Gå til innhold

Litt domt spm men


Cl88

Anbefalte innlegg

Vi var og tok ultralyd med kontrastveske for og sjekke om egglederene var åpne. Og hun fikk veldig vondt fordi han sa at den indre livmortappen var liten.. Eller trang. Er det flere som har opplevd dette? Han sa det var normalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen spørsmål er dumme:-) Det er ingenting i veien med livmorhalsen hennes, det er bare smertefullt å få noe over en viss tykkelse stukket inn der, og væsken presser på livmor og eggledere. Det varierer fra person til person hvor mye som skal til før det blir vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inseminasjon er visstnok ikke noe vondt i det hele tatt :) ikke prøvd det selv, men hører folk sier det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) vil hun få like vondt under insiminasjon da Evt?

Inseminasjon gjøres med en veldig tynn plastslange. Jeg kjente det ikke i det hele tatt:-) Jeg tror utstyret tetter kanalen i livmorhalsen litt når de sjekker egglederne, slik at vannet presses opp i egglederne og ikke renner ut igjen gjennom livmorhalsen. Press inni livmorhalsen gjør vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente ingenting ved tilabkeføring av egg da vi hadde IVF, det skal ikke være så ulikt insiminering. da jeg fikk sjekka mine, så var den under en hyseteroskopi (kameraundersøkelse av livmor), så jeg var i full narkose. Litt øm etterpå, men ellers helt fin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også hatt ultralyd med kontrastvæske for å sjekke eggledere og trodde jeg skulle omkomme.. Var derfor veldig redd for at det skulle gjøre vondt ved tilbakeføring av egg. Men det var helt smertefritt, kjente det ikke i det hele tatt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente ingenting ved tilabkeføring av egg da vi hadde IVF, det skal ikke være så ulikt insiminering. da jeg fikk sjekka mine, så var den under en hyseteroskopi (kameraundersøkelse av livmor), så jeg var i full narkose. Litt øm etterpå, men ellers helt fin :)

Hadde du flere undersøkelser da eller inngrep på livmoren samtidig, siden du hadde narkose?

 

Anonymous poster hash: 002a6...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er ubehagelig med inseminasjonen er det spekteret de fører inn i skjeden for å kunne se opp til livmoren. Selve inseminasjonen merker man ikke noe til.



Anonymous poster hash: f85bf...350
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt ultralyd med kontrastvæske for å sjekke eggledere og trodde jeg skulle omkomme.. Var derfor veldig redd for at det skulle gjøre vondt ved tilbakeføring av egg. Men det var helt smertefritt, kjente det ikke i det hele tatt! :)

Lurer på hvorfor det ikke gis god smertelindring når det gjør så vondt.

 

Anonymous poster hash: 002a6...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ogsaa "trang" livmorhals, ifoelge han legen som tok denne kontrastvaeske-greia, han slet skikkelig med aa faa utfoert testen, og jeg trodde serioest min siste time var kommet der jeg laa. Taarene rant ukontrollert, og jeg klarte knapt aa staa oppreist etterpaa. Saa naturlig nok var jeg ogsaa skikkelig nervoes foer foerste inseminasjonen, men den gikk over all forventning :) Ingen smerte, bare en foelelse av lett "press" der nede, liksom. Andre inseminasjon, same thing. Saa det er absolutt ingenting aa grue seg til, det verste er allerede overstaatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ogsaa "trang" livmorhals, ifoelge han legen som tok denne kontrastvaeske-greia, han slet skikkelig med aa faa utfoert testen, og jeg trodde serioest min siste time var kommet der jeg laa. Taarene rant ukontrollert, og jeg klarte knapt aa staa oppreist etterpaa. Saa naturlig nok var jeg ogsaa skikkelig nervoes foer foerste inseminasjonen, men den gikk over all forventning :) Ingen smerte, bare en foelelse av lett "press" der nede, liksom. Andre inseminasjon, same thing. Saa det er absolutt ingenting aa grue seg til, det verste er allerede overstaatt :)

Men fikk du noen forklaring på at du ble behandlet så hensynsløst? Hvorfor gir de ikke smertelindring?

 

Anonymous poster hash: 002a6...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg har ogsaa "trang" livmorhals, ifoelge han legen som tok denne kontrastvaeske-greia, han slet skikkelig med aa faa utfoert testen, og jeg trodde serioest min siste time var kommet der jeg laa. Taarene rant ukontrollert, og jeg klarte knapt aa staa oppreist etterpaa. Saa naturlig nok var jeg ogsaa skikkelig nervoes foer foerste inseminasjonen, men den gikk over all forventning :) Ingen smerte, bare en foelelse av lett "press" der nede, liksom. Andre inseminasjon, same thing. Saa det er absolutt ingenting aa grue seg til, det verste er allerede overstaatt :)

Men fikk du noen forklaring på at du ble behandlet så hensynsløst? Hvorfor gir de ikke smertelindring?

 

Anonymous poster hash: 002a6...bd6

 

Nei, jeg spurte ikke heller. Ville bare faa det overstaatt og komme meg hjem fortest mulig... Men jeg vet at mange har tatt den testen uten noen form for smerter, saa kanskje det har noe med det aa gjoere, at man ikke vet paa forhaand...? Fuglene vet.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til aa gaa saa bra saa, hun kan bare ta det helt med ro :) Men en ting hun boer vaere klar over, som jeg fant ut litt for seint, var at etter inseminasjonen blir man veldig hoven/oppblaast i nedre del av magen, saa det er en fordel med loestsittende klaer...! Jeg fikk knapt paa meg buksa etterpaa, og kassadama i butikken paa vei hjem lurte paa hvor langt jeg var paa vei, hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til aa gaa saa bra saa, hun kan bare ta det helt med ro :) Men en ting hun boer vaere klar over, som jeg fant ut litt for seint, var at etter inseminasjonen blir man veldig hoven/oppblaast i nedre del av magen, saa det er en fordel med loestsittende klaer...! Jeg fikk knapt paa meg buksa etterpaa, og kassadama i butikken paa vei hjem lurte paa hvor langt jeg var paa vei, hehe :P

Det tror jeg nesten må være tilfeldig at du fikk. De blåser jo ikke inn noe under inseminasjonen, og det er kun ørlite sperm. Kanskje det var magen som reagerte på stresset?

 

Anonymous poster hash: 002a6...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det kommer til aa gaa saa bra saa, hun kan bare ta det helt med ro :) Men en ting hun boer vaere klar over, som jeg fant ut litt for seint, var at etter inseminasjonen blir man veldig hoven/oppblaast i nedre del av magen, saa det er en fordel med loestsittende klaer...! Jeg fikk knapt paa meg buksa etterpaa, og kassadama i butikken paa vei hjem lurte paa hvor langt jeg var paa vei, hehe :P

Det tror jeg nesten må være tilfeldig at du fikk. De blåser jo ikke inn noe under inseminasjonen, og det er kun ørlite sperm. Kanskje det var magen som reagerte på stresset?

 

Anonymous poster hash: 002a6...bd6

 

 

Ikke vet jeg, men det skjedde begge gangene, saa tilfeldig var det ihvertfall ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Det kommer til aa gaa saa bra saa, hun kan bare ta det helt med ro :) Men en ting hun boer vaere klar over, som jeg fant ut litt for seint, var at etter inseminasjonen blir man veldig hoven/oppblaast i nedre del av magen, saa det er en fordel med loestsittende klaer...! Jeg fikk knapt paa meg buksa etterpaa, og kassadama i butikken paa vei hjem lurte paa hvor langt jeg var paa vei, hehe :P

Det tror jeg nesten må være tilfeldig at du fikk. De blåser jo ikke inn noe under inseminasjonen, og det er kun ørlite sperm. Kanskje det var magen som reagerte på stresset?

 

Anonymous poster hash: 002a6...bd6

Ikke vet jeg, men det skjedde begge gangene, saa tilfeldig var det ihvertfall ikke :P

Rart:-) Jeg hadde ikke noe slikt på inseminasjon.

 

Anonymous poster hash: 002a6...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater å komme å ødelegge idyllen, men du spurte. Jeg hadde en uhyre smertefull kontrastvæskertg. De måtte hente inn en overlege fra gyn og en annen lege fra rtg for veiledning og hjelp, fordi det både var trangt og litt bøy på hele systemet mitt. Vanskelig å komme til rett og slett. Undersøkelsen tok over en time og jeg gråt mine modige tårer. Fikk derimot forsikring om at det ikke kom til å gjøre vondt ved inseminering. Så feil kan man ta. Men forskjellen var at det gikk svært fort og var over etter 20 sekunder. Så det var til å leve med. Men de neste gangene (hadde totalt 3 inseminasjoner), tok jeg en paralgin forte på forhånd, mest for å slappe litt av og ikke spenne meg så mye, og det hjalp en hel del. Vi måtte videre på IVF, og da var det "bare" vanlig dritvondt (om man kan si det slik), siden de da går inn via skjedeveggen og ikke må lure seg inn i livmora først. Var derimot litt i overkant stimulert da så var likevel forholdsvis øm og sikkert litt overfølsom. 

 

Var virkelig ikke for å skremme, men ville bare si at det kan faktisk være slik at det blir knotete å komme til ved inseminasjon om det er trangt der, men at det ikke kan sammenlignes med rtg-undersøkelsen. Og om hun er redd for smerter kan det være lurt å ta en smertestillende først, for det roer iallefall kroppen litt slik at man ikke stresser og strammer unødig når de skal inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater å komme å ødelegge idyllen, men du spurte. Jeg hadde en uhyre smertefull kontrastvæskertg. De måtte hente inn en overlege fra gyn og en annen lege fra rtg for veiledning og hjelp, fordi det både var trangt og litt bøy på hele systemet mitt. Vanskelig å komme til rett og slett. Undersøkelsen tok over en time og jeg gråt mine modige tårer. Fikk derimot forsikring om at det ikke kom til å gjøre vondt ved inseminering. Så feil kan man ta. Men forskjellen var at det gikk svært fort og var over etter 20 sekunder. Så det var til å leve med. Men de neste gangene (hadde totalt 3 inseminasjoner), tok jeg en paralgin forte på forhånd, mest for å slappe litt av og ikke spenne meg så mye, og det hjalp en hel del. Vi måtte videre på IVF, og da var det "bare" vanlig dritvondt (om man kan si det slik), siden de da går inn via skjedeveggen og ikke må lure seg inn i livmora først. Var derimot litt i overkant stimulert da så var likevel forholdsvis øm og sikkert litt overfølsom.

 

Var virkelig ikke for å skremme, men ville bare si at det kan faktisk være slik at det blir knotete å komme til ved inseminasjon om det er trangt der, men at det ikke kan sammenlignes med rtg-undersøkelsen. Og om hun er redd for smerter kan det være lurt å ta en smertestillende først, for det roer iallefall kroppen litt slik at man ikke stresser og strammer unødig når de skal inn.

Fikk du smertelindring til kontrasten tegn da det var så ille, eller kjørt de på med slike smerter i en time? Ba elker forlangte du å få noe, eller var du "snill pike"?

 

Anonymous poster hash: 002a6...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hater å komme å ødelegge idyllen, men du spurte. Jeg hadde en uhyre smertefull kontrastvæskertg. De måtte hente inn en overlege fra gyn og en annen lege fra rtg for veiledning og hjelp, fordi det både var trangt og litt bøy på hele systemet mitt. Vanskelig å komme til rett og slett. Undersøkelsen tok over en time og jeg gråt mine modige tårer. Fikk derimot forsikring om at det ikke kom til å gjøre vondt ved inseminering. Så feil kan man ta. Men forskjellen var at det gikk svært fort og var over etter 20 sekunder. Så det var til å leve med. Men de neste gangene (hadde totalt 3 inseminasjoner), tok jeg en paralgin forte på forhånd, mest for å slappe litt av og ikke spenne meg så mye, og det hjalp en hel del. Vi måtte videre på IVF, og da var det "bare" vanlig dritvondt (om man kan si det slik), siden de da går inn via skjedeveggen og ikke må lure seg inn i livmora først. Var derimot litt i overkant stimulert da så var likevel forholdsvis øm og sikkert litt overfølsom.

 

Var virkelig ikke for å skremme, men ville bare si at det kan faktisk være slik at det blir knotete å komme til ved inseminasjon om det er trangt der, men at det ikke kan sammenlignes med rtg-undersøkelsen. Og om hun er redd for smerter kan det være lurt å ta en smertestillende først, for det roer iallefall kroppen litt slik at man ikke stresser og strammer unødig når de skal inn.

Fikk du smertelindring til kontrasten tegn da det var så ille, eller kjørt de på med slike smerter i en time? Ba elker forlangte du å få noe, eller var du "snill pike"?

 

Anonymous poster hash: 002a6...bd6

Jeg tagg og ba, men de sa hele tiden at det var snart over," bare litt til", så fikk ingenting, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) kanskje lurt og ta smertestillende da:)?men forhåpentligvis går d fortere så hun slipper og ligge og ha vondt lenge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hater å komme å ødelegge idyllen, men du spurte. Jeg hadde en uhyre smertefull kontrastvæskertg. De måtte hente inn en overlege fra gyn og en annen lege fra rtg for veiledning og hjelp, fordi det både var trangt og litt bøy på hele systemet mitt. Vanskelig å komme til rett og slett. Undersøkelsen tok over en time og jeg gråt mine modige tårer. Fikk derimot forsikring om at det ikke kom til å gjøre vondt ved inseminering. Så feil kan man ta. Men forskjellen var at det gikk svært fort og var over etter 20 sekunder. Så det var til å leve med. Men de neste gangene (hadde totalt 3 inseminasjoner), tok jeg en paralgin forte på forhånd, mest for å slappe litt av og ikke spenne meg så mye, og det hjalp en hel del. Vi måtte videre på IVF, og da var det "bare" vanlig dritvondt (om man kan si det slik), siden de da går inn via skjedeveggen og ikke må lure seg inn i livmora først. Var derimot litt i overkant stimulert da så var likevel forholdsvis øm og sikkert litt overfølsom.

 

Var virkelig ikke for å skremme, men ville bare si at det kan faktisk være slik at det blir knotete å komme til ved inseminasjon om det er trangt der, men at det ikke kan sammenlignes med rtg-undersøkelsen. Og om hun er redd for smerter kan det være lurt å ta en smertestillende først, for det roer iallefall kroppen litt slik at man ikke stresser og strammer unødig når de skal inn.

Fikk du smertelindring til kontrasten tegn da det var så ille, eller kjørt de på med slike smerter i en time? Ba elker forlangte du å få noe, eller var du "snill pike"?

 

Anonymous poster hash: 002a6...bd6

Jeg tagg og ba, men de sa hele tiden at det var snart over," bare litt til", så fikk ingenting, nei.

Dette er jo mishandling. Jeg synes det er horribelt at ufrivillig barnløse skal bli utsatt for så dårlig behandling, og at vi ikke skal godta det bare fordi vi er desperate. Hvis du klager kan noen andre få mer human behandling.

 

Jeg hadde slike smerter under en undersøkelse at jeg slet med å ikke svime av eller kaste opp. Var altfor dårlig til å si fra om smertene, så de merket ikke noe, men jeg ville fått hjelp ellers. Dette var bare noen minutter, likevel har det satt seg litt fast hos meg. Når vi er avhengige av disse legene gjentatte ganger over kanskje flere år er det nødvendig at de behandler folk med respekt og medmenneskelighet, og at vi kan stole på dem. Ikke at de tror de kan gjøre hva som helst mot oss.

 

Anonymous poster hash: 002a6...bd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke til å sitere plutselig...

 

Joda, var fryktelig kjipt mens det sto på. Men tror noe av problemet var at jeg fikk utfør rtg på lokalsykehuset her, og de hadde ikke all verden med erfaring. De har forøvrig slutta med den typen undersøkelse nå. Så jeg tror det hadde vært bedre å ta den på riksen, om jeg skal være etterpåklok. Der hadde jeg sikkert fått litt dop også vil jeg tro 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...