Gå til innhold

Permisjon og ferie


Snart.mor.til.2

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg lurer på om noen har noen erfaring om hvordan det fungerer med permisjon og ferie jeg? Jeg har nemlig to spørsmål:

 

Jeg får ut i permisjon siste uka i februar. Jeg jobba i hele fjor og har i utgangspunktet opparbeida meg ferie og feriepenger for 2015. Har jeg da krav på 4 uker ferie som jeg kan ta ut helt i begynnelsen av 2015, før jeg går ut i permisjon?

 

Og når man er i permisjon, opparbeider man seg feriepengegrunnlag og feriedager til året etter? Jeg er jo ferdig med permisjonen min i Januar 2016. Litt kjedelig om jeg ikke skal ha opparbeidet meg feriepenger eller feriedager til noe som helst ferie resten av året da :/

 

Håper noen kan hjelpe, for jeg blir ikke klok på dette og ikke på svarene jeg får av nav heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

 

Om du har ferie opptjent i 2014 som du vil ta ut i 2015 er det lurt å putte den inn i permisjonen din sånn at du kan forlenge permisjonen. Du kan forlenge permisjonen med inntil 4 uker og 1 dag( lovbestemt ferie). I de ukene du tar ferie får du ikke foreldrepenger, men feriepenger opptjent året før.

 

Spørsmålene dine avhenger litt av om det er NAV eller arbeidsgiver som betaler deg foreldrepenger.

 

Reglene er at du opptjent deg feriepenger av de 12/15 (100/80 dekning) første ukene av permisjonen. Det vil si at du får langt mindre i feriepenger i 2016 enn om du hadde vært i jobb. Du har derimot full rett på ferie.

 

Om arbeidsgiver forskutterer foreldrepenger , er det opptil hvilke avtaler som gjelder. Offentlig ansatte opptjener fulle feriepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Fikk samme svar her for litt siden, men var ikke helt sikker på om jeg hadde forstått det rett før nå haha. Men jeg har heldigvis fått avtale med jobben at jeg skal ta ut to uker ferie i januar og at jeg får overføre de to siste til 2016. Da regner jeg med å få betalt ca 3 uker ferie i 2016 og det kan jeg leve med. Vil helst ikke bare forlenge permisjonen, for da får jeg forlengningen på begynnelsen av 2016 og jeg vil heller ha ferie på sommeren og i desember ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær klar over at de muligens utbetaler feriepengene i juni 15 likevel og da får du ikke noe i 2016 så du kanskje sparer de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Virker som Frufluffy her har peiling, så smetter inn med et spørsmål:P Vet du om man må søke om å ha den lovbestemte ferien? I så fall, hvordan? Virker som om det søknadsskjemaet som kalles fleksibelt uttak (tror det var det) bare gjelder dersom du skal overføre ferie man ikke fikk tatt ut fra foregående år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV skal ha en søknad om utsettelse av permisjon med lovbestemt ferie om det var det du mente?

 

Nå har jeg erfaring fra at NAV betaler foreldrepenger og ikke arbeidsgiver.

da jeg fikk første og arbeidsgiver utbetalte foreldrepenger søkte jeg ikke NAV om utsettelse . Reglene har blitt strengere, men mulig en kan ha egne avtaler med arbeidsgiver slik at man på en måte bare tar all ferien på slutten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...