Gå til innhold

Slår meg ikke til ro med det helsesøster sa i dag -langt-


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi var på 5mnd kontroll. Etter vi var på 3mnd kontroll så begynte jenta vår å hoste. Hun hostet i 3 uker før vi gikk til lege. Vi drøyde det såpass siden hun ikke hadde feber eller andre plager. Hos legen fikk vi ventolin (han trodde det var astma) og vi skulle komme tilbake om det ikke ble bedre etter 2 uker, og komme tilbake før om et ble verre. Etter to uker ble det bittelitt bedre så vi slo oss til ro med at ventolin sikkert virket. 

 

Så etter en liten uke begynte hun å hoste smått igjen, så har det bare økt på frem til nå. Nå har hun hostet i 2 mnd. Hun hoster minst hver halvtime gjennom hele døgnet. Jeg har hatt på en app som registrer lydene på natten, i tillegg våkner jeg ofte av henne for jeg føler av og til at hun ikke får det opp. Siden det var påske så synes jeg ikke det var akutt nok til å bruke legevakt og vi hadde jo time hos hs idag. Jeg fortalte det til henne og hun virket veldig i tvil. Hun sa til slutt etter en del tenketid at vi skulle prøve ventolin en uke, skrive ned når vi brukte det og om det hadde effekt. Ettersom jeg har forstått det skal ventoline hjelpe relativt raskt og det synes jeg virkelig ikke at det gjør. Hun hoster jo som vanlig etter hun har fått en dose. Nå er hun forkjølet også så det gjør det vel enda verre. 

 

Jeg har lyst å ringe lege imorgen, for hun får ikke sove ordentlig om natten. Våkner og kaver på, ikke er hun sulten heller, finner bare ikke roen. 

 

Trenger noen råd fra dere, er ikke meningen å fremstå som en hysterisk mamma, men synes det er dumt om det er noe som kan hjelpe slik at lille jenta vår ikke plages (om hun gjør det). 



Anonymous poster hash: c4ea6...cb3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville nok krevd å bli henvist til barnelege å få en skikkelig utredning på henne. Det kan være at hun må ha forebyggende astmamedisin i tillegg, det kan være refluks. Jeg syns hun bør utredes mer grundig for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kontakt legen å få flutide: forebyggende. Ventoline er kun akutt.

 

Vi fikk også singelar mot hosten som ble gitt på kvelden . Bedret seg mye :)

 

Kontakt lege, ville ikke hørt på helse søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, da ringer jeg lege i morgen. Hadde gjort det idag, men tenkte å vente på helsesøster. Hun har feber ikveld også, men det er vel bare en reaksjon av vaksinene. Kan det være refluks når det bare er hosting og ingenting kommer opp? Hun har bare hostet til alt melken kom opp en gang. Ellers har det gått greit. 

 

HI



Anonymous poster hash: c4ea6...cb3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det folkelig: Ventoline åpner slik at bronkiene kan puste friere og ta i mot medikamenter. Flutide er mer behandling og forebygger slik mange skriver her.

 

Anonymous poster hash: 91a1b...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesøster sa også at legen ikke kunne stille en astma diagnose på et så lite barn. Legen sa ikke direkte at det var astma, men hadde trodde det kunne være det. 



Anonymous poster hash: c4ea6...cb3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min fikk singulair og en annen (sikkert Flutide) som han skulle ta daglig som forebygging. Som de andre her sier, så er Ventoline bare akutt. Du må få kommet deg til en lege som kan mye om feltet (barnelege e.l)

 

Vi fikk beskjed om at dersom vi var flinke til å bruke de forebyggende medisinene over lengre tid, så ville sønnen vår antakeligvis vokse av seg dette raskere. Det ser ut til å ha stemt, det er borte nå (han er 5). 

 

Du er forøvrig ikke hysterisk, heller litt vel avslappet,,;-)



Anonymous poster hash: 5e977...e04
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Helsesøster sa også at legen ikke kunne stille en astma diagnose på et så lite barn. Legen sa ikke direkte at det var astma, men hadde trodde det kunne være det. 

 

Anonymous poster hash: c4ea6...cb3

 

De kan ikke stille astmadiagnose, men kaller det barneastma eller noe i den duren. Evt astmasymptomer som blir utløst av virus o.l. Forebyggende medisiner kan fortsatt hjelpe.

 

Anonymous poster hash: 5e977...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tusen takk for alle svar. Da skal jeg be om time hos min egen fastlege, for han er barnelege også. Barna måtte bytte fastlege så fikk en annen som vi forstår lite av hva sier, så det er lite vits å gå dit. Huff, blir redd for henne også. Er jeg teit som sender mannen med henne? Ellers ender jeg opp med å gråte over dette til legen, blir så følsom når det gjelder barna mine!  :huh:

 

HI



Anonymous poster hash: c4ea6...cb3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MammaTilKidsa

Helsesøster er ikke kompetent til å behandle/komme med råd om slike plager. Her burde hun ha henvist dere til fastlege. Dette kan dreie seg om liftveisirritasjon (astmaliknende plager), allergier, dårlig inneklima, infeksjon eller reflux. En annen sak er at Ventoline ikke virker på så små barn, og det tror jeg at jeg har nevnt før i en liknende tråd for noen dager siden. Tror det var du som startet den tråden også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare babyen som hoster, ikke dere? Jeg hoster i et par mnd en gang og legen fant etterhvert ut at jeg hadde en spesiell type lungebetennelse. Måtte få spesiell antibiotika for å,bli kvitt det. Hadde ikke snue, var ikke forkjølet, men ble etterhvert slapp og trøtt+sliten av hosting. Denne type lungebetennelse ses ikke røntgen eller ved vanlig blodprøve. Men man hoster jevnt over hele tiden.

 

Anonymous poster hash: ce043...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi hoster ikke. Jeg hadde vondt i halsen igår eneste, men tok penicillin jeg hadde liggende så det er borte nå. Men det var slik at jeg ikke klarte å svelge uten at jeg følte mandlene skulle sprekke. Ja, vet det er dumt å medisinere meg selv, men.. 

 

Ikveld har hun faktisk sovet de siste to timene nå uten hoste, det er helt uvant for oss. Muligens helt slått ut av sprøytene idag? 

 

HI



Anonymous poster hash: c4ea6...cb3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ok, tusen takk for alle svar. Da skal jeg be om time hos min egen fastlege, for han er barnelege også. Barna måtte bytte fastlege så fikk en annen som vi forstår lite av hva sier, så det er lite vits å gå dit. Huff, blir redd for henne også. Er jeg teit som sender mannen med henne? Ellers ender jeg opp med å gråte over dette til legen, blir så følsom når det gjelder barna mine!  :huh:

 

HI

 

Anonymous poster hash: c4ea6...cb3

 

Det er bare å sende mannen, eller dere kan gå sammen. Glemte en ting: Når det sto på som verst, så la vi noen bøker under bena på barnesenga i hodeenden slik at hodet hans ble liggende høyere. Det hjalp veldig! Lykke til :-)

 

Anonymous poster hash: 5e977...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har hevet sengen i ene enden, men takk for tips! :) Nå hostet hun igjen, skulle ikke sagt det hadde vært stille ikveld ;)

 

HI



Anonymous poster hash: c4ea6...cb3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte slik med sønnen vår og. Etter første vaksinen.. Han er fire år og har nærmest hoster kronisk. Helsesøsøster ville ikke sette siste trippelvaksine på han pga bivirkninger. Han ble ekstremt syk første døgnet. Så gikk det over i hoste... Bare nevner det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom dere til lege. Mine tre har også vert slik, og gikk fast på Flutide. Ventoline er kun for å åpne opp. Dere burde reist for lenge siden, da terskelen er lavere med barn.



Anonymous poster hash: dc528...54a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte idag og fikk time på fredag, synes det er en evighet å vente.

 

Anonymous poster hash: c4ea6...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ring astma og allergifrobundet for råd.. de har kjempeflinke rådgivere :)

Jeg har ringt dit masse i forbindelse med matallergi og astma hos mine tre barn..



Anonymous poster hash: dc5bd...afc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min tørrhostet fra han var tre til seks mnd, det var rett og slett kikhoste! Det gikk heldigvis over av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tørrhoste hun har, det surkler i brystet og er en skikkelig kraftig hoste. Idag har hun feber også, men regner med det er vaksinen hun fikk igår? 

 

HI



Anonymous poster hash: c4ea6...cb3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til til dere kloke damer.. Tulla mi ligger å sover nå, med feberen sin stakkars. Gikk ut for å se om henne, og hun bruker hjelpemuskulaturen når hun puster. Hun puster så både magen og brystet hever seg godt annenhver gang. Er dette normalt? Sover hun bare tungt? Synes hun puster litt fort også.. 

 

HI



Anonymous poster hash: c4ea6...cb3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...