Gå til innhold

Ny her -ferdig med utredning


Ønskermeg

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er nettopp ferdig med utredning for habituell abort. Alle prøvene i utredningen var normale. Tok også en kontrastundersøkelse med ultralyd som ikke viste noe unormalt/defekter på livmoren eller egglederene. Det eneste tilfeldige funnet ved ultralyden var en 13 mm endomeitrium på den ene eggstokken, noe jeg hadde misstenkt lenge da jeg har hatt en del smerter ved mens og eggløsning. Gynekologen mente dette ikke skulle ha noen sammenheng med spontanabortene, iallefall ikke direkte sammenheng.

 

Så hva nå? Jeg sitter igjen med blandede følelser. Glad fordi prøvene var normale, men samtidig lei meg fordi jeg sitter igjen med like mange spørsmål om ikke flere omkring hvorfor jeg mister.

 

Gynekologen min har anbefalt oppstart av Albyl-E, Prednisolon og Crione ved neste forsøk. Dette til tross for normale prøver. Er veldig glad for å prøve med noe som kan/kan ikke ha effekt. Noen som har erfaringer med disse? Eller liknende erfaringer? Hadde vært godt å snakket med noen som går gjennom liknede situasjon! :)

Lenke til kommentar

Fortsetter under...

Jeg var på utredning ved Kvinneklinikken på Ullevål i 2009 etter 3 stykk Ma, i uke 6-9. Alle mine prøver var også normale, men fjerde graviditet gikk jeg på albyl-e og crinone fra positiv test til uke 12. Ny MA ble konstantert i uke 15, etter at jeg fikk ultralyder hver 10.-14. dag frem til uke 12 samt hørte fin hjertelyd hos akupunktør i uke 14.

 

Da jeg ble gravid igjen gikk jeg på crinone til uke 11 og albyl-e til uke 33, og i uke 38, mai 2011 kom min skjønne jente til verden etterfulgt av lillesøster 18 mnder senere på samme "oppskrift"! 6 graviditeter måtte til for å bli 2-barns mamma...

 

Selv om prøvene viste normale resultat tror jeg at det var albyl-e som gjorde forskjellen for meg. Vet at mange som meg har lykkes med disse medisinene og jeg håper du kan få hjelp av de også, slik jeg forstår er det ingen risiko i å bruke de "just in case" heller!

 

Masse lykke til!

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar :) Godt å høre at det finnes solskinnshistorier også :) Jeg har hatt 3 SA i uke 5-8. Har nå hatt prøvestopp i ca 6 mnd under utredningen. Fikk fastlegen min til å henvise direkte til det private. Har gått på Medicus ved Dr Sørdahl, og er superfornøyd med den oppfølginga jeg har fått så langt!

 

Har blitt lovet ukentlig oppfølging fra påvist graviditet til uke 12. Og ultralyd i uke 7. Dersom jeg mister igjen vil han ta ut eggene og se på de. Føles godt å ha en "plan" og følge, og å vite at jeg får nøye oppfølging også viss det ikke ender godt.

 

Fikk god oppmuntring da jeg "bare" er 26 år enda, og ellers i god helse.

Var en nedtur og i tillegg til habituell abort diagnosen fikk endomeitriose diagnose, da jeg vet dette kan føre til problemer med å bli gravid selv om det ikke er et problem nå.

 

Er det flere her på forumet som har diagnosen endomeitriose? Noen erfaringer med spontanabort og endomeitriose eller råd å komme med som kan hjelpe på veien:)

Lenke til kommentar

Har personlig ingen erfaring med endomeitriose men håper noen med erfaring kan gi deg svar. I de ca 18 månedene som gikk fra jeg mistet første gang til jeg var i mitt femte og første vellykkede svangerskap ble det mye søk på google og ellers på internett. Og en uttalelse fra en lege ble en trøst og et holdepunkt; "når en kvinne blir naturlig gravid vil 9 av 10 tilslutt lykkes med å føde et barn". 

 

Husker også at det var veldig godt med tett oppfølging og en plan videre om det skulle gå galt. Man rekker å tenke mange tanker og ha mange følelser i en prosess som vår og nå i ettertid føler jeg livet mitt var på hold i tiden med sykehusbesøk, eggløsningstester, akupunkturtimer mm. Men nå i ettertid gleder jeg meg ekstra over å endelig være i mål selv om det kan være tøft med to tette og trassalder etc. 

 

Du får holde oss oppdatert om videre utvikling, dette forumet og brukerne som var ekstra aktive når jeg slet som værst var en av mine store støtter og inspirasjon til å stå på videre. Var også åpen om prosessen til gode kolleger, venner og familie, det hjalp for meg! 

Lenke til kommentar

Hei Ønskermeg!

 

Vet du ka gynekologen din mente med at han skulle "ta ut egg og se på de?" Vet du kan han skulle se etter? Veldig nysgjerrig da eg aldri har hørt den varianten før

Lenke til kommentar

Føles utrolig godt å prate med noen som skjønner og virkelig kjenner på kroppen hvordan det føles. Følelsen av å "være misslykket" og det med å kjenne at livet er på hold er noe jeg kjenner meg veldig igjen. I begynnelssen av utredningsprosessen følte jeg at jeg kastet bort verdifull prøvetid. Nå i etterkant når jeg har fått fordøyd alt jeg har vært igjenom er jeg veldig gla for å ha hatt denne pausen. Føler meg "uthvilt" og litt mer distansert slik at jeg har fått litt mer perspektiv.

 

Samt føles det utrolig skummelt og kaste seg ut i karusellen igjen. Snakker med vennene mine om det, og har en samboer som støtter meg til det fulle. Men føler likevel ikke at de helt klarer å sette seg inn i situasjonen..

 

Har du gode erfaringer fra akupunktur? :) Har selv vurdert dette neste gang jeg blir gravid. Noen som har noen anbefalinger for akupunktører som har erfaring med forebygging av aborter i Trondheimsområdet?:)

 

Lakseenka:

Han ville sjekke kvaliteten på eggene mine, samt genetisk disposisjon. Håper jo det ikke kommer til det. Men han er jo en av Norges fremste gynekologer innenfor ufrivillig barnløshet, så har veldig stor tillitt til han!

Lenke til kommentar

Annonse

Føles utrolig godt å prate med noen som skjønner og virkelig kjenner på kroppen hvordan det føles. Følelsen av å "være misslykket" og det med å kjenne at livet er på hold er noe jeg kjenner meg veldig igjen. I begynnelssen av utredningsprosessen følte jeg at jeg kastet bort verdifull prøvetid. Nå i etterkant når jeg har fått fordøyd alt jeg har vært igjenom er jeg veldig gla for å ha hatt denne pausen. Føler meg "uthvilt" og litt mer distansert slik at jeg har fått litt mer perspektiv.

 

Samt føles det utrolig skummelt og kaste seg ut i karusellen igjen. Snakker med vennene mine om det, og har en samboer som støtter meg til det fulle. Men føler likevel ikke at de helt klarer å sette seg inn i situasjonen..

 

Har du gode erfaringer fra akupunktur? :) Har selv vurdert dette neste gang jeg blir gravid. Noen som har noen anbefalinger for akupunktører som har erfaring med forebygging av aborter i Trondheimsområdet? :)

 

Lakseenka:

Han ville sjekke kvaliteten på eggene mine, samt genetisk disposisjon. Håper jo det ikke kommer til det. Men han er jo en av Norges fremste gynekologer innenfor ufrivillig barnløshet, så har veldig stor tillitt til han!

Det er veldig interessant at han vil sjekke eggene dine. Trodde ikkje det var lov å se på gensammensetning- eller gjelder det bare på embryoer, kansje? Og kordan kan man sjekke kvaliteten ved å se på dem- har han forklart det? Kunne tenke meg noe sånt, selv

 

Har forresten prøvd akupunktur, funket ikkje. Men eg prøvde bare ei gong og gav det ganske kort tid. Dvs akupunktøren ville eg skulle komme 2ggr/uke i 3 mnd for deretter starte prøvinga igjen. Det orka eg ikkje så prøvde mens eg var til aku. Ble gravid etter ca 1 mnd men mistet kort tid etter. Eg trur aku kan ha en del for seg men har ikkje prøvd flere ganger

Lenke til kommentar

Min akupunktør er jordmor i utgangspunktet så hun hadde spesielt fokus på kvinnehelse og foretok også graviditetsundersøkelser. Gikk til henne for å bygge opp kroppen litt etter de tre første Ma' ene og så er hun et veldig omsorgsfullt menneske og tok seg tid til meg. Om det hjalp direkte for å unngå at det gikk galt vet jeg ikke, men føltes allikevel godt å gjøre noe og å gå til henne. Dette er i Oslo- området hvor jeg holder til. Har ingen kunnskap fra der du bor!

Lenke til kommentar

Lakseenka

Jeg regner med at det blir gjort på samme måte de gjør ved ivf. Vi gikk ikke noe nærmere inn på det, da vi ikke er helt der enda. Hadde jo min første spontanabort for ca 4 år siden. Det to andre skjedde i oktober i fjor og februar i år. Han skal vel ikke se på genssammensetningen, men på om det er noe genetisk med eggene som fører til at det ikke utvikler som det skal. Vet egentlig ikke så mye mer om det.

 

Så forresten på et tidligere innlegg du skrev at du har en cyste p høyre eggstokk. Det har jeg også, det er en "vanncyste" som ikke har noe med endomeitriosen å gjøre. Har vært til 3 mnd kontroll, der denne ikke hadde minsket. Noe gynekologen min syns var rart, fordi de flest cystene har minsket eller forsvunnet etter 3 mnd. Min cyste er ca 4 cm. Men skal ikke være noe problem ift å bli gravid.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er i samme båt som deg, foruten diagnosen endometriose. Utredet for habituell abort etter 4 sa i uke 5-7, fra 2011-2013! Oppdaget en vanncyste etter første sa, og gikk jevnlig til kontroll for denne med samme intervall som deg. Den varierte fra 4-6 cm i diameter, og jeg fikk beskjed om at hele eggstokken måtte fjernes om den ble større. Det gjorde den dog ikke, men jeg ble betrygget med at den ikke hadde noe med spontanabortene å gjøre....

 

Etter at utredningen dro ut veldig i tid og jeg følte meg lite ivaretatt av det det offentlige, valgte vi å gå privat. Der punkterte de cysten ved første konsultasjon, til tross for at jeg hadde bestilt time for noe helt annet. Legen der ble svært overrasket over at jeg hadde gått med denne så lenge, dette mente han var helt unødvendig. Det ble i tillegg sendt inn prøver av vevsæsken, dette var aldri et tema på det lokale sykehuset.

 

Videre fikk jeg resept på alle medisinene du nevner over, i tilfelle vi ble gravide! ... Og vips, 9 dager etter at cysten ble fjernet hadde jeg eggløsning og ble gravid!😄 Jeg startet opp på medisiner med en gang, og nå er jeg 20 uker på vei med ei lita jente!💕

 

Det har vært mange tøffe tak, tårer og frustrasjon... Men gi aldri opp og krev å bli tatt på alvor! Jeg har svært gode erfaringer med å kjøre parallelt offentlig versus privat. Det kan også nevnes at jeg har gått hos Frøyaklinikken siden November 2013, og vil absolutt anbefale det, til tross for at de ikke greide å ta " knekken" på cysten!!

 

Jeg aner ikke konkret hva det et som har hjulpet oss denne 5. gangen, men jeg vil si vi har gjort det meste riktig og fulgt anbefalinger fra andre her inne!

 

Ønsker deg masse lykke til!❤️

Lenke til kommentar

Tusen takk for et oppmuntrende svaret Drømmesofie! Og gratulerer så masse med graviditeten :D

 

Min cyste var kanskje litt mindre sist UL men ikke mye. Men trur det går rette veien, den har jo ikke vokst noe siden den ble oppdaget og det er betryggende. Fikk som deg den etter spontanabort. Vil få videre oppfølging/kontroll av cysten.

 

Er veldig spent på prøvingen nå. Føles ut som jeg har levd i et vakum det siste halve året borte fra alt som har med eggløsningstester/googling/forventninger å gjøre. Så det er skummelt å skal sette seg på denne karusellen igjen. Men nå vet jeg jo litt mer enn ved forrige prøving, jeg skal starte opp på medisiner og får en helt annen oppfølging enn det jeg hadde sist. Føles godt å ha et støtteapparat og en gynokolog jeg har stor tiltro til!

 

Startet opp med Albyl-Eog prednisolon første syklusdag, og skal starte med crione dag 14. Forventer eggløsning rundt 20. Game on! :P haha

Lenke til kommentar

Det stemmer at eg fekk diagnostisert cyste etter siste SA (den 7. i rekka). Etter 6. SA (altså forrige) hadde eg og flere cyster på begge eggstokkene og de endret seg etterhvert som tida gikk. Dette var et ivf- forsøk så legene regnet med det hadde med medisiner å gjøre. Men disse cystene sprakk en etter en og var over på relativt kort tid. Den siste gangen har eg ikkje orka sjekke om cysten er borte, er rimelig sikker på at det ikkje har med HA å gjøre og gynekologen eg har brukt å gå til er verdens mest tafatte fyr. Skulle like å visst kor du hadde gått privat, DrømmeSofie? Eg er også skikkelig misfornøyd med det offentlige. Eg har gått til dr Mortensen i Bergen og han er den desidert dyktigste eg har vært til, men trur han jobber alene og det er mulig det ikkje er alt han kan gjøre på det lille kontoret sitt

Lenke til kommentar

Annonse

Blei utreda etter 3 aborter hadde faktor leiden. Startet opp med Albyle fast og startet på crinone og klexane når jeg fikk positiv test. Mistet 2 ganger til og fikk starte op på prednisolon i tillegg ved positiv test. Er nå gravid og blir 16 uker på mandag. Slapper ennå ikke helt av. Har fortalt det til folk og kommende søsken. Tar meg ennå i å si "hvis det går bra" . Er en ufordring og ikke si det siden jeg ikke slapper av, men samtidig vil jeg ikke at kommende søsken skal høre det. Vil at de skal glede seg. Tror ikke de har fått det med seg heldigvis.. Går til ul en gang i uka frem til uke 17. Har utrolig mye kynneresom gjør at jeg i allefall ikke slipper av, men skal få god oppfølging hos gynekolog frem til fødsel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...