Gå til innhold

Dømmer dere folk etter hvordan de bor?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Da tenker jeg på feks. Lite vs stort, leilighet vs rekkehus/ enebolig ? Sier det mye om en persons sosiale rangstigen? Sosioøkonomisk?

 

Hjelp meg! Bor på Oslos vestkant og føler meg "liten" fordi vi bor i lite:(

 

Anonymous poster hash: ea344...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor like mye som hvordan..

 

Tror gjennomsnittsfamilien i leilighet på Oslos vestkant er mer oppegående og har høyere utdanning enn gjennomsnittsfamilien i enebolig et par timer utenfor Oslo.

 

 

 

Anonymous poster hash: b23ca...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ikke det, men så skal det noe til for at familier med barn er lavere på den rangstigen enn det vi er selv. Leier liten kommunal leilighet. Synes det er litt flaut av og til...



Anonymous poster hash: 42248...76f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke på den måten. Jeg tenker at enhver må finne den boformen som passer for seg. Stort hus og svær hage er drømmen for noen og marerittet for andre. Skjønner meg ikke helt på folk som kjøper seg noe større enn de har råd til eller tid/overskudd/vilje til å ivareta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei egentlig ikke, tror jeg. Men dømmer nok litt ut fra hygienen inne, rot, og den type ting...

 

Anonymous poster hash: 324b9...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor like mye som hvordan..

 

Tror gjennomsnittsfamilien i leilighet på Oslos vestkant er mer oppegående og har høyere utdanning enn gjennomsnittsfamilien i enebolig et par timer utenfor Oslo.

 

 

 

Anonymous poster hash: b23ca...1fb

Enig. De jobber gjerne i kassa på kiwi på Hamar

 

 

 

Anonymous poster hash: bfced...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei egentlig ikke, tror jeg. Men dømmer nok litt ut fra hygienen inne, rot, og den type ting...

 

Anonymous poster hash: 324b9...577

 

Enig!..

Bortsett fra at jeg dømmer nok litt utifra hvor i byen folk bor.. :-/ 

 

Anonymous poster hash: 92d6e...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp det gjør jeg. Jeg undres når en barnefamilie med tenåringsgutter bor i en 60kvm leilighet på Snarøya, der guttene deler rom...

 

 

Anonymous poster hash: 9663b...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvor like mye som hvordan..

 

Tror gjennomsnittsfamilien i leilighet på Oslos vestkant er mer oppegående og har høyere utdanning enn gjennomsnittsfamilien i enebolig et par timer utenfor Oslo.

 

 

 

Anonymous poster hash: b23ca...1fb

Enig. De jobber gjerne i kassa på kiwi på Hamar

 

 

 

Anonymous poster hash: bfced...25c

Hjelp! Håper dere tøyser, for så lite sirkulasjon i topplokket er det vel ikke lov å ha?? Folk med lang utdannelse bor overalt i landet. Det er ikke kun på Oslo vest.

 

Hilsen lektor i realfag som bor på bygda, som har en bror som er lege som bor på bygda, en annen bror som er direktør i et stort selskap som også bor et godt stykke utenfor byen. Og vi har alle partnere som er leger eller har andre lange utdanninger, samt venner fra alle lag, med og uten lange utdanninger.

 

Sånne kommentarer får meg til å miste litt troen på folk altså....det er rett og slett ikke lov å være så dum.

 

Anonymous poster hash: 5681e...a4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke på størrelsen eller om det er leil eller hus,men merker jeg kan ha en formening ang stil😉

 

Anonymous poster hash: 08dec...f43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg gjør nok det, uten tvil. Etter _hvordan_ de bor, ikke hvor.

Når mennesker over en viss alder (eller er i fast jobb) leier hus/leilighet istedetfor å kjøpe feks, det synes jeg sier alt om folk. Samt hvordan enkelt har det seende ut både inni og utenfor huset. Tar avstand fra folk som ikke har ting på stell, får null respekt for de, synes det er motbydelig.

 

Anonymous poster hash: f6f09...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke når det gjelder størrelse. Men når det gjelder standard, så legger jeg merke til det. Noen bor i nedslitte, møkkete, rotete grisehus. Det kan jeg ikke forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg gjør nok det, uten tvil. Etter _hvordan_ de bor, ikke hvor.

Når mennesker over en viss alder (eller er i fast jobb) leier hus/leilighet istedetfor å kjøpe feks, det synes jeg sier alt om folk. Samt hvordan enkelt har det seende ut både inni og utenfor huset. Tar avstand fra folk som ikke har ting på stell, får null respekt for de, synes det er motbydelig.

 

Anonymous poster hash: f6f09...d3c

Så du tar avstand fra folk i en viss alder som leier hus/leilighet, for det er motbydelig....det må være noe av det mest patetiske jeg har lest her inne på en god stund

 

Anonymous poster hash: 761c7...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det gjør jeg. Både på hvordan de bor og hvordan de har det inne og ute. Men ikke på hvor

Endret av Sint naken biltyv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det før, men gjennom jobben min har jeg sett MYE rart og det er ikke alltid de som har ting på stell, som har fine hus, som har tellekanter i skapene og som har flott hage som er de beste menneskene.



Anonymous poster hash: 77ebb...47e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke nødvendigvis det sier alt, men har man god råd så velger man kanskje større? Uansett så avhenger det nok endel hvor det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hvor like mye som hvordan..

 

Tror gjennomsnittsfamilien i leilighet på Oslos vestkant er mer oppegående og har høyere utdanning enn gjennomsnittsfamilien i enebolig et par timer utenfor Oslo.

 

 

 

Anonymous poster hash: b23ca...1fb

Enig. De jobber gjerne i kassa på kiwi på Hamar

 

 

 

Anonymous poster hash: bfced...25c

Hjelp! Håper dere tøyser, for så lite sirkulasjon i topplokket er det vel ikke lov å ha?? Folk med lang utdannelse bor overalt i landet. Det er ikke kun på Oslo vest.

 

Hilsen lektor i realfag som bor på bygda, som har en bror som er lege som bor på bygda, en annen bror som er direktør i et stort selskap som også bor et godt stykke utenfor byen. Og vi har alle partnere som er leger eller har andre lange utdanninger, samt venner fra alle lag, med og uten lange utdanninger.

 

Sånne kommentarer får meg til å miste litt troen på folk altså....det er rett og slett ikke lov å være så dum.

 

Anonymous poster hash: 5681e...a4f

Tror nok det er mange som de to anonyme. De bor i Oslo og ser ikke utenfor sin egen fiskebolle. Jeg dømmer ikke folk for hvordan de bor, men jeg noterer meg at folk velger forskjellig og st jeg ikke forstår alt.

 

 

 

Anonymous poster hash: 7ba78...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dømmer ikke ut fra hvor i landet,boform eller stil, men om det er rent og ordentlig. Hverdagsrot er normalt, men rothus med gammel skitt er bare grøss.

 

Anonymous poster hash: 4264d...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hvor like mye som hvordan..

 

Tror gjennomsnittsfamilien i leilighet på Oslos vestkant er mer oppegående og har høyere utdanning enn gjennomsnittsfamilien i enebolig et par timer utenfor Oslo.

 

 

 

Anonymous poster hash: b23ca...1fb

Enig. De jobber gjerne i kassa på kiwi på Hamar

 

 

 

Anonymous poster hash: bfced...25c

Hjelp! Håper dere tøyser, for så lite sirkulasjon i topplokket er det vel ikke lov å ha?? Folk med lang utdannelse bor overalt i landet. Det er ikke kun på Oslo vest.

 

Hilsen lektor i realfag som bor på bygda, som har en bror som er lege som bor på bygda, en annen bror som er direktør i et stort selskap som også bor et godt stykke utenfor byen. Og vi har alle partnere som er leger eller har andre lange utdanninger, samt venner fra alle lag, med og uten lange utdanninger.

 

Sånne kommentarer får meg til å miste litt troen på folk altså....det er rett og slett ikke lov å være så dum.

 

Anonymous poster hash: 5681e...a4f

De fleste mennesker jeg kjenner uten utdanning bør i fine eneboliger på bygda. Vet at lærere, leger osv også bør der! Både mannen og jeg bluse mastergrader og bor i leilighet i Oslo (vi er begge født her, og de jobbene vi har finnes dessverre ikke utenfor Oslo..). vi har begge fettere og kusiner uten utdanning, eller med lavere utdanning enn oss: rørleggere, butikkansatte, hjelpepleiere osv. De bor et godt stykke unna Oslo, og har store fine eneboliger (på steder der disse koster det samme som en Løten leilighet her).

 

Også venner jeg studerte med som kom fra andre steder i landet forteller om barndomsvenner som ble i bygda, fikk barn da de var svært unge, og jobber i butikk eller på fabrikk. Alle bor jo i hus.

 

Så jeg kjenner og vet om veldig mange som bor i hus som er det jeg vil kalle arbeiderklasse av mangel på et bedre begrep. Av de jeg kjenner med høyere utdanning bør en høyere andel i leiligheter i Oslo, de rikeste (som har fått hjelp fra foreldre) bør i hus.

 

Også dro selvsagt noen av mine medstudenter til hjembygda for å jobbe som lærere der (masterutdanningen jeg tok gjør at man blir lektor om man også tar PPU, noe flere av mine venninner gjorde), og de trives godt der, for i motsetning til oss (som er fra Oslo) har de familie og barndomsvenner der. men de forteller at de har valgt god plass, et godt oppvekstmiljø og nærhet til familier over å ha mange "akademikervenner" i nærheten.

 

Likevel vil jeg påstå at flertallet av mennesker med ingen eller lavere høyere utdanning bor rundt omkring i det ganske land i eneboliger.

 

 

Anonymous poster hash: b23ca...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Hvor like mye som hvordan..

 

Tror gjennomsnittsfamilien i leilighet på Oslos vestkant er mer oppegående og har høyere utdanning enn gjennomsnittsfamilien i enebolig et par timer utenfor Oslo.

 

 

 

Anonymous poster hash: b23ca...1fb

Enig. De jobber gjerne i kassa på kiwi på Hamar

 

 

 

Anonymous poster hash: bfced...25c

Hjelp! Håper dere tøyser, for så lite sirkulasjon i topplokket er det vel ikke lov å ha?? Folk med lang utdannelse bor overalt i landet. Det er ikke kun på Oslo vest.

 

Hilsen lektor i realfag som bor på bygda, som har en bror som er lege som bor på bygda, en annen bror som er direktør i et stort selskap som også bor et godt stykke utenfor byen. Og vi har alle partnere som er leger eller har andre lange utdanninger, samt venner fra alle lag, med og uten lange utdanninger.

 

Sånne kommentarer får meg til å miste litt troen på folk altså....det er rett og slett ikke lov å være så dum.

 

Anonymous poster hash: 5681e...a4f

De fleste mennesker jeg kjenner uten utdanning bør i fine eneboliger på bygda. Vet at lærere, leger osv også bør der! Både mannen og jeg bluse mastergrader og bor i leilighet i Oslo (vi er begge født her, og de jobbene vi har finnes dessverre ikke utenfor Oslo..). vi har begge fettere og kusiner uten utdanning, eller med lavere utdanning enn oss: rørleggere, butikkansatte, hjelpepleiere osv. De bor et godt stykke unna Oslo, og har store fine eneboliger (på steder der disse koster det samme som en Løten leilighet her).

 

Også venner jeg studerte med som kom fra andre steder i landet forteller om barndomsvenner som ble i bygda, fikk barn da de var svært unge, og jobber i butikk eller på fabrikk. Alle bor jo i hus.

 

Så jeg kjenner og vet om veldig mange som bor i hus som er det jeg vil kalle arbeiderklasse av mangel på et bedre begrep. Av de jeg kjenner med høyere utdanning bør en høyere andel i leiligheter i Oslo, de rikeste (som har fått hjelp fra foreldre) bør i hus.

 

Også dro selvsagt noen av mine medstudenter til hjembygda for å jobbe som lærere der (masterutdanningen jeg tok gjør at man blir lektor om man også tar PPU, noe flere av mine venninner gjorde), og de trives godt der, for i motsetning til oss (som er fra Oslo) har de familie og barndomsvenner der. men de forteller at de har valgt god plass, et godt oppvekstmiljø og nærhet til familier over å ha mange "akademikervenner" i nærheten.

 

Likevel vil jeg påstå at flertallet av mennesker med ingen eller lavere høyere utdanning bor rundt omkring i det ganske land i eneboliger.

 

 

Anonymous poster hash: b23ca...1fb

Beklager all autocorrect.. ikke vant til å skrive så mye på mobilen..

 

Anonymous poster hash: b23ca...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julia1984

Dømmer ikke for hvor og hvordan, for det har med økonomi å gjøre.

 

Men dømmer nok i forhold til rot og griseri. Sønnen min har en god klasse venn som bor med familie i et lite, trangt og nedslitt hus. Det handler om økonomi noe de ikke kan lastes for. Men inne er det ekstremt rotete og super ekstremt skittent. Det skjønner jeg ikke for de kunne fått det veldig koselig med litt organisering og en runde med klut og grønnsåpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, spørs hvor det er. Da jeg bodde i Oslo var det viktig for meg å bo på vestkanten og jeg ville heller hatt en liten leilighet der enn å flytte til et område hvor jeg ikke føler meg verken trygg eller kan relatere til naboer. Oslo har store forskjeller. Men jeg stusser litt over det eksemplet en annen kom med her. Hadde jeg bodd i Bærum ville jeg ikke ha valgt dyre Snarøya hvis det hadde betydd at mine to gutter måtte ha delt rom. Synes dette blir noe helt annet fordi Bærum definitivt har områder med barnefamilier og hvor jeg ville følt meg trygg, så ingenting hadde " presset" meg ut på Snarøya. For det er vel det det handler om til slutt. Man presses til å bo på Oslo vest hvis man skal bo i Oslo fordi østkanten for et barn nesten blir som å vokse opp i et helt annet land.

 

Anonymous poster hash: d3ff1...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tenker jeg på feks. Lite vs stort, leilighet vs rekkehus/ enebolig ? Sier det mye om en persons sosiale rangstigen? Sosioøkonomisk?

 

Hjelp meg! Bor på Oslos vestkant og føler meg "liten" fordi vi bor i lite:(

 

Anonymous poster hash: ea344...120

Jeg tenker at å være et godt og klokt menneske ikke har noe med hvor eller hvordan en bor. Men det sier meg jo litt om hva slags økonomi dette mennesket har. Jeg synes definitivt det første er viktigst!

 

Anonymous poster hash: 55e6c...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier en gammel rønne, men gir blanke F! Dessuten er det for en periode mens jeg studerer:-)

 

Anonymous poster hash: 8fc94...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...