Gå til innhold

Angående overtid


Apex

Anbefalte innlegg

Etter noen uker i 3.trimester vandrer tankene innimellom over mot fødsel og tidspunkt for dette - noe man i de fleste tilfeller har liten innvirkning på.. Jeg er forsåvidt innstilt på at det skjer når det skjer - men lurer på om det er noen av dere andre gamliser som vet om damer som oss (er 39 selv) må gå like mye over termin før de setter igang fødsel?

Med 1.mann ble jeg igangsatt i uke 38 pga svangerskapsforgiftning så jeg håper egentlig jeg får være i fred, frisk og rask til minimennesket selv er klar til å møte verden! :)

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Jeg ble satt igang nå nylig på det som var helt standard ifølge nåværende regler. Ingen spesiell behandling pga alder.

 

Fødte et sundt og friskt barn, og hadde et helt fint svangerskap uten mer plager eller komplikasjoner enn de forrige (da endel yngre) :-)

 

Anonymous poster hash: 2f852...e68

Lenke til kommentar

Blir vel ikke satt i gang før tiden pga alder. Eneste jeg vet er at etter nye retningslinjer skal en på kontroll 7.dag på overtid. Hvis en da er førstegangsfødende og over 35 år så blir en satt i gang denne dagen. Andre kan få lov å gå til dag 11 før igangsettelse. Men er vel ingen regel uten unntak.

Lenke til kommentar

Fikk beskjed om at mine ønsker vil bli tatt hensyn til, når man kommer til kontroll 7 dager etter termin. De ser vel på totalbildet før de gjør sine vurderinger.

Lenke til kommentar

Annonse

Jeg sogner til Drammen sykehus, og der ble jeg fortalt på 18-ukers ul (som var i mai) at da jeg er over 40, så ville jeg bli satt i gang senest termindagen. Dette ble konfirmert av to overleger i ukene 36 og 37, samtidig som jeg fikk tilbud om igangsetting i uke 38 eller 39 (men dét på grunn av tidligere dødfødsel).

 

Jeg har en vennine som sogner til samme sykehuset og er over 40, men som måtte gå noen dager over termin (3 dager over) før de satte i gang fødselen, selv om hun også hadde fått beskjed at hun ville bli satt i gang senest termindagen. Jeg vet ikke hvorfor det ikke skjedde, men tenker det kan godt være at det ikke var kapasitet på føden å sette i gang en fødsel - men det kan jeg ikke vite. (Vet at min egen igangsetting måtte ha flere pauser underveis pga for mange fødende og manglende fødestuer.)

 

Jeg vil tro det er forskjellige praksis i landet, men personlig ville jeg ALDRI godtatt å gå over termin i min alder da risikoen for problemer øker med alder (er 44 år gammel).

Lenke til kommentar

Er nok riktig som shari z skriver. Jeg ble dog satt igang etter 9 dager over termin, da jeg var bekymret for vesla sov litt for godt. Samt høyt bt. Men de gjorde ikke dette grunnet alder ( er 37).

Men hadde jeg vært over 40 og evt førstegangs fødende hadde jeg nok ikke fått gå lenger enn termin.

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen! :)

Konkluderer med at tilbudet til oss gamliser er variabelt ut fra alder, tidligere fødsler eller ikke og helseforetak - og i tillegg pågang ved den aktuelle institusjonen.. Føler meg godt ivaretatt, så for min del går det sikkert greit med en uke over termin hvis helsa vår tilsier at jeg fremdeles føler det komfortabelt slik i desember. :)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Gjest Trulte med to små

Jeg er 40 uker på vei i dag og fikk beskjed på sykehuset at jeg ikke skal gå mer en til uke 41+3 om ikke fødselen starter av seg selv. Er fylt 40 år.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke over 38, men siden jeg har gått over termin dato to ganger spør jeg alltid når jeg er på sykehuset om retningslinjene for overtidskontroll.

 

Hver gang får jeg beskjed om at så lenge jeg ikke er over 38 er rutinene at man kan gå 11 dager over termn før i gangsettelse.

 

Dagens informasjon av fødselslege på sykehuset var den mest oppklarende. Jeg vil få komme inn på kontroll 41+3 dvs 290 dager, 1 uke over termin for kontroll, hadde jeg vært 38 år ville denne kontrollen vært på termindato 40+3

 

Videre er retningslinjene at man settes igang/vurderes 11 dager over termin. 294 dager  Ved alder over 38 er vurderingen av alder med i vurderingen i veien videre.  

 

 

At man selv ved lovnad om i gangsettelse må vente noen dager har nok som regel med kapasitet å gjøre om alt ellers virker fint. 

 

 

Veldig mange som nærmer seg 40 får beskjed om i gangsettelse ca 1 uke over termin har jeg skjønt. 

 

Selv med nasjonale retningslinjer vierker det som om det er forskjeller rundt om likevel 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...