Gå til innhold

d-vitaminmangel på tross av at jeg tar trantabletter daglig


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg tar 3 trantabletter daglig og har likevel tydeligvis dvitamin mangel.... Holder meg inne når det er sol og varmt ute, fordi jeg er så varm nå som jeg er (høy)gravid.

Har begynt med tilskudd, og får vel sitte litt ute i sola de neste ukene i tillegg.

 

Flere med vitamin-d mangel??

 

Anonymous poster hash: fb4b8...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var jo litt rart, vet du hvor mye d-vitamin det er i trantablettene? Det kan jo hende at du bør ta d-vitamin i tillegg, så lenge ikke dosen blir for høy. Ellers skal det være nok med 30 min i sola daglig for å få nok, etter det begynner vitaminet å brytes ned igjen slik jeg har forstått det! Håper det ordner seg for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo litt rart, vet du hvor mye d-vitamin det er i trantablettene? Det kan jo hende at du bør ta d-vitamin i tillegg, så lenge ikke dosen blir for høy. Ellers skal det være nok med 30 min i sola daglig for å få nok, etter det begynner vitaminet å brytes ned igjen slik jeg har forstått det! Håper det ordner seg for deg :)

Takk for svar :-)

Vet ikke akkurat hvor mye det er i trantablettene, det er eskimo3 trantabletter jeg tar....3 stk daglig som er anbefalt dosering. Usikker på hvor lite d-vitaminnivået mitt lå på, jeg fikk ihvertfall beskjed av legen om å begynne på tilskudd. Det tar vel ofte en stund før en merker effekten av tablettene, så jeg får sitte litt i sola fremover og heller ta en kald dusj etterpå :-)

 

-hi

 

Anonymous poster hash: fb4b8...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også litt lavt i begynnelsen av svangerskapet, men tror d-vitamindråper gjorde susen. Begynte på life line-kosttilskudd etter 3 uker på d-vitamindråper, og ved neste sjekk var prøvene i alle fall fine :) bruker bare life line nå, ettersom jeg tror dosen blir litt for stor hvis jeg bruker begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan vet man at man har d-vitaminmangel? Blir det sjekket i typisk de prøvene vi tar på kontroll?

Aldri opplevd å mangle vitaminer, men har forsåvidt aldri aktivt gått inn for å sjekke heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være en del av ordinære blodprøver ved første svangerskapskontroll så vidt jeg vet. Hvis du ikke hørte noe etter det så skal det være fint, men det er vel anbefalt at d-vitamin er det ene vitaminet man skal ta i tillegg til folat? Og tran er jo en god kilde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk d-vit på resept og gikk på de ganske lenge før legen var fornøyd med nivået mitt igjen. Nå tar jeg en liten d-vit hver dag sammen med kalsium og omega 3



Anonymous poster hash: 3c01e...786
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det var jo litt rart, vet du hvor mye d-vitamin det er i trantablettene? Det kan jo hende at du bør ta d-vitamin i tillegg, så lenge ikke dosen blir for høy. Ellers skal det være nok med 30 min i sola daglig for å få nok, etter det begynner vitaminet å brytes ned igjen slik jeg har forstått det! Håper det ordner seg for deg :)

Takk for svar :-)

Vet ikke akkurat hvor mye det er i trantablettene, det er eskimo3 trantabletter jeg tar....3 stk daglig som er anbefalt dosering. Usikker på hvor lite d-vitaminnivået mitt lå på, jeg fikk ihvertfall beskjed av legen om å begynne på tilskudd. Det tar vel ofte en stund før en merker effekten av tablettene, så jeg får sitte litt i sola fremover og heller ta en kald dusj etterpå :-)

 

-hi

 

Anonymous poster hash: fb4b8...ef0

Jeg pleide å selge Eskimo 3 for mange år siden, det er et omega 3-tilskudd med høy kvalitet fra apotek og helsekost, ikke sant? Omega 3 og tran er ikke helt det samme, tran er med D-vitamin og omega 3 er som regel uten, med mindre det står noe annet på esken.

 

 

 

Anonymous poster hash: bbb12...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei, Jeg tror grunnen til at D-vitamin opptaket i kroppen din er lavt fordi, Tran (eller annen lavkvalitets Omega 3, DHA, EPA okisderer og harskner. En måte å oppnå høyt opptak på er å ta Omega 3 med masse polyfenoler. Dette gjør at de skjøre Omega 3 fettsyrene ikke blir ødelagt, samt at opptaket i kroppen blir mye høyere. Med D-vitamin kan man også ta langt over anbefalt dose. + 300 % fordi kroppen utskiller det den ikke trenger har jeg hørt ;) Et alternativ er å ta en "fettsyretest" Så ser man om kroppen din har tatt til seg Tranen. ;) Jeg er forhandler for slike produkter selv. Så om dere lurer på noe så er det bare å spør. Bare husk å ikke ta Omega 3 i 9 mnd. og hold dere unna Omega 3 med E-vitamin, da dette kan tulle til ting og gjøre det mer skadelig enn gunstig ;)  Mvh 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke D-vitamin i eskimo 3, så det er kanskje ikke så rart om det ikke hjelper? 

 

Har selv D-vit mangel i perioder, og tar rent tilskudd, til vanlig 400IE for dag, i perioder med mangel dobbelt. Du får resept hos legen dersom du trenger det. 



Anonymous poster hash: 87a67...79c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitamin D blir ikke kontrollert som en del av den ordinære "blodprøvepakken" hos gravide, så lege eller jordmor har ordinert det spesielt fordi de mistenkte mangel av en eller annen grunn. Når det er sagt ligger ca halve befolkningen under anbefalt nivå, så kanskje flere burde vært testet...? Jeg var også ganske overrasket over at jeg lå lavt tidlig i svangerskapet, for jeg tar både tran og spiser mye fisk og makrell i tomat. Det var likevel ikke nok for meg og jeg brukte ekstra vitamin D-tabletter frem til sommeren kom. Vitamin D er et fettløslig vitamin og vi tar det kanskje opp ulikt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D-vitamin-mangel virker som er vanlig, ettersom det er veldig vanskelig å få i seg nok. Før spiste jeg fisk to ganger i uka og tok tran hver dag, var dermed overbevist om at jeg hadde nok D-vitamin-nivå, men da jeg tok blodprøve på D-vitamin, hadde jeg bare 44 (normalverdi er 50-150, husker ikke enheten). I dag, to år etter den første testen, er jeg mye mer bevisst. Jeg spiser fisk 5 ganger i uka, tar tran hver dag, i tillegg tar jeg vitamin D3-kapsler 20 mikrogram daglig. Passer også på å være ute i sola, ettersom det er den største D-vitamin-kilden. Målte nivået her om dagen og da la det på 77, noe som er ganske bra :) Det er tydelig at det har hjulpet å øke fiskeinntaket, være ute i sola og ta kapsler i tillegg til tran.

Det går også an å be legen om å få høydosetabletter, vet flere som bruker det og som nå har ett D-vitamin-nivå på mellom 100 og 150. Kjæresten min har et D-vitamin nivå på nærmere 100 og han er frisk året rundt, da D-vitamin har mye å si på immunforsvaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D-vitamin-mangel virker som er vanlig, ettersom det er veldig vanskelig å få i seg nok. Før spiste jeg fisk to ganger i uka og tok tran hver dag, var dermed overbevist om at jeg hadde nok D-vitamin-nivå, men da jeg tok blodprøve på D-vitamin, hadde jeg bare 44 (normalverdi er 50-150, husker ikke enheten). I dag, to år etter den første testen, er jeg mye mer bevisst. Jeg spiser fisk 5 ganger i uka, tar tran hver dag, i tillegg tar jeg vitamin D3-kapsler 20 mikrogram daglig. Passer også på å være ute i sola, ettersom det er den største D-vitamin-kilden. Målte nivået her om dagen og da la det på 77, noe som er ganske bra :) Det er tydelig at det har hjulpet å øke fiskeinntaket, være ute i sola og ta kapsler i tillegg til tran.

Det går også an å be legen om å få høydosetabletter, vet flere som bruker det og som nå har ett D-vitamin-nivå på mellom 100 og 150. Kjæresten min har et D-vitamin nivå på nærmere 100 og han er frisk året rundt, da D-vitamin har mye å si på immunforsvaret.

 

Haha! Nesten som meg. :-P Vil bare minne om at høydosevitaminD ikke er anbefalt i svangerskapet. Jeg er ikke sikker på hvorfor det er farlig, men det står spesifisert på høydosepakkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For ett sammentreff! :) OI; er høydosevitamin farlig i svangerskapet? Jeg har sikkert tatt 7 høydosetabletter i svangerskapet, fikk noen da jeg var på besøk hos foreldrene mine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på høydose d-vitamin i første trimester etter pålegg fra fastlegen. Tror ikke det er farlig om man faktisk har behov for det. Men man vil vel unngå at mennesker som ikke trenger det, tar for mye, kan jeg tenke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers et tips; begynn å drikke ekstra lett melk for de er tilsatt ekstra d-vitamin (i hvert fall den fra TINE). Jeg har også ligget lavt men etter litt sol i sommer og ekstra lett melk med oboy i noen uker så håper jeg at jeg har kommet meg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers et tips; begynn å drikke ekstra lett melk for de er tilsatt ekstra d-vitamin (i hvert fall den fra TINE). Jeg har også ligget lavt men etter litt sol i sommer og ekstra lett melk med oboy i noen uker så håper jeg at jeg har kommet meg opp.

 

 

For å få i deg nok D-vit gjennom beriket melk må du drikke 2,5 liter for dag. Det er derfor ikke anbefalt som behandling av mangel alene, beriket melk er kun et supplement i et ellers næringsrikt kosthold, for de som bare trenger vanlig påfyll. Har man derimot mangel av D-vit må/bør/skal man bruke et kosttilskudd, gjerne et som også inneholder kalsium, da det letter opptaket (det er nettopp derfor det er melk som er beriket). Tran er ok, men omega 3 inneholder ikke D-vit (usikker på hvorfor). Tar man tran er det lurt å drikke en del melk eller få i seg kalsium på annet vis, for å lette opptaket. 

 

Anonymous poster hash: 87a67...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...