Gå til innhold

Er så lei meg! :,( :,(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har vært ufrivillig barnløs i flere år nå. Har pcos og slitt med sterk overvekt (bmi på 42) Til slutt tok jeg slankeoperasjon for å få bukt med Pcos´n og for å kunne bli gravid.  

 

Nå har jeg gått ned 25kg og cystene på eggstokkene er borte, jeg har også fått tilbake mensen. Det begynner altså å normalisere seg der nede.

 

Igår tok jeg kontrastveske igjennom egglederene. Også viser det seg at venstre eggleder tett!! :,( Seriøst liksom!? Er det noe som IKKE er galt med meg her eller!? Endelig fått "kvitta" meg med pcos´n- også kommer dette som et slag i trynet..

 

Så gynekologen min sendte henvisning til sykehuset for grundigere undersøkelse av egglederene ol, som skal gjøres i narkose. Ventetiden på dette er mellom 3-6mnd på St.Olavs. Jeg begynner serriøst å grine!  :( Og dersom de ikke får til å "fikse" egglederen, så må det jo bli prøverør da  :(

 

 

 

Var jo ikke sånn det skulle bli :,( 

 

 

Noe i samme situasjon? 

 


Anonymous poster hash: 0de6d...bec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

 

Jeg har i hvert fall ikke fått beskjed om at jeg har tette eggledere, så jeg antar at jeg ikke i samme situasjon som deg.

 

Har du vært på konsultasjon ved det sykehuset hvor du står på venteliste? Eller er du på venteliste for å få en konsultasjon? Hvis det sistnevnte; Jeg vil på det sterkeste anbefale at du tar med kopi av henvisningen din til for eksempel Volvat for å i det minste få en konsultasjon/sjekk på hva du kan forvente deg. Jeg hadde stått på venteliste i nesten fire år, før jeg tok kontakt med Volvat for å få en grundig sjekk og avklaring i om operasjon i det hele tatt var nødvendig for meg. Jeg er veldig glad for at jeg gjorde det, fordi på den måten kunne jeg i det minste starte på behandling. Til orientering hadde det ikke noe med verken min PCOS eller eggstokker å gjøre, men noe helt annet.

 

Dette var kun et forslag. Håper noen som har opplevd liknende som deg kan gi deg et mer oppklarende svar.

 

Lykke til!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslaget :) Papirene mine er sendt til sykehuset, og jeg har fått time over jul. Lenge til. Men vi skal prøve selv fram til da. Har begynt på metformin sånn at jeg kanskje får eggløsning. Håper så inderlig vi kan klare dette selv nå! 

 

hi



Anonymous poster hash: 0de6d...bec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

 

Har vært ufrivillig barnløs i flere år nå. Har pcos og slitt med sterk overvekt (bmi på 42) Til slutt tok jeg slankeoperasjon for å få bukt med Pcos´n og for å kunne bli gravid.  

 

Nå har jeg gått ned 25kg og cystene på eggstokkene er borte, jeg har også fått tilbake mensen. Det begynner altså å normalisere seg der nede.

 

Igår tok jeg kontrastveske igjennom egglederene. Også viser det seg at venstre eggleder tett!! :,( Seriøst liksom!? Er det noe som IKKE er galt med meg her eller!? Endelig fått "kvitta" meg med pcos´n- også kommer dette som et slag i trynet..

 

Så gynekologen min sendte henvisning til sykehuset for grundigere undersøkelse av egglederene ol, som skal gjøres i narkose. Ventetiden på dette er mellom 3-6mnd på St.Olavs. Jeg begynner serriøst å grine!  :( Og dersom de ikke får til å "fikse" egglederen, så må det jo bli prøverør da  :(

 

 

 

Var jo ikke sånn det skulle bli :,( 

 

 

Noe i samme situasjon? 

 

 

Anonymous poster hash: 0de6d...bec

 

 

Ikke i samme situasjon, men det er sikkert laparoskopi du skal gjøre? Det er en kikkhullsoperasjon hvor de gjennom flere små snitt (1-1,5 cm) på magen kan sette inn instrumenter med kamera, gass til å blåse opp magen, og operasjonsinstrumenter, så ser de livmor, eggstokker og eggledere fra magesiden. De setter blåfarget væske i livmoren og sjekker om den strømmer gjennom egglederne til bukhulen som den skal. Hvis en eller begge eggledere er tette og eller betente, kan det være gunstig å fjerne dem under inngrepet. De kan også fjerne evt endometriosevev, som er livmorslimhinnevev som sitter andre steder enn i livmoren og som blør og kan lage betennelser, arrvev og sammenvoksninger.

 

Noen private sentre gjør også laparoskopi med kort ventetid, blant annet Volvat, men det koster mye penger, snakk om i hvertfall 30-40 000.

 

Hvis en eggleder er åpen, kan du med mye flaks bli gravid via den andre. Annenhvert syklus skal egget ned den friske egglederen. Men det kan være realistisk å innstille seg på ivf, eller evt inseminasjon dersom du får stabil syklus med eggløsning og er forholdsvis ung og har litt tid på deg.

 

Jeg har lett PCO, og etter å ha vært igjennom et inseminasjonsforsøk ombestemte legen seg og mente at jeg likevel måtte operere en godartet svulst i livmoren. Ventetid 5 mnd... Vet hvor kjipt det er å få slike overraskelser underveis når man først har blitt forespeilet at ting kan gå fort fremover.

 

Anonymous poster hash: 21481...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ferdig operert!  :D Og jeg har minimalt med smerter. Kjennes egentlig bare ut som om mensen er påvei, samt litt sting:p

 

 

Resultatet var mirakuløst! Har hele tiden fått beskjed om at jeg har en tett og muligens en "stygg" eggleder, og mest sannsynlig ikke eggløsning. Men lap´en viste at jeg har en perfekt eggleder og en litt trang eggleder MEN med passasje OG jeg har hatt eggløsninger!  :D   (Han fjerna også en cyste jeg hadde) 

 

Så nå er jeg veldig, veldig glad. Fikk beskjed om å stå på med prøvinga i mnd som kommer  :)

 

(jeg benyttet meg av fritt sykehusvalg, og de hadde ingen ventetid! :D )

 

hi



Anonymous poster hash: 0de6d...bec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

*Oppdatering*

 

 

Jeg har nå blitt gravid! Helt på egenhånd. (altså jeg og samboerne da) :P Fnis..

 

Er nå 9+4. Går å tripper til den magiske 12ukers-grensa.. Var på ul i uke 8+5, hjertet slo og alt så fint ut da. Så krysser alt jeg har! :D 

 

 

hi



Anonymous poster hash: 0de6d...bec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg skulle ta slik en operasjon du skal og kom så langt at de la meg i narkose men det oppstod komplikasjoner og de måtte avbryte :-( er nå i tvil om jeg bør prøve igjen...hvordan fikk du den undersøkelsen med kontrastveske? Jeg lurer jo på om det er andre muligheter en operasjon med narkose. Har prøvd i over 4 år nå uten hell, har pcos og er overvektig men kroppen vil ikke ned i vekt :-(så sliter veldig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrastveske via eggledere du mener? Det er jo en man kan ta uten narkose. Da bruker de kun kontrastveskeog UL. Da kan man se om det er en hindring i egglederene ol :)

 

 

Hi



Anonymous poster hash: 0de6d...bec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...