Gå til innhold

Hvordan hadde du reagert hvis stefar..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

tok tak i barnet ditt og tok det med seg ut på verandaen og stengte døra? Barnet på snart 4 år koom hjem fra samvær med far og skulle spise middag, jeg merket med engang at han var i et litt rampete humør og da han ikke fikk ketshup på maten ville han ikke ha noe og ragerte med å bli sint. Dvs han gikk fra bordet og kastet en pute i gulvet. Jeg velger å overse det, tenker at det er beste måten for å få han til å slutte. Men stefar slår i bordet, reiser seg og går bort til ungen og ber han ta opp puten. Da barnet svaree med å kaste enda en pute i golvet tar han tak i det og stenger barnet ute på verandaen.  Jeg går og henter barnet inn igjen rett etterpå og sier at dette kan jeg ikke akseptere..vel, han kan ikke akseptere at barnet kaster ting på golvet uten å plukke det opp etter seg.. Hvordan hadde dere reagert?



Anonymous poster hash: aec8f...bd0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke ha akseptert en slik metode. Min mann er stefar til mine barn, og i utgangspunktet er vi likestilte i autoriteten over dem, men der ville jeg ha brukt biologisk mor-vetoet mitt. Uakseptabelt. 

 

På den annen siden ville jeg heller ikke ha latt slik oppførsel passere helt uten reaksjon. Er enig med stefar i at det bør reageres, men helt uenig i metoden hans.



Anonymous poster hash: 0da4d...fef
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må dere ta en prat om oppdragelse, eller også bli enige om at det er du som tar deg av slike ting. 



Anonymous poster hash: 04b2d...c4d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter stefar. På tide at gutten lærer å høre etter. Det jeg reagerer mest på her er at du går ut å henter barnet, ergo undergraver du stefar totalt. Lykke til med oppdragelse og fremtiden.

 

Anonymous poster hash: d16e4...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter stefar. På tide at gutten lærer å høre etter. Det jeg reagerer mest på her er at du går ut å henter barnet, ergo undergraver du stefar totalt. Lykke til med oppdragelse og fremtiden.

 

Anonymous poster hash: d16e4...9f4

 

Når ble det ok å stenge barn alene ute på verandaen? Hvis det er en ok metode i din verden synes jeg synd på barna dine.

 

Anonymous poster hash: aec8f...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ungen er 4 år. Jeg hadde ikke akseptert at verken en far eller stefar hadde behandlet en unge slik.

Likte første anonym sitt forslag. Han er voksen og furter oppfører seg verre enn en 4 åring.



Anonymous poster hash: 0176b...621
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde latt det passere tror jeg. Å kaste en pute i gulvet er en ganske uskyldig måte å vise at man er sint på, og jeg hadde nok sagt noe sånt som at "jeg forstår du er sint, men det blir altså ingen ketchup, og sånn er det med det." Hvis ungen hadde begynt å gjøre større baluba ut av det da hadde jeg begynt å lure på om det var noe annet som kanskje lå bak.

 

Stefar hadde jeg derimot ikke latt passere. Nå vet jeg ingenting om hvor involvert han er og hvor lenge han i så fall har vært det. Om dere er likestilte i forhold til oppdragelsen til gutten, eller om det er du som er sjefen, men jeg synes uansett at oppførselen hans overfor gutten virker truende. Han slo i bordet, reiste seg opp og stilte seg over gutten og kommanderte han til å gjøre noe? Det er mest det at han slo i bordet og reiste seg jeg reagerer på. Da demonstrerer han med kroppsspråk at "du er liten, jeg er stor, derfor bør du gjøre som jeg sier." Det er en skummel oppførsel synes jeg. Man skal ikke oppdra barn med frykt og truende oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnieropptatt

Hadde sendt dere på DUO kurs. Dere trenger en oppstrammer begge to.

Når det er sagt, reagerer stefar helt feil og det går utover barnet. Men det gjør din reaksjon og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er feil med å stenge ute?

Timeout kan gjennomføres. Ungen sto vel ikke der en time?

Å overse slik oppførsel er ikke bra. Ungen er jo ufyselig.

 

Anonymous poster hash: b61c6...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er feil med å stenge ute?

Timeout kan gjennomføres. Ungen sto vel ikke der en time?

Å overse slik oppførsel er ikke bra. Ungen er jo ufyselig.

 

Anonymous poster hash: b61c6...5d4

Ufyselig? Virkelig? Vi snakker om en 4-åring her. Hvordan reagerer du når du ikke får viljen din? Med et smil?

 

 

 

Anonymous poster hash: 8f761...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med stefar at slik oppførsel fra en fire åring ikke skal aksepteres, men jeg hadde blitt mektig forbanna over metoden han brukte for å straffe barnet.

 

Anonymous poster hash: a8821...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er feil med å stenge ute?

Timeout kan gjennomføres. Ungen sto vel ikke der en time?

Å overse slik oppførsel er ikke bra. Ungen er jo ufyselig.

 

Anonymous poster hash: b61c6...5d4

Skammekroken er virkelig ikke greit og det er ikke greit å stenge en unge inne eller ute på egt rom med sine vanskelige følelser.

 

 

Anonymous poster hash: 0176b...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er feil med å stenge ute?

Timeout kan gjennomføres. Ungen sto vel ikke der en time?

Å overse slik oppførsel er ikke bra. Ungen er jo ufyselig. Anonymous poster hash: b61c6...5d4

Ufyselig? Haha! Huff og huff. Kastet TO puter på gulvet. Det er nok av det aller verste man kan tenke seg at en fireåring kan gjøre av ugagn.

 

HI- som flere sier er det vanskelig å vite hva du og stefar har bestemt ift oppdragelse og hvem som bestemmer. Hvis det er du så er saken grei, da må han akseptere det, og du må akseptere at det er du som må ta kampene selv. Er dere likestilt så må dere snakke sammen. Å stenge ungen ute eller inne er vel strengt tatt ikke lovlig en gang (å låse inn barn). Forklar hvorfor du ikke ønsker at han skal stenges ute fysisk for noe så uskyldig som denne oppførselen. Har barn i samme alder og sånne ting bryr jeg meg sjelden om å gi noen voldsomme konsekvenser for. Kunne vært avslutning av måltid feks. Jeg fokuserer på det jeg synes er viktig, som feks å være snill med andre og ikke si stygge ting. Snakk om hva dere kan gjøre istede for å stenge på verandaen. Man må velge sine kamper, og de kampene man velgern jo feks ende med avslutning av måltid, ingen barneTV, bli sendt på rommet (uten å låse inne altså) eller liknende.

 

 

Anonymous poster hash: 0c46a...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hva er feil med å stenge ute?

Timeout kan gjennomføres. Ungen sto vel ikke der en time?

Å overse slik oppførsel er ikke bra. Ungen er jo ufyselig.

 

Anonymous poster hash: b61c6...5d4

Skammekroken er virkelig ikke greit og det er ikke greit å stenge en unge inne eller ute på egt rom med sine vanskelige følelser.

 

 

Anonymous poster hash: 0176b...621

Tja. Det er vel flere meninger om timeout.

Men greit, vil du ha et barn bare nær familie kan like så kjør på.

 

Anonymous poster hash: b61c6...5d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er feil med å stenge ute?

Timeout kan gjennomføres. Ungen sto vel ikke der en time?

Å overse slik oppførsel er ikke bra. Ungen er jo ufyselig.

 

Anonymous poster hash: b61c6...5d4

Ungen er jo ikke ufyselig! Han er 4 år gammel! Fire! Med det begrensede ordforrådet det innebærer. Og han kastet en pute fordi han var sint. Han protesterte på noe han syntes var urettferdig ved å kaste en pute (en pute!). Han slo ingen, var ikke uempatisk eller usympatisk med noen, han kanaliserte bare sinnet sitt gjennom det eneste, og mest uskyldige han kom på. For en 4-åring synes jeg ikke dette er dårlig i det hele tatt. Det eneste de voksne må gjøre er å hjelpe han å uttrykke sinne sitt på mer fornuftige måter, men du kan ikke forvente at en 4-åring kan reflektere og debattere med deg, og se saken i et langsiktig perspektiv. Ikke ennå. Han er bare 4. Og han kastet bare en pute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han blir 4 i januar forresten og har ikke det mest utviklede ordforådet. Han blir ikke sint som i å hyle og rase i rundt, men går trassig og stille bort til sofaen og river puten ned på golvet. Jeg vurderte det sånn at han vil ha oppmerksomhet, valgte å overse det fordi jeg ikke synes det var en big deal. Han oppfører seg mesteparten av tiden bra og jeg tror fortsatt at hadde han ikke fått noen reaksjon så hadde han kanskje funnet på å sette puten på plass av seg selv etterhvert. Eller jeg kunne bedte han gjøre det litt senere når sinnet hadde gått over.

 

HI



Anonymous poster hash: aec8f...bd0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken far eller stafar hadde fått gjøre det.

Samtidig må du revurdere overse-teknikken din om det ikke gir resultater. Kjenner ei som velger å overse barnas dårlige atferd. Jeg ble kjent med denne familien for koen år siden, og ingenting er annerledes. Å overse funker kun om du ser at barnet endrer atferd. Ikke ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Han blir 4 i januar forresten og har ikke det mest utviklede ordforådet. Han blir ikke sint som i å hyle og rase i rundt, men går trassig og stille bort til sofaen og river puten ned på golvet. Jeg vurderte det sånn at han vil ha oppmerksomhet, valgte å overse det fordi jeg ikke synes det var en big deal. Han oppfører seg mesteparten av tiden bra og jeg tror fortsatt at hadde han ikke fått noen reaksjon så hadde han kanskje funnet på å sette puten på plass av seg selv etterhvert. Eller jeg kunne bedte han gjøre det litt senere når sinnet hadde gått over.

 

HI

 

Anonymous poster hash: aec8f...bd0

Jeg synes du virker fornuftig jeg. Unger må få ha følelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt knallforbanna! Bruker ikke timeout eller skammekrok, og med tanke på at vi har 0 grader og snø så ville jeg blitt lynings som bare en finnmarking kan bli!



Anonymous poster hash: f7af1...754
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hva er feil med å stenge ute?

Timeout kan gjennomføres. Ungen sto vel ikke der en time?

Å overse slik oppførsel er ikke bra. Ungen er jo ufyselig.

 

Anonymous poster hash: b61c6...5d4

Skammekroken er virkelig ikke greit og det er ikke greit å stenge en unge inne eller ute på egt rom med sine vanskelige følelser.

 

 

Anonymous poster hash: 0176b...621

Tja. Det er vel flere meninger om timeout.

Men greit, vil du ha et barn bare nær familie kan like så kjør på.

 

Anonymous poster hash: b61c6...5d4

 

Så du tror det ikke går an å oppdra greie unger uten skammekroken?

Da er det du som har ett problem.

 

 

 

Anonymous poster hash: 0176b...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke akseptert sånn oppførsel av ungene ved matbordet. Man kan godt like at man får et "nei" til noe  (f.ek at man ikke får ketchup), men å bli så sint at man reiser seg og kaster ting i gulvet er ikke greit - selv om det er en så uskyldig ting som en pute. En 4-åring trenger virkelig ikke bli så sint for en slik ting, og må lære seg å akseptere at foreldrene bestemmer faktisk.

 

Jeg er enig med deg at reaksjonen til stefar synes noe overdramatisk. Jeg ville ikke tatt med barnet ut. Men jeg hadde sannsynligvis også tatt barnet vekk fra bordet etter andre gang han kastet en ting i gulvet!

 

Jeg synes heller ikke din reaksjon er grei. Selv om du er uenig med stefar, er det ike OK å undergrave hans autoritet på denne måten. dersom dere skal være likestilt når det kommer til oppdragelse må du kanskje svelge noen kameler innimellom - på samme måte som han helt sikkert også svelger noen. Dere får helelr ta diskusjonene dere imellom etterpå når ikke barnet er tilstede!



Anonymous poster hash: b61b3...9b6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn skal få vise følelser .

Men samtidig få vite når noe de gjør ikke er greit.

Stefar kan fint gi bedskjed at barnet kan legge på plass putene. Men å stenge et barn ute et ikke greit i mine øyne.

Dere må sette dere ned å snakke om felles kjøreregler. Slik at dere gjør likt når barnet utagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg hadde ikke akseptert sånn oppførsel av ungene ved matbordet. Man kan godt like at man får et "nei" til noe  (f.ek at man ikke får ketchup), men å bli så sint at man reiser seg og kaster ting i gulvet er ikke greit - selv om det er en så uskyldig ting som en pute. En 4-åring trenger virkelig ikke bli så sint for en slik ting, og må lære seg å akseptere at foreldrene bestemmer faktisk.

 

Jeg er enig med deg at reaksjonen til stefar synes noe overdramatisk. Jeg ville ikke tatt med barnet ut. Men jeg hadde sannsynligvis også tatt barnet vekk fra bordet etter andre gang han kastet en ting i gulvet!

 

Jeg synes heller ikke din reaksjon er grei. Selv om du er uenig med stefar, er det ike OK å undergrave hans autoritet på denne måten. dersom dere skal være likestilt når det kommer til oppdragelse må du kanskje svelge noen kameler innimellom - på samme måte som han helt sikkert også svelger noen. Dere får helelr ta diskusjonene dere imellom etterpå når ikke barnet er tilstede!

 

Anonymous poster hash: b61b3...9b6

 

 

Er i utgangspunktet enig, men når det kommer til å låse barn inne eller ute så gå grensen min. Hvor lenge tenkte stefar at barnet skulle være utelåst?

Sorry, men jeg hadde også hentet inn barnet med en gang. Det er ikke lov å opptre med truende adferd mot barn (herunder å låse barn inne) og jeg vil tro at det å bli låst ute kan oppleves som ganske truende mot barnet. Er det rett straff for å kaste en pute?

 

 

Anonymous poster hash: f7af1...754

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg hadde ikke akseptert sånn oppførsel av ungene ved matbordet. Man kan godt like at man får et "nei" til noe (f.ek at man ikke får ketchup), men å bli så sint at man reiser seg og kaster ting i gulvet er ikke greit - selv om det er en så uskyldig ting som en pute. En 4-åring trenger virkelig ikke bli så sint for en slik ting, og må lære seg å akseptere at foreldrene bestemmer faktisk.

 

Jeg er enig med deg at reaksjonen til stefar synes noe overdramatisk. Jeg ville ikke tatt med barnet ut. Men jeg hadde sannsynligvis også tatt barnet vekk fra bordet etter andre gang han kastet en ting i gulvet!

 

Jeg synes heller ikke din reaksjon er grei. Selv om du er uenig med stefar, er det ike OK å undergrave hans autoritet på denne måten. dersom dere skal være likestilt når det kommer til oppdragelse må du kanskje svelge noen kameler innimellom - på samme måte som han helt sikkert også svelger noen. Dere får helelr ta diskusjonene dere imellom etterpå når ikke barnet er tilstede!

 

Anonymous poster hash: b61b3...9b6

Jeg synes ikke man skal svelge kameler når kamelen er truende oppførsel. Å signalisere til barn med ord eller kroppsspråk at "jeg er stor og du er liten, derfor bør du høre på meg, ellers...." Det er ikke en kamel jeg synes man bør svelge. Her i gården hadde ikke det blitt tolerert hverken fra stefar eller far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...