Gå til innhold

Aldersforskjell i et forhold?


Snart_mamma1

Anbefalte innlegg

Jeg trenger å vite deres mening om dette. Jeg og samboeren sitter å diskuterer hva vi mener om aldersforskjellen i et forhold. Han mener at noen få år, kanskje maks fem år er nok. Mens jeg mener at hvis paret har det fint sammen, og trives i hverandres selskap, så spiller ikke alderen noen rolle. Selvsagt så finnes det grenser, du skjønner jo at det er noe annet enn en partner de 20 år gamle jentene som blir sammen med de rike 80 åringene leter etter.

 

Såe, hva er deres mening? Håper at noen kommer med sine synspunkter og kanskje egne erfaringer? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen? Hahah, okei. La oss si det litt annerledes, for jeg er fortsatt spent på hva dere mener!

 

Jeg kjenner en 16-åring som er i et forhold med en som er 23 år eldre enn henne. Selv mener jeg at dette er helt sinnsykt siden hun ikke er myndig. Men, på en annen side så har jeg aldri sett noen som behandler hverandre så fint som dem gjør. 

Selv har jeg en 16-åring, og jeg lurer veldig på hva jeg hadde gjort hvis hun kom hjem med en 40-åring..

 

Så, hva synes dere om en aldersforskjell på 20+ år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En på 16 med en på 40?? Nei det syns jeg blir litt mye. Hva skal en 40 åring med ett lite barn?! Ekkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at alder har ikke noe å si så lenge begge to er voksne. Men 16 åring burde være sammen med en på samme alder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj.. Jeg kan til en viss grad forstå en 16-årings fasinasjon av en eldre kar. Men at han er interessert i et barn, tenker jeg ikke er helt OK. 

 

Det er 9 år mellom mannen min og meg - og det funker helt fint! Tenker ikke på forskjellen i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at jo eldre man er, jo mindre rolle spiller aldersforskjellen.

 

Er man ung og i sakens natur på mange måter uerfaren vil en aldersforskjell på 10 år være veldig mye. Er den ene 40 og den andre 50 ville jeg ikke løftet et halvt øyenbryn en gang.

Problemet oppstår der hvor alderforskjellen er så stor at man ikke blir to likeværdige partnere men hvor den ene får en rolle som den mindst erfarne=den som skal veiledes/støttes. Alle kan jo trenge støtte fra sin partner eller å diskutere noe vanskeligt å be om råd, men det bør være en ballanse i det og det bør gå begge veier. Det som ikke er bra er om den ene blir avhengig av den andre og f eks ikke tør/får lov å ta egne beslutninger. Det kan bli et veldig skeivt maktforhold i forholdet.

Det er i mine øyne ikke mulig å sette aldersgrenser på. En del avhenger av personene. Folk modnes forskjellig. Men er man 18 tenker jeg at 5-6 år eldre partner er ok men ganske mye, er man 30 tenker jeg at en partner som er 10 år eller litt mer eldre er helt ok. Er partneren så mye eldre at han/hun er på alder med sine svigerforeldre da synes jeg personlig at det blir litt rart - men jeg vet om et ektepar med en slik aldersforksjell og de har det bra og har akkurat hatt 15 års bryllupsdag. Man skal aldri si aldri når det er snakk om kjærlighet og mennesker. Vi er ikke akkurat A4 noen av oss. (Selvfølgelig innen for lovens grenser. Går absolutt ikke inn for noen form for pedofili eller at godt voksne folk skal utnytte uerfarne ungdommer!)

Endret av Giss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 12 år eldre enn min mann. Jeg ble skeptisk når det var så stor alders forskjell i starten, men han ga seg ikke. Skulle ha meg han. Vi er nå gift og har det helt topp sammen. :)

Endret av Bethlisa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 11 år mellom meg og typen. Synes det går helt fint og har vært sammen i 6 år nå.

Jeg var også sammen med en som var 16 år eldre enn meg da jeg var yngre. Mest fordi det var artig og spennende.. Men har en annen mening om det nå. Ihvertfall med tanke på hvilken alder man er i.

Jeg synes når en 16 åring er sammen med en på 40 år (uansett kjønn) er litt drøyt, og jeg ville nok ikke helt ha tillatt det om datter/sønnen min fant seg en på 40 år.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 år her også, har aldri tenkt på forskjellen, men som andre nevner så er det noe annet når en er 30 og den andre 41, en når den ene er 15 og den andre 31 :S eller den ene 16 og den andre 40... 

Endret av Nora2012
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det 19 års forskjell. Jeg var 31 og han 50 da vi traff hverandre. Tenker ikke noe over det i det daglige, mer på andre praktiske ting, som at han faktisk vil være en gammel mann når minste flytter hjemmefra :-P Med andre ord var ikke dette helt planlagt... Kommer nok til å merke det mer om noen år, i form av energi osv. Hadde jeg vært 16 og han 35... Hmmmm.... Nei, det hadde jeg syntes vært litt spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 år mellom meg og min mann :) jeg var 20 år da vi ble sammen. Vi var litt frem og tilbake før vi ble samme for 13 år er mange år.. Men kjærligheten og kjemien ble så sterk at vi ikke kunne la hver. I dag tenker vi ikke over aldres forskjelen og venter nå vårt andre barn sammen. Vi har det utrolig bra sammen og har mye av de samme innteresene og han er ung til sins og jeg litt gammelmodig så da treffes vi på mitten. Jeg synes når man er voksen så har ikke aldre så mye og si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hvorfor er det mere akseptabelt,når menn er eldre enn dama? Men når dama er eldre så ser folk litt rart på en .Ser man en dame som er høyere enn mannen ,snur folk seg etter dem .?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Aldersforskjell mellom meg og min mann er 6 år når vi møttes var jeg 15 og han 21 :)

Min bestevenn ble sammen med en 12 år eldre mann. Hun var 15 og han 28 :) (Ja litt drøyt i den alderen men så lenge de har det bra )

 

Jeg personlig mener at kjærlighet har ingen aldersgrense man kan ikke styre hvem man faller for ❤️❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg er 7 år eldre enn mannen min, aldri vært noe problem og vi har aldri merket noe til det vært sammen i 5 år, gift i 1 år og har et barn sammen, nummer 2 på vei ❤ Jeg hadde en sønn fra et tidligere forhold som han er like mye far for som sin egen, det skulle bare mangle, her i gården er det ikke rom for å gjøre forskjell jeg er forresten 34, han er 28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var 23 år mellom mamma og pappa, de ble sammen da hun var 31 og han 54. Akkurat i den alderen går det fint, men når man tipper 65/70 så blir man mer predisponert for sykdom uansett hvor sprek man er. De ble selvfølgelig skilt for aldersforskjellen ble for stor. Han gikk Birken på ski som 70åring, men døde ikke lenge etter grunnet prostatakreft og slag. Man skal tenke seg om før man får barn når det er såpass aldersforskjell, det er ikke bra å gå på besøk på sykehjem som tenåring, og selvfølgelig stå ansvarlig for begravelse også i den alderen. Folk velger selv, men som barn av den aldersforskjellen ville jeg aldri gjort det selv mot egne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger å vite deres mening om dette. Jeg og samboeren sitter å diskuterer hva vi mener om aldersforskjellen i et forhold. Han mener at noen få år, kanskje maks fem år er nok. Mens jeg mener at hvis paret har det fint sammen, og trives i hverandres selskap, så spiller ikke alderen noen rolle. Selvsagt så finnes det grenser, du skjønner jo at det er noe annet enn en partner de 20 år gamle jentene som blir sammen med de rike 80 åringene leter etter.

 

Såe, hva er deres mening? Håper at noen kommer med sine synspunkter og kanskje egne erfaringer? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg desverre litt gammel 56,men jeg har for kort tid tilbake flyttet sammen med en mor til fem år gammelt barn (hun er 37). Vi har vært sammen en gang tidligere også ,men det var fem år siden sist. Vi elsker verandre over alt og fremtiden får vise hva som var rett. Jeg vet bare med meg selv at jeg ikke kan gå videre i livet uten å prøve enda en gang . Dette forholdet er ikke basert på,sex ,bare så det er sakt! Selv har jeg vært som nyforelsket i henne i over ti år ! Det er mye som ikke er sakt her ,men vi var begge single når vi møttes første og andre gangen ,så moralen er noenlunde i orden. Vi har noe problemer ,men det håper jeg og vi at løses ,slik at vi får rolige dager . Det er for å få råd til vårt samliv at jeg er her på denne siden.

 

Jeg trenger å vite deres mening om dette. Jeg og samboeren sitter å diskuterer hva vi mener om aldersforskjellen i et forhold. Han mener at noen få år, kanskje maks fem år er nok. Mens jeg mener at hvis paret har det fint sammen, og trives i hverandres selskap, så spiller ikke alderen noen rolle. Selvsagt så finnes det grenser, du skjønner jo at det er noe annet enn en partner de 20 år gamle jentene som blir sammen med de rike 80 åringene leter etter.

 

Såe, hva er deres mening? Håper at noen kommer med sine synspunkter og kanskje egne erfaringer? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg er litt uenig med meg selv jeg.  

 

Jeg var gift i 17 år med en mann som var 12 år eldre enn meg. jeg var 19 og han var da 31. Det fungerte fint i starten, vi giftet oss og fikk 3 nydlige barn. Men på eit eller annet tidspunkt så forandret vi oss så ulikt. eller det vil si han forandret seg svært lite i løpet av de årene, mens jeg ble "voksen", dermed begynte vår livsmål å endre seg hver for oss. Jeg begynte å studere igjen da barna blei litt større, og hadde ønske om å skape eit spennande og aktiv framtid for vår familie, medan han var mest intresert i å ha så lite krevende og stressende liv som mulig. Den holdningen førte til å vi voks i fra hverandre og vi er nå skilt. Dette er ikke nødvendigvis ein konsekvens av stor aldersforskjell, det kan like mye være personlighets forskjeller som kan ha skulda for at vi ikke lykkes. Derfor er jeg litt usikker på om aldersforskjell virkelig har noe å si i et forhold dersom to mennesker virkelig er forelska og har samme verdier og mål for livet, og passer på å utvikle seg sammen. Men i mitt forhold vart min eksmann veldig rask "gammel" og mistet gnisten for livet. Jeg er nå forlova med en mann 20 dager eldre enn jeg, og det er kjempestor forskjell. Men også personlighteten deres er forskjellig. Så jeg kan ikkje konkludere med det ene eller det andre. Jeg tror jeg hadde vært skeptisk til et nytt forhold til en som var så mye eldre enn meg, og kanskje hadde jeg også hatt noen advarende ord å si til noen som vurderte eit  forhold med stor aldersforskjell, men når det er sagt, så er alder kun eit tall og treng ikke ha noe med hvordan personene forholde seg til hverandre og tar vare på hverandre. og ikkje minst respekterer og elsker hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...