Gå til innhold

Jeg vurderer å "melde meg ut av" hele helsestasjons-opplegget!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så sint og frustrert etter kontroll der i dag!!!

 

Det var mannen min som tok med vår 5 år gamle sønn på 5årskontroll.

Jeg fikk ikke vært med pga jobb.

 

Sønnen vår er en aktiv, sunn og glad gutt. Han er høyt og lavt og har knapt tid til å spise. Han sparker fotball, sykler, løper og klatrer.

 Han er også glad i å tegne og lese..

 

Jeg er selvfølgelig superstolt av han og ringte spent mannen min for å høre hvordan det hadde gått på kontroll.

 

Han sier da at han hadde fått beskjed(så ungen hørte det!!!) at han lå litt over gjennomsnittsgrafen og at vi måtte passe på at han ikke ble overvektig. Han burde settes på spesialkost.

 

HÆ?

 

Han er 5 år. Full av muskler..Han er 116 cm og veier 17,5 kg.

Han spiser normal kost, med grønnsaker til middag hver dag. Han drikker bare vann da han ikke liker verken saft eller brus. Han spiser godteri på lørdager i selskap.

Han ser ut som en helt vanlig unge...Jeg får ikke "tak" imagen hans om jeg prøver engang!!

Vi har en sunn livstil, med mange aktiviteter og normalt, sunt kosthold. Vi har 5 barn, så det blir ikke mye stillesitting.

Jeg jobber som vernepleier og har ansvar for multihandikappede barn. Kosthold og fysisk aktivitet er en del av utdannelsen min.

 

Mannen min er politi og opptatt av å holde seg i form.

 

Jeg er sjokkert!!

 

Ser de virkelig bare på disse forbaskede grafene sine? Set de ikke ungen som står foran seg?

 

Jeg forstår at de må veilede foreldre der barna har et fedmeproblem, men helt objektivt(!!) gutten min er ikke i den kategorien...

 

Jeg gleder meg til besøk neste uke, med minstegutten på 1,5 år, for han har enda litt babyfett på kroppen...Spent på hvordan de takler DET!!

 

OPPGITT!!!!!!!

 

 

 

 

 



Anonymous poster hash: f483a...b1c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessverre ser mange helsesøstre kun på fasit på dataskjermen, og ikke på barnet de har til kontroll. Pluss andre a4-ideene deres. Jeg fikk spørsmål om mitt barn fikk vanlig NORSK kost (er utenlandsk), fordi kostholdet i de fleste andre land var dårligere enn i Norge. Nei, jeg lager verken fiskeboller, fårikål eller komle. Mine barn er slanke, sporty og sunne for det.

 

En annen helsesøster mente jeg var syk siden jeg ble så tynn så fort etter fødselen, og at noe måtte være galt.



Anonymous poster hash: d0873...b84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner ditt barn best! Uprofesjonelt å ta dette opp foran barnet :/ 

Høres galskap ut!



Anonymous poster hash: 0677a...fee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korfor henge deg opp i detta. Detta går rett gjennom mine ører og ut at.

 

Så lenge du veit at barnet ditt spiser sundt og godt. Så dritt i helsesøster. Slik er STATESTIKKER.

 

Anonymous poster hash: 67d73...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøssenavn! Dette hørtes merkelig ut! Sønnen min er bare 4 cm høyere enn din og veier 25! Han er et år eldre. Han finnes ikke overvektig og er også veldig aktiv. Aldri fått kommentarer på det heller annet enn at han skjuler kiloene godt siden han er så slank. Jeg har gitt opp helsestasjonen for lengst og har et dusin grunner til det.

 

Anonymous poster hash: 9a9d9...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsestasjoner er til for å jugde til;-) Haha, kjenner ingen som ikke juger til helsestasjonen. "Ja barnet får tran, jada klart jeg skal passe på kostholdet hans, ja selvfølgelig ligger ungen aldri i vippestol osv".

Bare å juge i vei og late som man er enig i alt de sier, etter 6 års kontroll er man ferdig med gærningene der;-)

La fjaset deres prelle av som vann på gåsa HI!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner mindre og mindre av disse helsesøstrene. Vi fikk beskjed om at vår på 5,5 år som er 117 cm og 20 kg er undervektig...

 

Anonymous poster hash: e50af...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var forresten ikke helsesøsteren, men legen som sa dette!!!

HI

PS: neste gang bløffer jeg på vekta!!



Anonymous poster hash: 19689...830
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sitter med nesa i skjermen og ser på grafen sin. Kanskje hs har plotta inn feil tall!

 

Anonymous poster hash: 0a732...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad min helsestasjon ikke er slik. Her er det motsatt problem med 3-åringen. Hun har slitt med mat og vært tynn. For tynn. Men, de har aldri hengt seg opp i det på helsestasjonen. Hver gang hun ble veid og jeg ble bekymret fikk jeg kun beroligende ord tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er like høy og et kg tyngre enn din og han er nesten spinkel. Helt normal ifølge vår helsestasjon.

Ikke bry deg, men skjønner at du reagerer på at det ble sagt foran femåringen. Det var unødvendig.

 

Anonymous poster hash: c6abe...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det var forresten ikke helsesøsteren, men legen som sa dette!!!

HI

PS: neste gang bløffer jeg på vekta!!

 

Anonymous poster hash: 19689...830

Bløffer på vekta? Veier de seg ikke der?

 

Hvis du er så misfornøyd så Vær voksen og ring dem, ta ansvar!!

 

Anonymous poster hash: 5463e...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De må ha sett feil! Den vekten i forhold til høyden er fullstendig normal! 😊

 

Anonymous poster hash: 98bd2...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme skjedde her.. 5,5 år,119cm og 24 kg. han er aktiv som bare det,sunn kost (selvfølgelig noe is og godteri) men ikke i mengder,som oftest bare på lørdager-sklidd ut med is i sommer da;) vi fikk også høre dette på 8mnd kontrollen-(fikk mm+noe fast føde),at han burde slankes. han ligger innenfor det diagrammet,men alltid Vært nesten på topp. han er en liten "muskelbunt"-grov benbygning akkurat som meg og faren. han kom 14 dager før ul termin og veide da 4kg. jeg veide 4,7 da jeg ble født (vet ikke om dette har noe å si). jeg har alltid vært "stor" pga benbygning, men allikevel slank. jeg kjenner jeg blir sur på disse barnas vegne. jeg ble tildels grinete på hs og sa hva jeg mente om det som ble sagt. bke ganske lei meg. lillesøster er akkurat på samme måte,er i toppen av diagrammet og mye større enn de på hennes aldrer,både vekt og lengde. det som forundrer meg er at jeg vet at dette har mye med genetikk og gjøre,men det virker ikke som at hs har fått med seg dette under utdanningen sin.

 

Anonymous poster hash: c5649...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der vektopplegget til helsestasjonen altså. Jeg ble plukka ut hver gang helsesøster var på skolen for å bli veid. Jeg var på skalaen "undervektig" og det hang over meg som en mare hele barneskolen, siden det ble så godt lagt merke til blandt de andre barna at jeg måtte veies og fikk noe "ekstra" undersøkelse enn de andre barna.

 

 



Anonymous poster hash: 03c06...159
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsestasjoner er til for å jugde til;-) Haha, kjenner ingen som ikke juger til helsestasjonen. "Ja barnet får tran, jada klart jeg skal passe på kostholdet hans, ja selvfølgelig ligger ungen aldri i vippestol osv".

Bare å juge i vei og late som man er enig i alt de sier, etter 6 års kontroll er man ferdig med gærningene der;-)

La fjaset deres prelle av som vann på gåsa HI!:-)

Å herregud, jeg er glad du sier det. Da er det ikke bare meg. På helsestasjonen delammer jeg fortsatt :P har ikke vært melk i dissa puppa på månedsvis.

 

Anonymous poster hash: e8a26...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i det, dere vet at han er normal så la han spise som før :)

 

Anonymous poster hash: 7ecdf...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er så sint og frustrert etter kontroll der i dag!!!

 

Det var mannen min som tok med vår 5 år gamle sønn på 5årskontroll.

Jeg fikk ikke vært med pga jobb.

 

Sønnen vår er en aktiv, sunn og glad gutt. Han er høyt og lavt og har knapt tid til å spise. Han sparker fotball, sykler, løper og klatrer.

Han er også glad i å tegne og lese..

 

Jeg er selvfølgelig superstolt av han og ringte spent mannen min for å høre hvordan det hadde gått på kontroll.

 

Han sier da at han hadde fått beskjed(så ungen hørte det!!!) at han lå litt over gjennomsnittsgrafen og at vi måtte passe på at han ikke ble overvektig. Han burde settes på spesialkost.

 

HÆ?

 

Han er 5 år. Full av muskler..Han er 116 cm og veier 17,5 kg.

Han spiser normal kost, med grønnsaker til middag hver dag. Han drikker bare vann da han ikke liker verken saft eller brus. Han spiser godteri på lørdager i selskap.

Han ser ut som en helt vanlig unge...Jeg får ikke "tak" imagen hans om jeg prøver engang!!

Vi har en sunn livstil, med mange aktiviteter og normalt, sunt kosthold. Vi har 5 barn, så det blir ikke mye stillesitting.

Jeg jobber som vernepleier og har ansvar for multihandikappede barn. Kosthold og fysisk aktivitet er en del av utdannelsen min.

 

Mannen min er politi og opptatt av å holde seg i form.

 

Jeg er sjokkert!!

 

Ser de virkelig bare på disse forbaskede grafene sine? Set de ikke ungen som står foran seg?

 

Jeg forstår at de må veilede foreldre der barna har et fedmeproblem, men helt objektivt(!!) gutten min er ikke i den kategorien...

 

Jeg gleder meg til besøk neste uke, med minstegutten på 1,5 år, for han har enda litt babyfett på kroppen...Spent på hvordan de takler DET!!

 

OPPGITT!!!!!!!

 

 

 

 

 

 

Anonymous poster hash: f483a...b1c

Over? Jenta mi er helt normal. Ho veier 17 kg og er 95 cm høy. Vil vel nesten tro gutten din er på motsatt ende av skalaen?

 

Anonymous poster hash: 3ebe3...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes gutten høres normal eller tynn ut jeg.

 

Helsestasjonen og jordmødre har mye mer fokus på dette med overvekt i dag. Dette er noe de er pålagt.

Jeg kjenner folk som gruer seg til å gå dit pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 4 år gamle jente har akkurat samme tall som din gutt. Beskjeden var at hun er lang og tynn. I nedre del av skalaen på vekt. For 4 åringer!

 

Anonymous poster hash: 05f41...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige greier. Min 5 åring er 115 cm og 18.5 kg. På 4 års kontrollen var han noe lavere, og veide 17 kg. Fikk beskjed om at han lå litt under snittet... Jeg ville ringt dem for å klare opp i det jeg anser som en misforståelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en datter på 3 år og 7 mnd, hun er 101 cm og 18 kg. Helt normal, din gutt må være TYNN.

 

Syk helsestasjon, ville gått videre med dette.



Anonymous poster hash: 9f129...b1f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...