Gå til innhold

Kontroll hos lege/jordmor


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei :) 

 

hvor ofte har dere gått til kontroll hos lege/jordmor og tatt blodprøver og sjekket urin?

 

Jeg var i uke 10/11, og skal ikke til jordmor før uke 22. Jeg er nå 17+3. Føler det er litt lenge imellom? Eller er det ingen grunn til å ta blodprøver og sjekke urin så tidlig?

 

Tusen takk for svar :)

 



Anonymous poster hash: a88a7...af7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var til kontroll 8+3 og ikke igjen før 22+6, neste kontroll nå er 26+6. Vanlig med få kontroller i begynnelsen, så hver 4 uke fra uke 23-24. Med mindre en har risiko svangerskap

Blodprøve og urin på første, kun urin på de fleste andre :-)

Endret av Marianne89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos legen i uke 8 og ringte jordmor i dag, nå er jeg 15+4. Jeg fikk plass på et kurs allerede på mandag for gravide med termin omtrent på samme tid. Da er det litt felles samling også får alle litt alenetid med jordmor hvor vi lytter etter hjerteslag :) deretter er det vanlig kontroll fra uke 24, evt tidligere dersom jordmor mener det er nødvendig :) veldig fornøyd med oppfølgingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 18+1. Har hatt to legekontrollar og to jordmordkontroller. Samt to ultralyder. 

Trur eg får litt ekstra sjekk her sida eg er so ung, og dei vil passe på at alt går bra med meg. 



Anonymous poster hash: 1ebb8...9e1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ble plutselig litt engstelig for f.eks svangerskapsforgiftning og sånn, hehe :) men det er nok litt tidlig for det! På de offentlige retningslinjene er jo andre svangerskapskontroll i uke 24, så det er nok ikke poeng i så ofte i begynnelsen :)

 

Anonymous poster hash: a88a7...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på første kontroll i uke 7. Har hele veien vært der hver 4 uke. Hun sa at hver 4 uke er vanlig frem til uke 28. Etter uke 28 er det en gang hver 14 dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var til første kontroll i uke 12, tok blodprøver og urinprøve. Ultralyd i uke 19, og skal til jordmor i uke 24. I følge kontrollprogrammet for svangerskap er det 8 kontroller hvis det ikke er noe spesielt :)

 http://nhi.no/graviditetsoraklet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/kontrollprogrammet-i-svangerskap-4936.html?page=2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke noe å bekymre seg for.. det er som du sier vanlig å begynne med kontroller hver fjerde uke fra uke 24, så er det nok noen helsestasjoner som har bedre kapasitet og dermed kan gi tettere oppfølging. :) blir spennende med flere kontroller fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du har helt vanlig oppfølging :)

 

Selv er jeg på sykehuset hver uke for blodtrykk, blodprøver, urinprøver og ultralyd. Det er mye pes, tar 4-5 timer hver gang.

 

Anonymous poster hash: 99d1f...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss.. kan jeg spør hvorfor du må ta så mange undersøkelser?

 

Anonymous poster hash: a88a7...af7

Jeg har diabetes og blodsukkeret mitt er ikke under kontroll. Så jeg blir fulgt svært grundig opp. Blodtrykket mitt har også steget veldig.

 

Anonymous poster hash: 99d1f...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...