tok testen for 6 år siden også, da hadde jeg rundt 5 fastnde, og 10,4 etter 2 timer! Målte blodsukkeret jevnt under det svangerskapet og ble godt fulgt opp, men jeg hadde perfekte blodsukker hele veien, fastende og etter mat, så de mente jeg ikke trengte så tett oppfølging etter hvert :) Hadde et godt kosthold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar damer, jeg skal ta testen i morgen, må jo være helt sikker. Legen sa glukosebelastnings testen som går over 3 timer med måling hver time trenger ikke å vise høyt, så for håpe at denne omfattende testen vil vise at ting er i orden. Hvis ikke blir det ikke krise heller, for jo regulere kostholde slik dere andre har gjort og regner med at det vil gå bra. Oppdaterer når jeg for resultatene på mandag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten for korrigere noe, har sagt i første innlegg at jeg hadde høyt ved fastende mage, det er ikke riktig hadde normalt ved fastende og høyt etter 50gr glukosebelastning :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, det har gått fint, ingen svgsdiabetes heldigvis...  :) Takk for støtte og svar, var litt stressende dette her... Men nå er det over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det har gått fint, ingen svgsdiabetes heldigvis...  :) Takk for støtte og svar, var litt stressende dette her... Men nå er det over...

Så bra at det ikke var svangerskapdiabetes ;) jeg har faktisk ikke fått noe svar enda....men legen min jobber kun tirsdag og fredag, men syns likevel det er litt dårlig. Får håpe jeg ikke hadde høyt blodsukker etter 2 timer siden de ikke ringer meg. Skal ikke tilbake før om par uker, og da har det allerede gått 3 uker siden testen...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...