Gå til innhold

Jeg synes det er merkelig at folk ønsker å dele livet, men ikke økonomien med sin utvalgte!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner det ikke, hvorfor har folk delt økonomi, når de har felles barn, bor sammen og lever sammen? Hvis argumentet er at man ikke stoler nok på den andre, så er det jo enda mer merkelig at man stoler nok på personen til å ha barn sammen? Og argumentet kan jo neppe være at det er mer praktisk, tidsbesparende eller mer effektivt? For det må jo være ganske tungvindt å dele opp pengene så det skal til enhver tid være rettferdig? Og ikke tror jeg at det bidrar til økt samhold heller, da man blir sterkt individualistisk rettet, med for eks. uttrykket "Dette er mine penger, så de kan jeg bruke som jeg vil."



Anonymous poster hash: 34731...824
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det heldigvis ikke sånn her i verden at man forventer at alle skal skjønne alt.

 

Bare prøv å slå deg til ro med at selv om noen velger annerledes enn deg så trenger det ikke være feil.

 

Anonymous poster hash: ac61b...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

På samme måte forstår jeg ikke hvorfor så mange menn nekter å gifte seg fordi det er så mye forpliktelser, mens å få barn i øst og vest er helt greit. Enkelte har bare ikke vokst opp. Jeg er hovedforsørger i familien, men har aldri foreslått verken delt økonomi eller annet bitchete opplegg for mannen. Det er en periode nå der jeg tjener mest. Kanskje om 4-5 år tjener han mest, og da jevner det seg ut. Jeg giftet ikke meg med ham for å tyne ham for penger eller kjøre egoløp mht. økonomi.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg over her. Det er mange måter å gjøre ting på når det kommer til økonomi, og enhver har vell sine egne grunner til at de gjør det som de gjør det. Ikke alle har like god økonomisk sans heller, og da kan jeg skjønne at noen velger å dele pengene og ha en viss sum man får bruke kun til seg selv.



Anonymous poster hash: 102d6...223
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

 

Enig med deg over her. Det er mange måter å gjøre ting på når det kommer til økonomi, og enhver har vell sine egne grunner til at de gjør det som de gjør det. Ikke alle har like god økonomisk sans heller, og da kan jeg skjønne at noen velger å dele pengene og ha en viss sum man får bruke kun til seg selv.

 

Anonymous poster hash: 102d6...223

 

 

 

Jeg har en venninne med mann som har kjempedårlig økonomisk sans. Hun forvalter alle pengene, både det hun og han tjener. Men! De har fortsatt ikke delt økonomi, alle pengene går inn på felles regningskonto som hun forvalter der hun betaler regninger. Det som er til overs fordeles likt. delt økonomi for meg er når den som tjener mest drar på fancy ferie alene, kjøper dyre klær osv, mens partner må gå med tannpine og slitt hår fordi han/hun ikke har råd til frisør eller tannlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Enig med deg over her. Det er mange måter å gjøre ting på når det kommer til økonomi, og enhver har vell sine egne grunner til at de gjør det som de gjør det. Ikke alle har like god økonomisk sans heller, og da kan jeg skjønne at noen velger å dele pengene og ha en viss sum man får bruke kun til seg selv.

 

Anonymous poster hash: 102d6...223

 

 

 

Jeg har en venninne med mann som har kjempedårlig økonomisk sans. Hun forvalter alle pengene, både det hun og han tjener. Men! De har fortsatt ikke delt økonomi, alle pengene går inn på felles regningskonto som hun forvalter der hun betaler regninger. Det som er til overs fordeles likt. delt økonomi for meg er når den som tjener mest drar på fancy ferie alene, kjøper dyre klær osv, mens partner må gå med tannpine og slitt hår fordi han/hun ikke har råd til frisør eller tannlege.

 

Din venninne har jo klassisk felles økonomi. Hvordan er det eksempelet relevant i det hele tatt?

 

Anonymous poster hash: 094ec...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan gjør de det med maten? Du handler din egen mat, så handler jeg min. Jeg handler til minstemann og du til største, så handler vi mat for tre og en halv dag til mellomste? Eller ber kassadamen/mannen om å dele summen i to? Eller fører den ene over penger til den andre?

 

Bare lurer!

 

Anonymous poster hash: fdd10...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

 

 

 

Enig med deg over her. Det er mange måter å gjøre ting på når det kommer til økonomi, og enhver har vell sine egne grunner til at de gjør det som de gjør det. Ikke alle har like god økonomisk sans heller, og da kan jeg skjønne at noen velger å dele pengene og ha en viss sum man får bruke kun til seg selv.

 

Anonymous poster hash: 102d6...223

 

 

 

Jeg har en venninne med mann som har kjempedårlig økonomisk sans. Hun forvalter alle pengene, både det hun og han tjener. Men! De har fortsatt ikke delt økonomi, alle pengene går inn på felles regningskonto som hun forvalter der hun betaler regninger. Det som er til overs fordeles likt. delt økonomi for meg er når den som tjener mest drar på fancy ferie alene, kjøper dyre klær osv, mens partner må gå med tannpine og slitt hår fordi han/hun ikke har råd til frisør eller tannlege.

 

Din venninne har jo klassisk felles økonomi. Hvordan er det eksempelet relevant i det hele tatt?

 

Anonymous poster hash: 094ec...81c

 

 

 

Eksempelet er relevant fordi den anonyme nevnte dårlig økonomisk sans som begrunnelse for å ha delt økonomi. Jeg ville bare vise at det ikke er bestandig nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...fordi jeg synes ikke mannen min har noe å gjøre med hva jeg gjør med pengne mine?

 

Npr det er sagt, kjører vi en modifisert versjon av delt økonomi. Vi deler all inntekt, felles faster kostnader, felles varierende kostnader og sparing 50/50, det som er igjen deles i to og settes i hver vår konto. Slik sikrer vi at alt som angår familien er betalt, mens privatforbruk forblir privat. Jeg sparer for egen pensjon og for egne prosjekter, resten går til årivat forbruk. Hva han gjør vet jeg ikke. Dvs. jeg vet om pensjonssparingen hans i fond for det skriver vi inn i budsjettet for å ha oversikt over hvor mye vi har til rådighet i tilfelle krise.

 

Har vært sammen i 20 år, gift i 18 år, og gjort det siden dag 1, så hos oss fungerer det i alle fall fint.

 

Anonymous poster hash: f0ec4...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Enig med deg over her. Det er mange måter å gjøre ting på når det kommer til økonomi, og enhver har vell sine egne grunner til at de gjør det som de gjør det. Ikke alle har like god økonomisk sans heller, og da kan jeg skjønne at noen velger å dele pengene og ha en viss sum man får bruke kun til seg selv.

 

Anonymous poster hash: 102d6...223

 

 

 

Jeg har en venninne med mann som har kjempedårlig økonomisk sans. Hun forvalter alle pengene, både det hun og han tjener. Men! De har fortsatt ikke delt økonomi, alle pengene går inn på felles regningskonto som hun forvalter der hun betaler regninger. Det som er til overs fordeles likt. delt økonomi for meg er når den som tjener mest drar på fancy ferie alene, kjøper dyre klær osv, mens partner må gå med tannpine og slitt hår fordi han/hun ikke har råd til frisør eller tannlege.

 

Din venninne har jo klassisk felles økonomi. Hvordan er det eksempelet relevant i det hele tatt?

 

Anonymous poster hash: 094ec...81c

 

 

 

Eksempelet er relevant fordi den anonyme nevnte dårlig økonomisk sans som begrunnelse for å ha delt økonomi. Jeg ville bare vise at det ikke er bestandig nødvendig.

 

Ok - da skjønte jeg.. VIrket som du argumenterte for noe annet :) Men ja, jeg er enig med deg da. Med mindre begge har dårlig økonomi, da kan det kanskje være lurt å sørge for seg selv.. kanskje.

 

Anonymous poster hash: 094ec...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør de det med maten? Du handler din egen mat, så handler jeg min. Jeg handler til minstemann og du til største, så handler vi mat for tre og en halv dag til mellomste? Eller ber kassadamen/mannen om å dele summen i to? Eller fører den ene over penger til den andre?

 

Bare lurer!

 

Anonymous poster hash: fdd10...481

 

Vi har både delt og felles økonomi. Men setter av lik sum på regningskonto og på matkonto.

 

 

Anonymous poster hash: f452e...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør de det med maten? Du handler din egen mat, så handler jeg min. Jeg handler til minstemann og du til største, så handler vi mat for tre og en halv dag til mellomste? Eller ber kassadamen/mannen om å dele summen i to? Eller fører den ene over penger til den andre?

 

Bare lurer!

 

Anonymous poster hash: fdd10...481

Venninnen min har det faktisk sånn. De krever bensinpennger av hverandre, har hver sin boks med baskepulver til klesvasken, betaler seperat når de er ute og spiser osv. Sån har de holdt på i over 10 år. For meg er det helt fjernt, men det fungerer tydligvis på et vis for dem.

 

Anonymous poster hash: d2640...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkeliggift_

 

Hvordan gjør de det med maten? Du handler din egen mat, så handler jeg min. Jeg handler til minstemann og du til største, så handler vi mat for tre og en halv dag til mellomste? Eller ber kassadamen/mannen om å dele summen i to? Eller fører den ene over penger til den andre?

 

Bare lurer!

 

Anonymous poster hash: fdd10...481

Venninnen min har det faktisk sånn. De krever bensinpennger av hverandre, har hver sin boks med baskepulver til klesvasken, betaler seperat når de er ute og spiser osv. Sån har de holdt på i over 10 år. For meg er det helt fjernt, men det fungerer tydligvis på et vis for dem.

 

Anonymous poster hash: d2640...a49

 

 

 

Fy faen så romantisk... not! Hvorfor skape problemer og grobunn for krangel i tillegg til det som allerede finnes i hverdagen? Synes hele opplegget deres hørtes barnslig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde delt økonomi i 3 år, og det var en grobunn for krangel. Jeg ønsket å ha delt økonomi fordi jeg ikke likte at han skulle legge seg opp i hva jeg brukte penger på, men siden han tjente mye mer enn meg den gangen, så ble det slik at han måtte legge ut for meg rett som det var, hvis jeg skulle bli med på noe. Det var også slik at han dro ut på byen, mens jeg ikke hadde råd osv. Alt vi kjøpte til leiligheten var hans, fordi jeg ikke hadde penger osv. Så gikk jeg med på å ha delt økonomi, og alt ble likt for begge, mye bedre spør du meg. Fellesskapsfølelse er tingen, spør du meg.



Anonymous poster hash: 67ce5...ca1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har delt økonomi. Felles regninger og mat og til barn. Det som er til overs bruker hver som en vil. Men vi har mye særeieeiendommer som gir inntekt og skaper utgifter som jeg tror vi ville vært uenige om. Ellers tjener jeg mye bedre og spanderer ofte ferier osv når jeg gjerne vil ha ting et nivå opp fra han. Og litt her og der som jeg ikke plager han med Så føler vi lever nogenlunde likt liv sammen likevel.

 

Anonymous poster hash: 49c79...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har felles økonomi med ganske lik inntekt, den som åpner en regning betaler den fra sin konto til det er tomt, og så fortsetter vi bare på den andres konto når det trengs. Vi blir enige om store ting som skal kjøpes, og ingen av oss hadde kjøpt f.eks en bil uten den andres samtykke. 

 

 



Anonymous poster hash: 7dd56...2b3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...