Gå til innhold

Negativ tankegang.


BumblebeeBaby89

Anbefalte innlegg

Etter 3 prøveperioder er vi gravide, og det er jo helt fantastisk :) Men for meg og mannen min gir det også noen bekymringer. Min mann har en genetisk sykdom som det er 50% sjanse for at barne arver. Det er en såpass alvrolig sykdom at vi har diskutert mye før vi begynte å prøve, men kommet fram til at vi ønsker barn, men vil ta celleprøve av fosteret for å se om det er sykt. Hvis det er sykt, og hva vi gjør så ...vel det er mellom oss to. Men nå er jeg da gravid, og har fått time til morkakeprøve om 4 uker. Jeg gruer meg til å få svaret. Vi vet at det er en 50/50 prosent sjanse på sykt eller friskt. Men jeg klarer bare å fokusere på den syke delen. Jeg har en ufattelig negativ tankegang. Vet jo at det er en like stor sjanse for at baby'en vår er frisk ...men hvorfor føles den andre femti prosenten (den syke) så ufattelig mye større? Hvorfor er jeg så skråsikker på at dette aldri kommer til å gå bra? Inni hodet mitt er barnet sykt. :cry3:

 

Dette er jo ikke et spørsmål, mer en utblåsning. Noen andre som er i samme situasjon, og/eller har samme tanker?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Fortsetter under...

Jeg ser det er en stund siden du har skrevet dette, og svaret har du vel fått for lenge siden nå. Jeg håper det ble positivt! Tenkte bare jeg ville si at det er helt naturlig at vi tenker det værste - her er noe jeg leste for en stund siden:

 

"I de gamle Kundalini-yoga-skriftene kalles den delen av oss som umiddelbart tenker negativt for «det negative sinnet». Dette er den delen av hjernen som reagerer negativt til alt den kommer i kontakt med som en ren forsvarsmekanisme. I utgangspunktet er denne egenskapens rolle å opprettholde og beskytte oss. Den kalkulerer risiko og finner mulige fallgruver for å beskytte oss mot potensiell fare. Det er umulig for denne delen av hjernen å respondere positivt til noe som helst.  Et negativt sinn som er for sterkt vil kunne skape angst, frykt og tvil. Er denne egenskapen i deg for svak kan du lett utsette deg selv for fare og dårlige avgjørelser. Denne delen av oss har en viktig funksjon!

Det er altså ganske normalt å tenke negativt først – men hva gjør du med tanken etterpå? Hvor fort blir du klar over at du er i en negativ tanke, og hvor fort evner du å nøytralisere denne, og eventuelt gjør den om til noe positivt?"

Lenke til kommentar

Annonse

Var så trist å lese ditt første innlegg, men helt fantastisk å se ditt neste svar, gratulerer...

Jeg er også som deg, tenker alltid det verste... Har to ks bak meg, skal ha 3 i desember, selv om alt ser bra ut nå, så klarer jeg å lage masse negative scener... Så jeg tenker også alltid det verste... Forstod deg så godt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...