Gå til innhold

Forstoppelse og mageknipe! :(( Råd noen??


QueenM

Anbefalte innlegg

Er 19+2 på vei og sliter forferdelig med treg og hard mage. Kan gå flere dager mellom at jeg går på do. Drikker masse masse massse vann hele dagen, spiser yoghurt + at jeg prøver å spise ofte men små måltider.

 

Igårkvell fikk jeg en forferdelig mageknipe som jeg aldri har hatt før. Satt på do i en time!!! Svettet, frøs og hadde så store smerter i magen til tider at dt svartnet for øynene og føltes som om at jeg skulle besvime. Så satt hele tiden fremoverlent med hode i hendene.

Dette var grusomt rett og slett!!!

 

Idag virker det bedre, men nå er jeg livredd for at det skal bli likdan igjen. hva kan jeg gjøre for å få "fart" på magen?? Hva gjør dere andre som har vært plaget med dette?

 

ALT av tips mottas med meget stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har det nøyaktig som deg til tider! Mine triks som fungerer er Kiwi (gjerne to til dagen), linfrø i yoghurt, pærer, druer, samt at jeg baker noen rundstykker kalt " muslirundstykker". De er gull for magen! Pluss masse vann som du Allerede gjør tvi tvi!! Er grusomt mens det står på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Er i 22. uke nå, og slet med samme som deg fram til uke 18 ca. Da begynte jeg å spise musli frokostblanding med rosiner, havregryn og tørket frukt hver morgen, og noen ganger også til kvelds. Dette har hjulpet fantastisk mye, og går nå på do ca annenhver dag (og det er jo ikke verst til å være gravid :P ) Musli gold tror jeg den heter. Har den på de aller fleste matbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg, det hørtes vondt ut, og jeg vet hvordan du har det! Det er ikke bra å ha det sånn, ikke bare er det ubehagelig, men også dumt for tarmen din. Lettere å få hemorrhoider, og veldig vondt å gå på do! :( ser det er mange gode råd her! Hvis du liker svisker, så gjør dette godt. Alternativt kan du lage brød/knekkebrød med tilsatt fiberhusk, som er veldig fiberrikt. Evt. kan du kjøpe noe som heter visiblin på apoteket som du kan tilsette i mat bl.a. NB, jeg har ikke kunnskap om dette er anbefalt under graviditet, så dobbeltsjekk det først. Men det er naturlig, fra en blomst som heter psyllium tror jeg. Hvis ikke noe av dette fungerer, ville jeg spurt legen om de kan hjelpe deg. Det finnes også reseptbelagte midler, men det beste er jo å løse det med naturlige ting. Jo mindre medisin, jo bedre. Og gjerne så mye mosjon som mulig, prøv å gå tur en gang om dagen, hvis du er i form til det. Håper det løser seg! God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps: veldig bra for tarmen å sitte fremoverlent på toalettet, slik du gjorde. 😊 Og best å ikke presse så mye av gangen. Reis deg opp innimellom, om det så bare er noen sekunder så får tarmen din litt hvile innimellom slagene. Sorry hvis dette er TMI for noen... Hilsen ei med kronisk tarmsykdom. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips og råd. Det er heldigvis blitt litt bedre, men følger tipsene deres + at jeg prøver å mosjonere og drikke så mye vann som mulig. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Huff å huff. Inatt ble jeg sittende 1,5 time på do med kraftige smerter igjen :spy: Våkner av at maven vrir seg, helt ubeskrivelig vondt.. Er faktisk fortsatt øm i magen idag. :-(

 

Følte det var bedre en  stund,men har måtte begynt med 200mg jerntilskudd hver dag grunnet jernmangel så det kan nok være årsaken til at problemet er tilbake. Holder ikke ut dette. Tror jeg får ta en tur på apoteket for å få noen mot forstoppelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, stakkars deg, QueenM! ville kanskje tatt en tur til legen? Det er ikke bra å presse så mye, og det er fryktelig vondt også. Hør med legen din om han har noe som kan hjelpe deg. Regner med du har prøvd de øvrige rådene, så da må det sterkere saker til! :) håper det ordner seg! God bedring og klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, stakkars deg, QueenM! ville kanskje tatt en tur til legen? Det er ikke bra å presse så mye, og det er fryktelig vondt også. Hør med legen din om han har noe som kan hjelpe deg. Regner med du har prøvd de øvrige rådene, så da må det sterkere saker til! :) håper det ordner seg! God bedring og klem!

Tusen takk for det!! :)

 

ja, tror jeg skal gjøre det for dette kan jeg virkelig ikke fortsette med. Finnes jo en del produkter på apoteket, men uansett sikkert greit å høre hva legen mener først så jeg ikke begynner og pakke i meg ting til ingen nytte.

 

Håper på det beste!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trygt bruke en miks som heter Laktulose når du er gravid. Fikk det anbefalt av gynekologen min. Bruker det 1-2ganger i uka om kvelden når det er for tregt av seg selv. Den selges på apoteket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...