Gå til innhold

Jeg gir opp...folk vil jo ikke ha arvetøy!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har endt med å gi til fretex, noe som selvsagt er fint det også.

 

Men jeg er så overrasket...folk er tydeligvis nøye på klær til babyer og småbarn. Ikke blå pysjamas til jentebaby, ikke klær som er godt brukt, feil farge, "nei vi har kjøpt alt selv" osv osv. Har folk så god råd og synes at typiske gutte/jentefarger er avgjørende? Er det det at folk VIL kjøpe selv og velge i butikken? Type "nå har vi ventet på babyen i et år og nå skal mamma shoppe?"

 

Vi har tatt imot mye arvetøy, både ull, vanlige hverdagsklær fra kjedebutikker, uavhengig av farger. Synes det er supert å få! Jeg tar ikke og har på barna mine arveklær med hull og flekker men om det er godt brukt gjør det absolutt ingenting. Vi snakker jo om hverdagsklær som må vaskes titt og ofte. Sparer penger og miljøet.

 

Og nei, har ikke typiske sossevenner med tre mill i banken.

 

Hva tror dere? Tar dere imot klær av alle merker og farger og godt brukt?

 

Anonymous poster hash: b7309...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på hva du mener med godt brukt. Om det er utvasket, slitt, fullt av nupper eller stivt, så bruker vi det ikke nei. Sånt gir vi ikke bort heller, men kaster når vi er ferdig med det.

Men alt som ser greit ut tar vi imot med glede. Men det er vel bedre at de takker nei så du får gitt det til noen som setter pris på det, enn at de tar imot og lar det ligge ubrukt. :)



Anonymous poster hash: 48f68...f2f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hvorfor skal jeg det? Godt brukte klær er ikke gode å gå med, så hvorfor skal ungene mine gå i det? Når klærne er såå godt brukte er det på tide å skaffe nye synes jeg. Men klart, folk som absolutt ikke har god råd tar jo i mot, det har jeg jo opplevd. 

 

Har ikke overflod av penger selv, men jeg vil at ungene skal synes klærne de går med er gode så lenge det lar seg gjøre.



Anonymous poster hash: 79efa...86f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farger er ikke så avgjørende men dersom klærne er godt brukt/slitent tar jeg ikke i mot nei.

 

For min del ventet vi med å få barn til vi var par og tredve, og har god og etablert økonomi. Kjøper derfor det jeg har lyst på.

 

Anonymous poster hash: 13115...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne godt tatt i mot noe arveklær, men det spørs helt når vedkommende hadde spurt meg. Jeg gleder meg sånn til babyen kommer og har shoppet en god del klær for hele det første året hans når vi har vært i London og Berlin og sånne plasser i løpet av svangerskapet. Mye billigere klær i utlandet. Nå er det få uker igjen til termin og klesskapet er fullt. Hadde ikke hatt plass til noe arveklær nå.

 

Men hadde noen spurt meg før, når vi ikke hadde kjøpt inn alt enda så kunne jeg gjerne tatt i mot (men ville hatt "riktige farger" mtp kjønn, og hadde det vært klær fra 90-tallet hadde jeg pent takket nei).

 

Så jeg er vel kanskje litt nøye mtp klær ja...

 

Anonymous poster hash: fc84b...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farger er ikke nøye, men kvalitet er nøye. Låner masse tøy av venner og familie og siden det er god kvalitet kan det vaskes mye. Men fikk noe skikkelig utvasket tøy og det er altfor stivt og nuppete for babyhud.

 

Anonymous poster hash: 22ab4...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt brukt er nei takk.

Mine barn skal ikke se ut som slasker. Barnetøy er faktisk ikke så dyrt.

 

Anonymous poster hash: f8001...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig slitne og utvaskede klær vil jeg ikke ha nei, men pent brukte klær tar jeg gjerne imot.



Anonymous poster hash: 83794...a67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fire unger, så har jeg tatt vare på mye av tøyet fra de tre eldste til minsten her. Endel kan brukes, men ser nå at klær fra 3 år som blei brukt ofte, kun kan brukes i sandkassa eller i barnehagen. Ser at det er brukt liksom.

Pentøy, vinterdresser m.m kan brukes ennå og ser nesten ikke brukt ut. Men ellers så kjøper jeg alt nytt. Tøy koster jo ikke så mye  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt i mot en del arvetøy, men kun 2-3 plagg av store bager med tøy kan brukes da set er ofte utviskes og "godt brukt"

 

Anonymous poster hash: 793dd...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så slitt at det snart går hull takker jeg nei. Farger bryr ingen av oss om.

Synes arvetøy er flott!

 

Anonymous poster hash: 02838...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt fint. Godt brukt betyr faktisk at noen har tatt jobben med å vaske ut kjemikalier fra fargestoffene, og klærne er myke og gode for en med sart hud når det gjelder småbarn. Til de litt større er det helt supert å ha ekstraklær i garderobene rundt omkring, både på skolen, på sfo og evt i bhg. Det er ikke så nøye med å måtte merke med navn og det er ingen krise om noe forsvinner. Men det er selvfølgelig klær som ikke er hullete, har mistet fasongen etc. Klær av god kvalitet tåler helt fint bruk av mer enn ett barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil ikke arve babytøy. Vi vil kjøpe selv. Det er veldig billig, og derfor fint med alt nytt. Er ingen dårlig person fordi. Utvaska babytøy er jeg ikke intr i. Dessuten har vi forskjellig smak alle mann.

 

Det en syns er fint, syns ikke jeg osv..

Babytiden er for kort til at en kler opp babyen i klær en selv ikke liker.

 

Anonymous poster hash: 981e6...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmmm, ser nå at godt brukt kan bety mye...at et plagg er godt brukt er vel ikke ensbetydende med at det er stivt? Litt nupper er greit synes jeg. Men ikke slaskete, ute av fasong og stygt.

 

Men stort sett synes jeg svarene deres understreker mitt poeng, at folk ER ganske nøye på det og heller kjøper selv.

 

Men ja, som noen skrev, bedre å gi klær til noen som trenger det a la fretex enn noen som ikke blir glad for det.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: b7309...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nøye på farger, spesielt når de er babyer. Vi har ikke hatt behov for hverdagsklær, men jeg hadde ikke takket nei til å arve litt dyrere klær. Vet det er idiotisk, men så overfladisk er jeg når det gjelder klær. Dessuten elsker jeg å kjøpe slik ting selv. Ser at mine venninner gjerne burker litt andre typer klær enn meg, noen liker body og strømpebukse, noen liker blonder, noen liker retrostil, noen liker sparkebukser. Jeg liker body og joggebukse evt. bukse med føtter de første ukene. Jeg liker ikke blonder, ull og velur. 

Endret av Elsker livet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene vi har fått arvetøy har 70% vært nuppete, hullete, manglet knapper, flekker som ikke kan fjernes i vask osv. Bruker utrolig mye tid på å sortere bort "dritt" for så å sitte igjen med noen få ok plagg. Så blir dette stående til vi har tid til å ta det med til en fretex container. 

 

Klær idag er såpass rimelig at vi orker iværtfall ikke alt dette styret. Da går jeg heller å kjøper fine nye klær i god stand selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klærne kan gjerne være brukt, men er det stygge flekker som ikke går av eller hullete tar jeg ikke i mot. Så slitte klær pleier jeg å kaste selv. At ting er litt utvasket bryr jeg meg ikke så mye om, da det er greie barnehageklær.

 

Bryr meg ikke selv om gutte eller jente farger, men 3 åringen er ganske bestemt på at hun ikke liker guttefarger :P  Babyklær tar jeg i mot uansett farger :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar gjerne imot arvetøy så lenge de ikke er slitte.

Å kjøper selv bare klær fra kleskjeder som cubus,H&M,lindex osv.

syns de har masse fine klær jeg :)

Men jeg har også inntrykk av at det er mange som ikke vil arve klær med mindre det er merkeklær dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er nøye på det.. så ærlig kan jeg være. Stive, nuppete eller utvaskede klær brukes ikke. Gutten min arver ikke fra jentene, med mindre det er helt kjønnsnøytralt. Jeg er opptatt av at klærne skal være fine, komfortabel, tidsriktig og ha et fint snitt. Hvorfor skal jeg være mindre kresen på barnas klær enn mine egne?

 

Anonymous poster hash: 7e27d...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men likevel klager folk på bensinprisene, på skattenivået, på at det er dyrt med alkohol og tobakk, på bompengefinansiering, osv osv osv.



Anonymous poster hash: 08471...ca6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, ser nå at godt brukt kan bety mye...at et plagg er godt brukt er vel ikke ensbetydende med at det er stivt? Litt nupper er greit synes jeg. Men ikke slaskete, ute av fasong og stygt.

 

Men stort sett synes jeg svarene deres understreker mitt poeng, at folk ER ganske nøye på det og heller kjøper selv.

 

Men ja, som noen skrev, bedre å gi klær til noen som trenger det a la fretex enn noen som ikke blir glad for det.

 

Hi

 

Anonymous poster hash: b7309...9fe

Det er derfor kvaliteten teller. En body fra Petit Bateau tåler mye bedre vask enn en fra Hennes. Er kvaliteten bra gjør det ikke noe om det er utvasket, det er fremdeles mykt om ikke mykere.

 

Anonymous poster hash: 22ab4...561

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for arvetøy. Har arvet masse til tvillingene mine, men nå begynner det å bli for smått. Håper det snart dukker opp litt til. 😊 Sparer masse penger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...