Gå til innhold

Tips og råd til hva man trenger når barnet kommer?


Gjest Lionel

Anbefalte innlegg

Hei:-)

Kanskje litt tidlig, men vil forberede meg så godt jeg kan. Kjøpe litt og litt å ikke alt på en gang.

Er snart 12 uker, men vil så gjerne ha en liste jeg kan ha slik jeg vet hva jeg skal kjøpe.

Hva trenger man når babyen blir født?

Håper på at dere kan skrive en liste til meg på hva som er ett must å ha! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

noe jeg savnet som ikke var på listene var;

- Babynest

- Speil til å ha il bilen

- Lys, et bærbar lys som ikke lyste så sterkt til natte amming og bleieskift, trenger litt lys noen ganger for å hjelpe baby å finne puppen. jeg kjøpte en på lampehuset men ser de selger de i baby butikkene nå, samme prinsipp som "Pabobo" lampen :)

- og følte jeg trengte litt i str 50 og fant ut at 3-4 ting var passe (3-4 bodyer, 3-4 bukser, 3-4pysjer)

- likte også ammeputene med kuler i best, for da kan man "dandere" puten bedre etter behov

 

LYKKE TIL :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående babynest: På nyfødt intensivavdelingen tok de bare et passe stort håndkle som de rullet til en pølse og la den i en ring med endene ned. Og så la de et lammeskinn over (eventuelt kan du legge et teppe eller laken. Fungerer kjempefint. Jeg lagde en i vogna og en i senga. Koster ingenting heller :) 



Anonymous poster hash: e24ee...57c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille er 1 måned idag, og dette er litt av hva jeg har erfart:

 

 

- Har ikke hatt bruk for babynest, noe som egentlig stod høyt på ønskelista. Babynest er kanskje greit om du har mange barn i familien/omgangskretsen som vil holde babyen, da blir det mye stødigere. Men jeg har ikke savnet det :) Men nå har jeg fått en baby med godt sovehjerte og kan sovne ca overalt, da  :sovne:

 

- Kjøp noe klær i str 50, mest i str 56! Fikk mye fint tøy i 50 både i babyshower og barselgave, men han har ikke fått brukt det mer enn et par ganger før det har blitt for lite. Noe har jeg prøvd å tvinge på fordi det er så fint, men må nok bare innse at jeg får pakke det ned allerede...  :fnise:

 

- Jeg trodde jeg hadde MASSE klær, har både arvet og fått en del, dermed ikke kjøpt så mye hverdagslig selv han kan gå med. Men mye havner i skittentøyet etter bare en dag, eller kanskje bare en halv, både pyjamaser og bodyer. De har blitt både bajsa og gulpa ut ;)

 

- Ha både MME og maltekstrakt i hus, just in case. Nå var det litt "spesielt" i mitt tilfelle, da vi ikke fikk til ammingen, og jeg måtte pumpe. Fullpumpet de første 2 ukene, men så med helsestasjonbesøk og diverse hendte det så mange ganger at jeg ikke fikk pumpet meg før langt utpå dagen, og var for trøtt til å pumpe om natta flere ganger, at jeg begynte å få mindre melk. Plutselig var det ikke nok melk til at han ble mett, så da gikk vi sakte men sikkert over til MME. Men dette er jo selvfølgelig bare sånn det var med meg :)

 

Det er liksom det jeg kommer på av mine erfaringer sålangt.

Kos deg masse i tiden fremover, det er som de sier; Det går FORT!  :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tusen takk jenter for mange fine svar :)) Jeg visste ikke hva en babynest er en gang, googlet det å da forstå jeg hva det var :P altså jeg forstår at babyen skal ligge

I den men hvor skal man bruke den liksom? Hjemme bare, eller i vogna? Det er forsatt tidlig for meg, blir 13 uker til over helgen, er det tidlig å begynne å kjøpe klær? Hva synes dere? Gjerne skriv flere ting hvis dere kommer på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min lille er 1 måned idag, og dette er litt av hva jeg har erfart:

 

 

- Har ikke hatt bruk for babynest, noe som egentlig stod høyt på ønskelista. Babynest er kanskje greit om du har mange barn i familien/omgangskretsen som vil holde babyen, da blir det mye stødigere. Men jeg har ikke savnet det :) Men nå har jeg fått en baby med godt sovehjerte og kan sovne ca overalt, da :sovne:

 

- Kjøp noe klær i str 50, mest i str 56! Fikk mye fint tøy i 50 både i babyshower og barselgave, men han har ikke fått brukt det mer enn et par ganger før det har blitt for lite. Noe har jeg prøvd å tvinge på fordi det er så fint, men må nok bare innse at jeg får pakke det ned allerede... :fnise:

 

- Jeg trodde jeg hadde MASSE klær, har både arvet og fått en del, dermed ikke kjøpt så mye hverdagslig selv han kan gå med. Men mye havner i skittentøyet etter bare en dag, eller kanskje bare en halv, både pyjamaser og bodyer. De har blitt både bajsa og gulpa ut ;)

 

- Ha både MME og maltekstrakt i hus, just in case. Nå var det litt "spesielt" i mitt tilfelle, da vi ikke fikk til ammingen, og jeg måtte pumpe. Fullpumpet de første 2 ukene, men så med helsestasjonbesøk og diverse hendte det så mange ganger at jeg ikke fikk pumpet meg før langt utpå dagen, og var for trøtt til å pumpe om natta flere ganger, at jeg begynte å få mindre melk. Plutselig var det ikke nok melk til at han ble mett, så da gikk vi sakte men sikkert over til MME. Men dette er jo selvfølgelig bare sånn det var med meg :)

 

Det er liksom det jeg kommer på av mine erfaringer sålangt.

Kos deg masse i tiden fremover, det er som de sier; Det går FORT! :hug:

Tusen takk for ett fint innlegg du skrev til meg. Synes tiden går kjempe sakte jeg ;( forresten hva er MME? Som du har skrevet i innlegget ? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi slet nesten ut babynestet. Hun sov kjempegodt oppi der, om hun så var i sofaen eller når vi var på besøk. Helt genial å forflytte baby sovende til vugga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MME er morsmelkerstatning, som NAN, Collett o.l. Finnes sikkert mange typer, men jeg er mest kjent med disse:)

Vi hadde behov for mange smekker spes til eldste som gulpet hele tiden.. Da slipper man å skifte klær hele tiden..

Kule klær med hette, krage o.l er ikke spes behagelig for et nyfødt barn som ikke klarer å bevege seg selv, fikk masse fint i gave som desverre ikke ble brukt, kanskje prøvd for å ha hatt det på (hadde vasket det allerede, ellers ville jeg ha byttet det).

Jeg var veldig fornøyd med ammemadrassen fra Dry Kid og brukte den masse til yngste;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babynest er til soving :) siden den er litt lun og god så føler baby mer trygghet, prøv å ha babyen sovende i denne hver gang den sover så kan den kanskje bruke babynest som "roende" og den kan ta taes med på besøk så roer babyen seg bedre for den er kjent med lukt og soving der :) ha den i sengen, sofaen, etc ;)

jeg hadde ikke denne selv, men jeg lagde en slik bue med et av teppene, og det fungerte fint (viste ikke om det før snuppa var for stor)! men med denne neste skal jeg ha babynest ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Min lille er 1 måned idag, og dette er litt av hva jeg har erfart:

 

 

- Har ikke hatt bruk for babynest, noe som egentlig stod høyt på ønskelista. Babynest er kanskje greit om du har mange barn i familien/omgangskretsen som vil holde babyen, da blir det mye stødigere. Men jeg har ikke savnet det :) Men nå har jeg fått en baby med godt sovehjerte og kan sovne ca overalt, da :sovne:

 

- Kjøp noe klær i str 50, mest i str 56! Fikk mye fint tøy i 50 både i babyshower og barselgave, men han har ikke fått brukt det mer enn et par ganger før det har blitt for lite. Noe har jeg prøvd å tvinge på fordi det er så fint, men må nok bare innse at jeg får pakke det ned allerede... :fnise:

 

- Jeg trodde jeg hadde MASSE klær, har både arvet og fått en del, dermed ikke kjøpt så mye hverdagslig selv han kan gå med. Men mye havner i skittentøyet etter bare en dag, eller kanskje bare en halv, både pyjamaser og bodyer. De har blitt både bajsa og gulpa ut ;)

 

- Ha både MME og maltekstrakt i hus, just in case. Nå var det litt "spesielt" i mitt tilfelle, da vi ikke fikk til ammingen, og jeg måtte pumpe. Fullpumpet de første 2 ukene, men så med helsestasjonbesøk og diverse hendte det så mange ganger at jeg ikke fikk pumpet meg før langt utpå dagen, og var for trøtt til å pumpe om natta flere ganger, at jeg begynte å få mindre melk. Plutselig var det ikke nok melk til at han ble mett, så da gikk vi sakte men sikkert over til MME. Men dette er jo selvfølgelig bare sånn det var med meg :)

 

Det er liksom det jeg kommer på av mine erfaringer sålangt.

Kos deg masse i tiden fremover, det er som de sier; Det går FORT! :hug:

Tusen takk for ett fint innlegg du skrev til meg. Synes tiden går kjempe sakte jeg ;( forresten hva er MME? Som du har skrevet i innlegget ? :/

 

 

MME er morsmelkerstatning ;) NAN og sånn :) Slapp av, du lærer mye om hva ting er på veien! Og jeg lover det, plutselig går det veldig fort, spesielt nå som du er over "12-ukersmerket" og etterhvert skal på ultralyd. De har sikkert en tråd her på forumet om andre som skal ha baby i samme måned som deg (hvis ikke kan jo du starte en?) og der får du nok vite masse. Jeg var med i en slik tråd her, og halvparten av det jeg lærte under svangerskapet var i den tråden. I tillegg er det gøy å sammenligne plager og tegn når fødselen nærmer seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...