Gå til innhold

Svangerskapskontroll


Siri83

Anbefalte innlegg

Var på første svangerskapskontroll i dag. Veldig hyggelig lege og spennende å endelig være litt i gang, men gjorde jo så og si ingenting. Søkte sykehus og fikk helskekort og en bok-thats it! Hadde med meg morgenurin, men det var visst ikke noe visst så lenge jeg ikke hadde problemer med vannlatingen. Og blodprøver var for tidlig (er 7+5), så det skal jeg ta når jeg skal tilbake i uke 12. Så egentlig var det ikke vits å komme før uke 12, sa hun... Er det jeg som var veldig tidlig ute, eller...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første kontroll skal være mellom uke 8-12. Jeg har også hatt en legetime som deg, noe man ikke "må ha".. Men som førstegangsfødende var jeg gira på å komme i gang selv. Jeg leverte urinprøve, og vi fylte ut skjema, samt de tok blodprøver av meg. Dette varierer nok fra lege til lege, men det er ingen obligatorisk kontroll dette. Legen jeg var hos var ikke noe flink, han ble så stresset sa han, for det var så mye papirer og styr å fylle ut (!) Jeg skal ta alle kontrollene hos jordmor, nettopp for å få litt mer ut av timene:) (må en svipp innom legen for blodprøver, ettersom jordmoren her ikke gjør dette) Jeg skal på første skikkelige kontroll i uke 11 hos jordmor :))

Endret av Maryj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Greit å ha vært hos legen og kommet i gang, ja! Men jeg leste for noen uker siden at jeg burde bestille time til nå, så skjønte ikke noe da legen sa jeg ikke trengte før uke 12. Pytt pytt... Legen din hørtes ikke så proff ut, nei.. Har litt lyst til å annenhver gang til lege og jordmor, men det kom vi ikke inn på engang i dag. Og jeg fikk helsekortet sendt med hjem for å fylle ut selv (første delen). Kjedelig når dette er så stort for oss, og så har legene knapt tid. Blir bra med jordmor, tror jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med begge mine var jeg på slik tidlig time. Bare for å få startet med alt også måtte jeg vente. Selv om det var for tidlig til at de kunne begynne med noe oppfølging var det godt for meg å få svangerskapet registrert. :)

 

Oppfølging hos jordmor syns jeg var best, da de har mer kunnskap enn legen :)

 

Gratulerer med dden lille og lykke til videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inne i uke 5 for noe annet vell og merke og gav beskjed til min trofaste gode fastlege :) Fikk da sendt med en bok hjem og ny time i uke 12. Skal på tidlig UL om 12t (grugleder meg), så er det bare å vente på første kontroll.

 

Min lege sa at jeg var litt i seneste laget mtp 1 kontroll da jeg kommer når jeg er 12+3 men det måtte bare bli slik mtp ferieavvikling for legen og meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10+8 er jeg når jeg skal på kontroll hos legen :)

 

Men har i forkant vært på ul, og nå venter jeg svar på to blodprøver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk ikke time før jeg er i uke 12, selv om jeg sjøl ville ha i uke 10. Er ikke alltid like glad i hu kontordama på legesenteret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater, direkte hater kontordama der fastlegen min er!! Men legen har vært min siden jeg lå i min mors mage, og er superflink...

 

men jeg har ikke bestilt noe enda, er alt for redd for blodprøvene som kontordama tar :P Så venter lengst mulig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk time når jeg er 10+5. De sa at de tok første svangerskapstime mellom uke 10 og 12. Men kjenner til vanskelige kontordamer. På mitt legesenter er det to damer. En hyggelig og en litt vanskeligere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått time 11 august, da er jeg 11+5. Var ganske tidlig ute å bestille time de to forrige svangerskapene mine, og da måtte jeg jo likevel vente før det skjedde noe særlig. Tenkte å vente litt denne gangen, er jeg heldig finner vi hjertelyd =) var rundt 11-12 uker med de to forrige når vi fant den. Har ikke vært på tidlig UL, så hadde vært veldig deilig å høre hjertelyden. Teller ned dager til kontroll, bare 10 dager igjen =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på tidlig ultralyd på mandag (8+0) hos min gynekolog. Skal på første ordentlige svangerskapskontroll neste uke hos fastlegen, blant annet for å få tatt blodprøver osv. Fra uke 11 skal jeg følges av fødepoliklinikken på sykehuset her vi bor resten av svangerskapet, både jordmor og lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta blodprøve i morgen i forkant av første svangerskapskontroll som er 15 aug. Noen som vet om de også tar hcg? Kunne godt tenkt meg at de gjorde det, mtp de blodprøvene jeg hadde for 1,5 uke siden :) er det lov å spørre de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på første svangerskapskontroll idag og jeg fikk jammen meg utvendig ultralyd. Forventet det ikke i det hele tatt. Og der så vi en liten krabat som bevegde seg masse og hadde et bankene hjertet! Legen mente jeg var 1 uke lengre enn hva jeg er, så er vel kanskje da egentlig 12 uker! :-O Fikk med bilde, og det var over all forventning! kjempe kjekt :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10+8 er jeg når jeg skal på kontroll hos legen :)

 

Men har i forkant vært på ul, og nå venter jeg svar på to blodprøver :)

Haha, ingen som ville kommentere hvor langt jeg var på vei her :P mener selvfølgelig 11+1 :)

Endret av FrøkenG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...