Gå til innhold

Hjeelp jeg skjønner ingenting :(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 50% fast stilling men får ofte flere timer og jobber som regel minst 80%. Vil det da si at når de skal regne ut foreldrepenger så tar de et gjennomsnitt eller kunn de 50% som jeg har på kontrakt ?

 

Å hva skjer om heg blir sykemeldt? (Noe som er reelt da jeg har hypermesis og bekkenløsning) vil jeg da kunn få de 50% pga at jeg mister sjansen til å jobbe ekstra?

 

Om noen kan hjelpe meg med å skjønne blir jeg veldig takknemlig!

 

Anonymous poster hash: 6da61...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er hva NAV sier på sine nettsider... Håper du blir klokere av det :) 

 

Foreldrepenger beregnes av den inntekten du vanligvis har. Hva som er ditt vanlige inntektsnivå, fastsettes etter en individuell vurdering. I tillegg tas det hensyn til hvorvidt du er arbeidstaker, selvstendig næringsdrivende eller frilanser.

NAV utbetaler foreldrepenger opptil seks ganger folketrygdens grunnbeløp (G).

Inntekter som tas med i beregningen er lønnsinntekt og godtgjørelser som er resultat av din egen arbeidsinnsats og som gir pensjonspoeng. Inntekter som ikke tas med i beregningen er lønn for overtid, feriepenger og godtgjørelser som helt eller delvis skal dekke utgifter i forbindelse med arbeidet. Hvis du mottar naturalytelser under foreldrepengeperioden tas disse ikke med i beregningsgrunnlaget.

Hvis du har inntekter både som arbeidstaker, selvstendig og/eller frilanser, gjelder det spesielle regler som du kan få mer informasjon om ved å ringe oss på 55 55 33 33 eller ved å kontakte oss på chat eller Facebook.

Foreldrepenger for arbeidstakere

Utgangspunktet for beregningen er den inntekten du har når stønadsperioden din starter. Arbeidsgiver må dokumentere inntekten din ved å fylle ut og sende inntektsopplysningsskjema NAV 08-30.01 til NAV. Vi sammenligner denne inntekten med gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten din de tre siste årene. Vi legger vekt på opplysninger om arbeidssituasjonen din på søknadstidspunktet og vurderer om den nåværende inntekten eller gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten de tre siste årene skal legges til grunn ved fastsettelsen av grunnlaget for beregningen av foreldrepengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...