Gå til innhold

Deres beste tips til å effektivisere hverdagen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva er deres beste tips - har flere barnehagebarn, og tenker på alt fra mat, klesvasken rengjøring og alt annet.

 

Anonymous poster hash: bb014...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rutiner. Gjør det på samme måte og i samme rekkefølge hver dag. Da vet alle hva som skal skje, man finner ut hvor lang tid alt tar og så går det nesten av seg selv etter hvert (men bare nesten) ;)

 

Anonymous poster hash: ec697...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lage en plan på når man skal gjøre hva ila uka så ikke alt skal gjøres på fredag ettermiddag.Eks dra over gulvet annenhver dag, vask skikkelig en dag i uken. Tørk av doer og vasker motsatte dager, ta med ei fille å tørk av dører, vegger, støv mm en annen dag.

Jobbe litt ivetaper eks gjøre klar vaskemaskinen på morgen, sette på når man kommer hjem, henge opp under kveldsstellet, evt brette på morgen.

Rydde 15 min med husarbeid om morgenen, 30 på ettermiddagen/kvelden.

Ha et organisert hjem, alt har sin plass og legges dit etter bruk.

Lær barna å hjelpe til.

Aldri gå tomhendt fra et rom til neste.

 

 

 

Anonymous poster hash: d4c8a...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips er å ha system og orden, vær i forkant og planlegg!

 

Har kalender over uka der hver person har sin rute på hver dag. Alt noteres der både selskap, trening, tannlege, turdager osv.

 

Når barna spiser kveldsmat rydder jeg kjøkken. Setter alltid på oppvaskemaskinen etter kveldsmat. Finner fram matbokser, Termos osv smører ikke maten, men putter oppi feks epler, druer osv.

 

Følger ungene opp på badet. Mens de pusser tenner rydder jeg badet og finner fram klær til neste dag. (Jeg pusser tennene deres etterpå!)

 

Har en støvklut, speilklut og mikroklut som henger gjemt på ene siden av skapet på badet. Enkelt og kjapt å tørke over. Bruker engangskluter på toalettet.

 

Ungene må rydde rommene hver kveld! Oppbygd Lego, hytte, togbane osv får stå men legorot må ryddes. Jeg hjelper litt og vi snakker sammen mens vi ordner.

 

Når barna er lagt er 2. Etasje ryddig, klær lagt fram og kjøkkenet ryddig nesten helt uten at man merker det! :-)

 

Jeg rydder alltid minst 15 minutter før jeg setter meg i sofaen. Gangen har prioritet så det ikke er kaos neste dag. Tar faktisk bare 3 min. Ungene er blitt flinke til å henge tøy på plass etter seg.

 

Kjapt over stua, så er huset ryddig! (Men ikke rent)

 

Jeg sorterer skittentøy hver kveld. Har kurver på vaskerommet til feks hvitt tøy, 60g farger osv.

 

Gjør klar en maskin med klær, men setter den ikke på før jeg kommer hjem fra jobb. Tar meg 1 min å få på maskinen da!

 

Hver morgen bruker jeg 2 minutter effektiv rydding på kjøkkenet. Da er huset ryddig når vi kommer hjem.

 

Her ser de barnetv under frokost, så rolig morgen! :-)

 

Jeg ukeshandler en gang i uken. Har alltid en lapp der jeg noterer fortløpende hva som mangler. Blir det tomt for bananer, får man spise eple osv! Mindre mat blir kastet.

 

Hver helg lager jeg ekstra middag av noe. Pizzasnurrer, lapskaus, fiskegrateng, grov pizza osv. Greit å ha et par middager i frysa for travle dager.

 

Grove pizzasnurrer med salat/oppkuttet grønnsaker fungere som middag!

 

Anonymous poster hash: a4b0d...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast, kvitt seg med alt man ikke trenger.

Ikke ha for mye klær, men plass i skapene.

 

Mindre ting, mindre rot.

 

Sett vekk kasser av leker. Ta fram en kasse sett vekk en annen. Da blir lekene mer spennende!

 

Anonymous poster hash: a4b0d...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-legge frem klær dagen før

 

-gjøre istand maskiner med klesvask før du legger deg

 

-rydd og vask mens du lager middag

 

Anonymous poster hash: ef451...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som andre sier planlegge og Være i forkant hele tiden, rydd kjøkken mens du lager mat (venter på at noe skal koke) sett på en maskin klær mens du er på badet, ikke tenk på at jeg skal bare slappe litt av, vanskelig og komme seg opp igjen.

Vær effektiv gå aldri tomhent noe sted, ta med klær på badet, kopper på kjøkkenet osv hver gang du går dit så blir alt mye bedre, det handler om rutiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I travle dager her legger vi middagen til kveld. Etter skoletid blir det et lettere måltid, så slipper vi stresse med middag mellom lekser, treninger og lek.

Bare den lille endringen der kan ha stor virkning:-)

 

Anonymous poster hash: 79299...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt ryddes med en gang det er brukt: oppvask rett i oppvaskmaskina, skittentøy rett i skittentøyskurven, håndkle henges opp etter bruk osv.

 

Ha et fast sted til regninger og annet viktig. Når de er betalt e.l. settes de i perm eller kastes.

 

I helga planlegges neste uke, jeg har en krittavle med alt som skal skje samt middager. Ukeshandler fredag eller lørdag.

 

Hver kveld: dekker bordet til frokost, finner frem vitaminer og evt medisiner, smører matpakker, gjør klar kaffetrakteren, legger frem klær, pakker vesker.

 

Spisebordet tørkes av etter hvert måltid. Kjøkkenbenken like så.

 

Oppvaskmaskin settes på etter middag, og ryddes ut av på kvelden. Vasker også opp ting som ikke skal i maskinen, setter på et kjøkkenhåndkle og rydder på plass om morgenen.

 

Vi har kjøpt en sånn liten stavstøvsuger som på kjøkkenet, helt genial! Superkjapt å få smuler fra gulvet etter frokost o.l.

 

Mikrofiberkluter! Billig på rema. Sørg for å ha nok. Drar over vask og stellebord ved behov.

 

Vasker hele huset på torsdager, da er det rent til helga :-) støvsuger hele huset, vasker gulv, vasker bad og tørker noen ganger støv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk kvelden til å forberede morgendagen (smøre matpakker, hva skal barna ha på seg, tenke ut middag til dagen etter - ev ha ukeliste så du vet hva du skal ha).

Ta alltid med "nyttelast" på vei fra rom til rom.

Du sier ikke noe om alder på barna, men bruk tid på å lære dem å klare ting selv. (Av- og påkledning, tømme matboksen når de kommer hjem osv) Det er en god investering i fremtiden.

 

 



Anonymous poster hash: 6d392...273
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ukeplan for middager. Er det noe som stjeler tid og energi er det å stikke innom butikken mellom jobb og barnehage for å finne på noe. Vi klarer sjelden å bare handle en gang i uka, men planlegger ihvertfall 4 dager.

 

Bruk kalenderen flittig. Skriv opp alle avtaler, fritidsaktiviteter etc. Tenk gjennom på forhånd hvordan dere får det til med kjøring og henting.

 

Vi samarbeider med en nabofamilie om kjøring og henting til fritidsaktiviteter, bursdager, følging til skole etc. Kjempepraktisk.

 

Vi dekker frokostbordet om kvelden. Matbokser, drikkeflasker etc står klart - men lager ikke matpakke før om morgenen.

 

Finn fram barnas klær kvelden før om du har travle morgener. Finner ofte fram til meg selv og.

 

Anonymous poster hash: 652ce...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her. Er litt uenig bare med det å lage matpakka dagen før - den blir mindre attraktiv enn helt fersk matpakke. Tenk at matpakka først ligger i kjøleskapet over natta, og så i mange timer uten kjøleskap i en tett skolesekk. Hadde dere spist noe sånt selv?

 

En annen ting - ha heller mer rot i huset enn stresse deg i hjel. Ser at mange her bærer/rydder/vasker/tørker hele dagen til de legger seg, blir veldig lite tid til kos, pust i bakken og avslapping da. Folk må være noen duracellkaniner her inne, med jernhelse, for slik tempo har jeg aldri klart, uansett hvor motivert jeg har vært. Går på en smell etter 3-4 dager med sånn døgnkontinuerlig stress.



Anonymous poster hash: 3d9e3...0b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mange gode tips her. Er litt uenig bare med det å lage matpakka dagen før - den blir mindre attraktiv enn helt fersk matpakke. Tenk at matpakka først ligger i kjøleskapet over natta, og så i mange timer uten kjøleskap i en tett skolesekk. Hadde dere spist noe sånt selv?

 

En annen ting - ha heller mer rot i huset enn stresse deg i hjel. Ser at mange her bærer/rydder/vasker/tørker hele dagen til de legger seg, blir veldig lite tid til kos, pust i bakken og avslapping da. Folk må være noen duracellkaniner her inne, med jernhelse, for slik tempo har jeg aldri klart, uansett hvor motivert jeg har vært. Går på en smell etter 3-4 dager med sånn døgnkontinuerlig stress.

 

Anonymous poster hash: 3d9e3...0b2

Når jeg kjøper brød i butikken så deler jeg det opp i brødmaskina det og fryser det ned. Tar opp kun det jeg trenger. Smører frosne brødskiver kvelden i forveien og har det i kjøleskapet til dagen etter. Hvis barna spiser frokost i bhgen så er den også ferdig smurt. Og den maten de spiser senere på dagen får de ha i kjøleskap i bhgen. Men jeg smører også min egen matpakka og den ligger i skolesekken min frem til lunsj. Jeg spiser den, og den er god. Smaker ikke forskjell på om den er smurt på morgen eller kvelden før.

 

Anonymous poster hash: 4f805...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange supermennesker her!

 

Det er ikke jeg, men kom på en ting idag; skal kjøpe 3-4 pakker med svarte sokker til barna (har to tette, gutter) og merke dem alle med navn (slik at de ikke kommer bort i bhg). På den måten trenger jeg ikke det evinnelige styret med å finne sokkepar om morgenen. Og de har ca samme størrelse på føttene, så da blir de felles. 

 

 



Anonymous poster hash: 3badd...d46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...